Училища си съжителстват с офиси, лекарски кабинети и обществени басейни
Всеки знае, че Дядо Коледа живее във Финландия, и по-точно в Корвантунтури – планина близо до руската граница. Но тъй като мястото е доста отдалечено, добрият старец приема посещения и във втория си дом в Рованиеми – административен център на провинция Лапландия.
„Първата резиденция“ на Дядо Коледа – планината Корвантунтури, е с формата на огромно ухо. Защо ли? За да може малко пооглушалият старец да чуе по-добре желанията за подаръци на всички послушни деца по света.
По материали от чуждия печат
Световната банка определя Финландия като „образователно чудо“, но какво точно се крие зад този успеха. Страната налага нови образователни стандарти. Сред последните идеи е активното участие на педагозите и учениците в създаването на училището – още от етапа на проектирането на сградата. Задължителното условие е да бъде по-функционална и никъде не е посочено, че помещенията трябва да бъдат използвани само за учене. В страната вече не е рядкост училище да си съжителства заедно с библиотека, младежки център, обществен басейн, лекарски кабинети или дори офиси на фирми.
Яткасаари в Хелзинки – поглед към природата
Яткасаари е сред най-новите квартали във финландската столица. Доскоро там е било промишлена зона, а сега се застроява със затворени комплекси. И разбираемо, новият квартал се нуждае от училище. Построено е за година и е открито в първия учебен ден на 2019 г. – 1 август. Паралелно с учебния процес и ученици, и учители се включват в довършителните дейности и подреждането на мебелите в стаите.
Кварталът е построен на принципа на екоефективността. „Преподаването също се основава на екологичните принципи“, казва директорът Кирил Мюлюмяки. Дава за пример обучението в часовете по математика – децата могат да изчислят колко кубика вода или киловатчаса електричество изразходват в своето домакинство.
Хартиени учебници в училище почти няма. Малък е броят и на домашните работи, които изискват учебник – преди всичко за работа вкъщи се дават проекти, а за изработката им е нужна връзка с интернет и мобилно устройство. Затова и за 60-те второкласници там има само 20 учебника. Свои учебници децата принципно нямат. От VII клас всеки получава таблет. В бъдеще целият учебен материал ще бъде само на електронен носител.
За екологията напомнят и творбите на финландски скулптор, поставени във вътрешността на училището. Сградата също е необичайна. Тя е структурирана във формата на куб, а стените са от стъкло. Благодарение на тях прониква дневна светлина.
В годината на откриването в училището постъпили 260 ученици от I, IV и VII клас. Школото има капацитет да побере 800 деца. Идеята е приемът всяка година да се разширява с един клас. Ще се увеличат и преподавателите.
В началото те са 17, а се очаква броят им да достигне до 60.
Спортната зала е разположена в бившия пристанищен склад. Конструкцията е толкова стабилна, че архитектите са решили само да го преустроят. Сградата ще бъде надстроена над жилищния комплекс, а отдолу ще има басейн. През учебния ден спортната зала ще бъде използвана от учениците, а вечер – и от жители на града. Във Финландия всички обществени сгради трябва да изпълняват повече от една функция – това са общодържавни правила. Училището може да бъде отдавано под наем. След края на учебния ден там могат да се провеждат уроци по танци, концерти и спортни състезания.
Новото училище мирише на дърво и бетон. Това са основните използвани материали. Подът и стълбите са от бетон, мебелите – от дърво, а стените – от стъкло, за да може да се вижда какво се случва във всяка класна стая. Разбира се, децата имат място и за уединение – мебелите и стените на сградата са оборудвани със специални вдлъбнатини, тапицирани с филц. Тези „специални местенца“ се появяват след разговор между архитектите и учениците. Децата са имали пълната свобода да изразят мнението си, относно проекта на сградата и да кажат какво им харесва и какво не.
Сювалахти в Турку – пространство с безброй приложения
Училището Сювалахти в бившата столица на Финландия Турку е предвидено за 1000 ученици. През есента на 2018 г. откриването му предизвиква голям интерес – жители на другите градове и квартали решават да се преместят да живеят в Турку – само децата им да учат там. Започва масово строителство в района около училището, а недвижимостта се разпродава бързо.
Училището е проектирано като многофункционален център.
В една сграда са разположени младежки център, детска градина и библиотека и няколко лекарски кабинети (общопрактикуващ лекар, дородилна и родилна помощ).
