Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 6, 2020

След 65 години – срочни трудови договори

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-02-2020
в Брой 6, 2020
A A

Татяна ДИКОВА

Средната заплата на преподавателския и академичния състав в държавните висши училища е 1900 лева, а в средните училища е 1100 лева. Средната норма на преподавателска заетост на учителите е 700 часа, а на преподавателите във висшите училища е 300 часа. И още, процентът прослужено време в средното образование е 1, а във висшето – 1.5.“ Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на поредното заседание на Парламентарната комисия по образованието и науката. В работен порядък продължи обсъждането на промените в Закона за вис­шето образование между първо и второ четене.
Една от обсъжданите теми е за това дали трябва да има минимални работни заплати за всяка академична длъжност. Предложението е възнаграждението на професорите да стартира от 5 минимални работни заплати, а на главните асистенти – от 3. Министър Вълчев препоръча да не се правят сравнения между системите на средното и висшето образование. Да не говорим, че в системата на висшето образование разликите в заплатите на младите преподаватели и професорите и доцентите са в пъти за разлика от тези в средното образование. Министър Вълчев отново припомни, че в някои висши училища
„се поддържат губещи специалности, губещи магистърски програми, няма желание за преструктуриране
вътре в университетите и системата служи на статуквото, а не на развитието“.
И още изумяващи подробности, в някои висши училища при заетост от 30 учебни седмици по 45 учебни часа седмично някои си докарват заплати над… 7000 лв. Но ректорът на Алма матер проф. Анастас Герджиков също предупреди по-внимателно да се борави със сравненията, защото университетският преподавател освен обучение на студенти има и важната задача да прави наука. Проблемът според проф. Герджиков е в това, че парите за средно образование растат с по-високи темпове от тези за висше. Той има своето обяснение и за огромните преходни остатъци, които годишно генерират някои университети, а именно, че това са средства от изпълнението на проекти.
Народните представители приеха по вносител члена, който определя стартова заплата само на асистентите – сигнал към висшите училища да инвестират в млади изследователи.
Според председателя на синдиката „Висше образование и наука“ към КНСБ доц. Лиляна Вълчева ще са необходими допълнително 22,7 млн.лв. за т.г., за да се увеличат заплатите на младите университетски преподаватели. В бюджет 2020 е залегнал ръст от 40 млн.лв. за системата на висшето образование.
Единодушно депутатите одобриха регламента на успешния модел на двете технологични гимназии – Технологическо училище „Електронни системи“ и НПГ по компютърни технологии и системи, които са към Техническия университет – София. Повече от успешния модел ще послужи при сключване на споразумения за партньорства и между други висши училища и такива в системата на средното образование. Карт бланш за това също дават предлаганите промени в ЗВО.
Дискусионен фронт отвори предложението на депутата проф. Станислав Станилов Българската академия на науките и ССА да могат да предлагат и магистърски програми. Министър Красимир Вълчев поясни, че МОН подкрепя това предложение. БАН може да бъде изключително полезна в подготовката на магистри, най-вече в природните науки, с изявени дарби в областта на научните изследвания. Но идеята има място в Закона за БАН. Ангажира се да се сформира работна група с представители на Академията, ректори и заинтересовани страни, в която да се обсъди възможността БАН да обучава и магистри.
Представителите на медицинските университети се обявиха против идеята на народния представител Емил Христов да дават 20% от парите за обучение на университетските болници. Според зам.-председателя на Народното събрание към момента има университетски болници, които обучават студенти, а университетите не влагат нищо в това, дори няма договор за това кой какви ангажименти има в случая. На другия полюс е мнението на медицинските университети, че те финансират университетските болници, като най-много средства се влагат в модерна апаратура, с която се обучават бъдещите лекари, но и се лекуват пациенти и се правят сложни изследвания. А ректорът на Алма матер припомни, че университетите никога не са спирали да плащат на болниците, веднъж инвестирайки в инфраструктура, втори път чрез заплатите на клиничните преподаватели и не на последно място според свършената работа. Чл.-кор. Стефан Костянев – два мандата ректор на Медицинския в Пловдив, сподели, че би било правен абсурд с държавни средства да се финансират частни болнични структури, каквито също има сред университетските болници.
Дебати предизвика и идеята Българската академия на науките да има право да обучава магистри. Всъщност такава е препоръката и на партньорската проверка, която България поиска от ЕК преди няколко години, припомни председателят на Академията акад. Юлиан Ревалски. Донякъде, особено когато става дума за инженерни и СТЕМ науки и безспорния професионален и изследователски капацитет на учените в БАН, идеята има своите плюсове. Магистърските програми ще бъдат най-вече за млади хора с подчертан  афинитет към научните изследвания, а финансово това почти няма да натовари държавния бюджет.
Министър Вълчев е категоричен, че темата трябва да се обсъди всестранно, като се започне от това – ще се превръща ли БАН в университет, председателят на БАН ще сключва ли договор за управление с министъра на образованието и науката, което ще правят ректорите по новия закон? Според председателя на Националната агенция за оценяване и акредитация проф. Петя Кабакчиева евентуалното решение Академията да предлага и магистърски програми, би довело до дублиране на системата за висше образование, а „университетите ще изглеждат като забавачки“.
„Открихме пунически войни за това дали БАН може и трябва да предлага и магистърски програми. А „отворихме“ вратите за маргинални структури да обучават докторанти“, коментира с горчивина проф. Иво Христов. Според проф. Кабакчиева въпросът се решава с промяната в ЗВО един хабилитиран да участва в акредитацията само на един университет и изследователско звено.
Решено е министърът на образованието и науката да свика работна група, която да обсъди темата дали БАН ще получи правото да обучава и магистри от всички страни, включително размера на приема, финансирането и в кои направления Академията ще може да предлага магистърски програми. А ако се стигне до единно решение, то да бъде облечено в проект за промяна в Закона за БАН.
Народните представители приеха и поправката, която казва, че навършилият 65 години университетски преподавател минава на срочен трудов договор, който може да продължи до 3 години.

Your Image Description

Свързани статии:

И детските градини на защитен режим Как да задържиш амбициозните Разпознават ли младите коруцията Програмирането привлича интереса на поколение XXI век.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Реформи

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Важното е на учениците да им е интересно в час

Следваща статия

Нов живот за стара сграда

Следваща статия
Нов живот за стара сграда

Нов живот за стара сграда

Ретро фитинг на тролейбус

Ретро фитинг на тролейбус

Изкуство, наука и зли духове

Изкуство, наука и зли духове

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"