Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 15, 2021

Никой не остава без работа

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-04-2021
в Брой 15, 2021
A A
Бъдещите възпитаници на разградската гимназия ще разширят познанията си по отношение на технологията за производство на храни, напитки и ваксини

Над 200 са учениците в Професионалната гимназия по химични технологии и биотехнологии „Мария Кюри“ в Разград през тази учебна година във всички форми на обучение. Те са разпределени в 8 паралелки с дневната форма на обучение, като тези в XI и XII клас са по една, а от VIII до X клас са по две паралелки. Едната от паралелките в IX клас със специалност „Технологии в биопроизводства“ предлага дуално обучение. Има и една задочна паралелка. За тяхното обучение се грижи колектив от 23 души, от които 16 са педагогическите специалисти.
„Гимназията ни не е голяма, но за нас е важен всеки ученик. Ние сме първата в региона иновативна професионална гимназия и се гордеем с реализацията на нашите възпитаници – никой не остава без работа – твърди директорът на ПГХТБ в Разград Стойчо Стоев. – Тук има много предприятия в областта на химията и биотехнологиите, където могат да започнат работа. На територията на града има и филиал на Русенския университет със специалности като нашите и голяма част от учениците ни продължават образованието си в него. Някои избират след дипломирането да учат медицина, фармация и т.н. Така че всички се реализират, дори има недостиг за такива кадри в региона и в съседните общини като Търговище.“
Преди 4 години гимназията кандидатства с иновацията „Училището – мост към професията“, която приключва тази година. Усилията са насочени в организацията на образователно-възпитателната среда по различен начин. Обучението на паралелките от XI и XII клас е изнесено във фирмата партньор „Биовет“ – клон Разград, и в един ден от седмицата учениците провеждат своите занятия на нейна територия. „Обединихме предмети, които са близки, като технология на специалността, процеси и апарати, в блок от 6 часа, за да могат учениците да възприемат учебната материя в нейната цялост, да видят как се прилага на практика в производството и води до резултати. Както и да се научат да поемат отговорност и да се запознаят с фирмената дисциплина“, обяснява Стойчо Стоев.
Организацията се състои в следното – в деня, в който класът трябва да бъде във фирмата, учениците отиват в нея със своя ръководител. Там за тях е заделено оборудвано помещение с мултимедии, бяла дъска и с всички необходими условия да се ползва като класна стая. Учениците минават инструктаж, след което се разпределят в групички по двама-трима по обособени производства и на различни работни площадки, където се поемат от наставници. Те ги запознават с производството и контрола на лекарствените форми и учениците наблюдават кое как се прави. След като приключат, учениците отново се връщат в залата, където под ръководството на своите учители коментират и описват всичко онова, което са видели. Така на практика за една учебна година те имат възможност да минат 3 пъти на едно и също работно място, за да се запознаят с всички процеси и да запомнят къде какво се прави. В края на срока и в края на учебната година учителите съвместно с наставниците подготвят и провеждат нещо като изпити – дават задания, за да могат учениците да покажат какво са научили и усвоили. „Резултатите от първите 3 години бяха много добри и обещаващи. Казвам го в минало време, защото последната година заради пандемията – от октомври 2020 г., обучението не се осъществява по този начин“, уточнява директорът.
Заради успешните резултати от иновацията училището планира да я запази като добра практика и да я продължи и занапред. Сега се подготвя друга иновация за следващите 3 години, с която ще кандидатстват. Тя е за разширяване на знанията и уменията на учениците с вкарването на нов учебен предмет, различен от всички останали с хорариум от часове. Ще обхваща по-широко учебното съдържание, свързано с технология на храни, напитки и ваксини. Така учениците ще могат да бъдат още по-гъвкави на пазара на труда и ще имат възможност да се реализират в много повече предприятия, свързани с химичните технологии и биотехнологиите.
Пандемията поставя гимназията пред изпитания, но благодарение на подкрепата от МОН успяват да осигурят крайни устройства на почти 1/3 от учениците и вече нямат проблеми с обучението в електронна среда от разстояние. Последните 30 таблета получават преди около два месеца, а училището осигурява карти за интернет на децата от социално слабите семейства. Някои от учителите ползват платформата на електронния дневник „Школо“, а други – „Майкрософт Тиймс“ на МОН. Преподавателите по практическите предмети сами си изработват виртуалните класни стаи и материалите и сега всеки ученик може да участва в обучителния процес.
Повечето от учениците в „Мария Кюри“ са от Разградския регион, но има и от съседните области Търговище и Шумен, които проявяват интерес към химията и биологията. Някои от тях използват градското общежитие, което е за нуждите на всички местни училища.
Договорните отношения с „Биовет“ – клон Разград, включват подпомагане на училището – осигуряване на хранителни среди, материали, реактиви, но също и на учениците. От няколко години фирмата предоставя стипендии за отличен успех и подкрепя тези, които пътуват, като поема разходите им за картите или пък месечните такси за общежитието. Това е сериозна подкрепа за учениците от по-бедни семейства от селата.
„Обучението в електронна среда си има предимства, но и достатъчно неудобства, когато става въпрос за професионалното обучение и образование на учениците – казва Стойчо Стоев. – Поддържаме връзки с големите предприятия в областта на фармацевтичната и на химическата промишленост – „Биовет“, „Балканфарма“, „Амилум“. Със затягането на противоепидемичните мерки се ограничиха в голяма степен контактите с тях, но пък ние се опитахме да компенсираме с това, което имаме на територията на училището. Разполагаме с учебно-тренировъчен цех, където може да се симулира производствен процес, може да се наблюдават различни етапи от един процес от реалното производство и съсредоточихме усилията си върху дейностите, които могат да се реализират на място в училище.
Освен това предстоят изпити, а голяма част от учениците ни са билингви, чийто майчин език е турският, и присъственото обучение подобрява комуникацията им. Пандемията ограничи и възможностите за ученически практики в реална работна среда, а с всяка изминала година се увеличава броят на учениците, които като втори матуритетен изпит избират да се явят на теория и практика по специалността.“
Гимназията печели проект по „Еразъм+“ за мобилност на ученици и миналата година в края на октомври и началото на ноември 33 възпитаници на училището заедно с 4 учители отиват в Торино, Италия, където стажуват в различни фирми. За съжаление, се налага тази мобилност да бъде прекъсната заради затварянето на Италия, но учениците успяват да я завършат виртуално, като продължават работата си с фирмите, получават нови задания, изпълняват ги и ги връщат онлайн. Отчетените резултати от проекта са много добри – учениците се връщат от Италия с повишено самочувствие и подобрени комуникативни умения.
Учителите от „Мария Кюри“ по време на пандемията на няколко пъти подготвят и представят комбинирани уроци – пред учениците и открити. Например покрай иновацията с „Биовет“ в един час при учениците влизат трима преподаватели и урокът започва, да речем, с аналитична химия, след което се говори за процеси и апарати и накрая всичко това се обобщава на английски език. Тези уроци се отразяват градивно върху развитието на учениците като личности, защото им предоставят възможност бързо да превключват от едно знание към друго и да търсят как да приложат знанията си на практика.
„В същото време, не сме изоставили и дейностите в областта на химията и биотехнологиите, в които учениците могат да се проявяват като творци, като изследователи, като изпитатели, защото този процес е много важен за училище като нашето“, подчертава Стойчо Стоев. През последните 2 – 3 години Шуменският университет организира национална конференция „От атома до Космоса“, която се утвърди във времето. Учениците от ПГХТБ участват през 2017/2018 г.
със своята разработка „Синтез на монокристали по комбиниран метод“ и заемат първо място. През учебната 2018/2019 г. представят два проекта – „Статистически анализ на температурите в Разградски регион“ и „Регресионен анализ на температурите в региона“, които също печелят първи места в отделните направления. След това тези разработки са публикувани в сборниците с материалите от съответните конференции.
В края на 2020 г., по време на седмата ученическа научна сесия на Ученически институт на БАН, разградската гимназия се представя с два проекта и единият от тях – „Синтез на биоразградими пластмаси от лактопротеини“, заема второ място от всички представени 68 проекта. „Тези постижения на нашите ученици много ни радват“, завършва разговора директорът.

Your Image Description

Свързани статии:

Без труд няма таланти Над 200 000 деца с допълнителни занимания Майстори на газови инсталации Как се управлява самолет в час

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Без труд няма таланти

Следваща статия

Подкрепа в нужния момент

Следваща статия
Подкрепа  в нужния момент

Подкрепа в нужния момент

Зограф преподава тайните  на иконописта

Зограф преподава тайните на иконописта

Малкото училище с големите цели

Малкото училище с големите цели

Последни публикации

  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"