„Архитектурата на училището ни не е експеримент. Това е просто е един от начините за организация“, казва директорът на училището Ярмо Сало. Последните препоръки на министерството на образованието във Финландия са в тази посока – сградите на училищата да бъдат многофункционални. „За щастие, насоки за това как се строи училище, няма, което е доста добре“, казва още той. Това дава свобода на директорите и учителите да направят проекта по удобен за тях начин. Участието на педагогическия екип в създаването на училището е една от последните препоръки на финландските чиновници.
Коридори в училището в Сювялахти няма. Учебните пространства са разположени във вътрешността на четири „блока“ около централния атриум. „Когато гледам коридорите на старите училища със стандартните класни стаи, не намирам разлика между училище и затвор“, казва Ярмо Сало.
По време на уроците децата могат да седят на пода или зад чина на столове и маси с различна височина. „Отдавна се знае, че цял ден да седиш в една и съща поза, е вредно – пояснява Сало. В класната му стая със стъклени стени, като всички останали помещения в училището, има само висока маса с поставен компютър на нея. – И ако си мислите, че в такъв тип открити помещения няма правила, много се лъжете. Тук правилата са много по-строги“, уверява директорът.
В училището например има правилник за използването на мобилните телефони. Децата от I до VI клас могат да ги използват по време на междучасието, но в час телефоните трябва да бъдат прибрани в чантата и включени на безшумен режим. Учениците от VII до IX клас още на влизане в сградата трябва да поставят мобилните устройства на съхранение в специални кутии.
Компютрите в училище се използват само когато това е оправдано. „Да смяташ, че компютрите са бъдещето, е остарял подход“, категоричен е директорът.
Разпределението на учебния материал е направено за година напред. Понякога се налагат леки корекции в зависимост от това дали даден клас е успял да вземе конкретен урок навреме. Възможно е и промяна, но след предложение до директора. То може да бъде направено не само от учител, а и от ученик. Ярмо Сал обяснява, че би били странно да не се вслушваш в мнението на децата, при положение че в училището учат 650 ученици и работят 43 учители.
Лаутсари в Хелзинки – училище в офис сграда
„Идеята на образованието е всеки ученик да се чувства като част от обществото“, казва директорът на училището в квартал „Лаутсари“ в Хелзинки Сату Хакулинен. Тя напълно е изпълнила тази задача, защото училището може да бъде наречено отворено пространство, тъй като заема един от етажите в офис сграда.
Лаутсари е най-голямото начално училище във Финландия. То е разположено в шест сгради и в него учат 1700 деца. Намира се на едноименния остров, чието население става все по-голямо. „Всяка година при нас постъпват по 60 – 70 нови ученици“, казва Хакулинен. Островът е напълно застроен, така че няма място за ново училище. Решението на проблема е доста необичайно. Преместват част от класните стаи в намиращата се близо голяма офис сграда. През 2016 г. сградата е била собственост на общината и не се е ползвала от никого. Затова училището решава да я наеме. Сега разполага само с един от етажите , другите са заети от местни фирми. „Искаше ни се да имаме повече място, но наемът е твърде висок“, пояснява Сату Хакулинен. Сградата вече е собственост на частни лица и за наема отива 1/3 от бюджета на училището – 7 млн. евро на година.
Основният цвят в помещенията е бял, а стените са светлосиви – наследство от обитателите в офиса. За да освежат пространствата, дизайнерите са добавили цветни мебели, като дивани, кресла, маси и столове. В класните стаи не влиза достатъчно дневна светлина, затова са поставени много лампи в различна форма и стил. Всички мебели са на колелца, за да могат лесно да се придвижват от една стая в друга. „Колкото по-финкционално е използван всеки квадратен метър, толкова по-добре“, казва директорката. Например в столовата децата се хранят само от 10 до 12 часа, а през останалото време тя е класна стая. Физкултурният салон също е разделен с параван на две по-малки зали. Когато там се провеждат по-големи тържества, се използва цялото пространство.
Финландците не се притесняват от това, че в едно помещение има много деца. Разрешено е до 100 ученици да бъдат в една класна стая по време на урок. Любопитен е отговорът на въпроса как успяват да накарат децата да пазят тишина по време на занятията в това отворено пространство. „Учениците се нуждаят от ясни правила“, убедена е Хакулинен. Учителите са разработили система от знаци, която им позволява да покажат на класа по време на часа, че е необходимо да говорят по-тихо. В училището има места, където можеш да викаш и където трябва да мълчиш. Във всяка стая има и слушалки, които изолират шума. При нужда децата могат да се възползват от тях. Освен това стените, таванът и подът на класните стаи са покрити със звукоизолиращ материал.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg