Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 15, 2021

Без труд няма таланти

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-04-2021
в Брой 15, 2021
A A
Бившият възпитаник на гимназията Георги Даскалов мотивира днес своите ученици
да експериментират и така да усвояват природните науки

Без упорит труд няма нито таланти, нито гении. Тази мисъл на руския учен Дмитрий Менделеев е веруюто, което единодушно изповядват директорката на Професионалната гимназия „Иван Хаджиенов“ в Казанлък Мариана Демирева и носителят на тазгодишната награда на СБУ за учител на годината 29-годишният преподавател по химия и физика в същото училище Георги Даскалов. Цитатът краси стената в кабинета по природни науки с лабораторен остров – там, където е преподавала Демирева, а сега преподава Даскалов. Преди да стане директор, тя е учител по химия на Георги Даскалов, който се е представял като един от най-любознателните й ученици. Кабинетът е ремонтиран преди три години със средства от бюджета на училището. Инициативата за обновяването е на младия учител.

Ръководството винаги се е стремило да подобрява материално-техническата база на училището. Обновяването започва от кабинетите по общообразователни предмети. По НП на МОН „Модернизация на материалната база в училище“ е подменено цялото оборудване в тях. Един модерен кабинет по природни науки за онагледяване на учебния материал по физика и химия изисква повече средства. Изграден е лабораторен остров, на който учениците провеждат практическите си занятията. Отделно има маси за провеждане на лабораторните упражнения по физика. Всяко работно място е снабдено с електричество, вода, стативи и епруветки за опитите.
„Много по-лесно се учи, когато изучаваните явления са онагледени“, обяснява директорката Демирева. Категорична е, че независимо какви генетични заложби има един човек, ако не ги развива с труд всеки ден, няма да постигне желаната цел. В това вярват всички педагози в училището и се опитват да го покажат и на учениците си. Днес Георги Даскалов продължава да предава нататък наученото. Учи децата на трудолюбие и им показва как да развиват способностите си всеки ден, за да могат утре да постигнат мечтите си.
Възпитаник е на тази гимназия. Дипломира се през 2010 г. След това е приет да учи в ПУ „Паисий Хилендарски“ в специалност „Химия“, а по-късно – специалност „Учител по физика“. През 2013 г. Демирева му предлага работа на непълен щат за учител по химия. Даскалов веднага приема. Радва се, че може да работи в своето училище, както самият той го нарича. От следващата, 2014 г. досега, 7 години по-късно, той вече е преподавател по химия и физика на пълен щат. Ръководи и клуба по интереси „Млад изследовател“.
„С учениците изучаваме заобикалящия ни свят. Експериментираме. За мен нагледността е най-важният метод в обучението по природни науки. Искам да запомнят, че всичко около нас е дело на физиката и химията“, казва Даскалов. Има придобита трета професионална квалификационна степен. Обича професията си, посветил ѝ се е с отговорност и с вдъхновение. Изключително благодарен е за голямото признание на СБУ, но не пропуска да благодари и на ръководството на гимназията и на учениците си. „Нищо от това, което съм постигнал, не би имало смисъл, ако няма с кого да го споделиш, развиеш и представиш. Без подкрепата на госпожа Демирева нищо нямаше да може да се случи“, убеден е той.
Георги Даскалов не е единственият учител под 30-годишна възраст, който работи в училището. „Съставът се подмладява, но имаме и колеги с изключителен педагогически опит, които са стожери в екипа. При нас има баланс между млади и опитни. Благодарение на това учениците се чувстват добре. Всички са отдадени на работата си – не се уморяват, нито пък се предават“, казва директорката. Категорична е, че трябва да има приемственост, за да може работата да бъде ползотворна. Споделя, че колегите ѝ са доволни както от средата, в която работят, така и от заплащането, което получават.
Миналата учебна година са обновили кабинета по биология. Той е ремонтиран с бюджетни средства и с пари от МОН. Обзаведен е с макети, табла и микроскопи. „Политиката на ръководството на училището е в посока развиване на материалната база с цел онагледяване на изучаваното учебно съдържание по всички учебни предмети“, казва директорката.
В гимназията има и специализирани кабинети по практическо обучение. Използвани са всички възможности, които предоставя МОН за кандидатстване по програми. „Това доведе до попълване броя на учениците в паралелките до максимума и засилване на интереса на кандидат-гимназистите към нашето училище“, казва Мариана Демирева.
През настоящата учебна година в „Иван Хаджиенов“ се обучават 440 ученици. Предлаганите специалностите са четири: „Компютърна техника и технологии“, „Строителство и архитектура“, „Машини и системи с цифрово програмно управление“ и „Мехатроника“, като с дуална форма на обучение са последните две от направлението „Машиностроене“.
Гимназията в Казанлък е първото училище, което въвежда дуалната форма на обучение по швейцарския модел ДОМИНО още през 2015 г.
„Моделът се оказа изключително сполучлив. Успехът му се дължи не само на училищната политика, но и на положителното отношение от страна на нашите партньори“, разказва Демирева. Училището работи с 6 местни фирми. Всяка година, преди последния училищен звънец, директорката се среща с тях. Тогава уточняват броя ученици, които всяка фирмите може да приеме през следващата учебна година. „Направили сме строга организация за разпределението на учениците спрямо предпочитанията, способностите и местоживеенето им. Стремим се да удовлетворим желанията и на двете страни“, допълва моята събеседничка. Училището вече може да се похвали със завършили ученици, обучавали се по дуалната форма. Някои от тях след получаване на дипломата за средното образование започват работа във фирмата, където са ходили на практика.
Гимназията в Казанлък е първото училище, което не само въвежда дуалната система на обучение по швейцарския модел, но и първото училище, което инициира провеждането на научен технически фестивал. По време на ежегодното съревнование учениците могат да покажат какво са научили през годините в училище, и имат възможност да премерят сили и знания със своите връстници. Участие винаги взимат и представители на фирмите партньори. Първите четири издания на „Технофест“ са на местно ниво, а петото е трябвало да се разрасне до международно. Идеята е била през май 2020 г. да поканят в Казанлък чуждестранни гости от пет държави – Румъния, Полша, Италия, Португалия и Испания, но заради пандемията инициативата се отменя.
В гимназията има приемственост. Всяка година по време на патронния празник канят в училището своите успели възпитаници, които са се реализирали в живота. „Не ги наричаме бивши възпитаници, защото те винаги си остават хаджиеновци“, казва директорката. Тези срещи са изключително полезни за учениците, защото, виждайки успелия човек, децата искат да му подражават и да черпят опит от него. Сред успелите възпитаници на гимназията е и Момчил Тодоров – управител на издателство „БГ Учебник“. Той инициира учредяването на конкурса „Ученик на годината“. Наградата в размер на 1000 лв. е еднократна, неделима и се предоставя лично от Тодоров. Комисия от педагози изработва детайлни критерии за избор на победител. Единодушно педагогическият съвет на училището решава, че наградата е за дванадесетокласници. Презумпцията е, че за 5 г. ученикът е доказал, че заслужава отличието. Първият му носител е Стоян Петров – знаменосец на гимназията, активен спортист, отворен към всички извънкласни инициативи и не на последно място – отличен ученик. Отговаря на всички критерии, одобрени от педагогическия колектив. Към днешна дата Стоян Петров продължава обучението си в УАСГ – София, по специалността, в която се е обучавал и в гимназията. Тази година се очаква да се проведе второто издание на конкурса „Ученик на годината“.
Материалната база на гимназията е голяма. Има две сгради, като в едната са кабинетите по общообразователна подготовка, а в другата – по професионална. Всеки учител има собствен кабинет, в който има свободата да разгърне творческия си потенциал за създаване на модерна образователна среда. Идеята е учениците да се потопят в необятното поле на познанието по съответния предмет.

Your Image Description

Свързани статии:

Никой не остава без работа В обувките на граф Игнатиев Гимназията, която обучава брокери на имоти Ученици с цветни вратовръзки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Вълшебството да увличаш децата

Следваща статия

Никой не остава без работа

Следваща статия
Никой не остава без работа

Никой не остава без работа

Подкрепа  в нужния момент

Подкрепа в нужния момент

Зограф преподава тайните  на иконописта

Зограф преподава тайните на иконописта

Последни публикации

  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"