Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 42, 2021

Подаръче за мама

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
20-10-2021
в Брой 42, 2021
A A
Деца и родители се включват в походи сред природата, организирани от РЦПППО – Габрово

Стоян СТОЯНОВ

Провеждаме много инициативи, които включват децата със специални образователни потребности и техните родители, предимно в съботните дни. Има интерес към тях и особено през зимните месеци те са много посещавани. Например организираме малки работилнички, които събират по пет-шест деца. Те изработват различни неща, свързани с предстоящи празници, които след това си вземат или предоставят за благотворителност.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Росица Чернева – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Габрово. И добавя, че преди пандемията най-голям интерес предизвиква работилничката „Подаръче за мама“, която се провежда в началото на март. Тогава децата, придружени от своите бащи, изработват подаръци за своите майки за
8 март. „След това получавахме много емоционални снимки от тези събития“, припомня събеседничката ми.
Екипът на Регионалния център подготвя и инициативата „Да отидем на гости на гората“, но развитието на епидемичната обстановка в областта от последните дни осуетява провеждането ѝ.
По време на излета деца със специални образователни потребности и техни връстници от детските градини и училищата сглобяват и изрисуват къщи за птици, които с помощта на родителите си окачват на дърветата.
„Надяваме се при благоприятни условия да проведем инициативата в следващите седмици или напролет. Всъщност поради пандемията отлагаме и редица други идеи. Провеждаме само онова, което може да се осъществи онлайн“, коментира Чернева. В края на май тази година част от екипа, деца и родители се включват в инициативата „Предизвикай ме с кауза“ в местността Узана, край Габрово. В този ден децата сглобяват, оцветяват и пускат хвърчила, включват се в спортни игри и помагат на приятелче „да измине поне още една крачка тогава, когато вече е на предела на силите си“.
През юни Регионалният център, съвместно с художествената галерия „Христо Цокев“ – Габрово, откриват изложба, която е заключителният етап на организирания от тях конкурс на тема „Моята природа“. В нея участват над 270 рисунки на деца и ученици, 74 от тях на деца и ученици със СОП от цяла България. „В навечерието на Деня на народните будителите сме се включили в благотворителна инициатива за създаване на детски енциклопедии за будителите. Нашите деца ще се присъединят към екипите в училищата или ще създадат своя такава с помощта
на специалистите“, споделя Чернева.
В област Габрово има малко над 280 деца със специални образователни потребности. Допълнителната подкрепа за 143 от тях се обезпечава от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование, а с останалите работят създадените екипи за подкрепа в училищата. 40 се обучават с помощта на Центъра за специална образователна подкрепа. Броят на децата със специални образователни потребности в последните години нараства според директорката на Регионалния център. Но тя отбелязва и една положителна тенденция – към допълнителна подкрепа децата преминават във все по-ранна възраст. „Това става още от първа група в детските градини. И голяма част от тях компенсират дефицитите до четвърта група. А когато тръгнат на училище, се справят почти самостоятелно или ако им е необходима допълнителна подкрепа, тя е в много малка степен“, казва тя.
По думите на събеседничката ми за тази тенденция допринася и промяната в нагласите на родителите, които не се притесняват да потърсят допълнителна подкрепа за своите деца. „Самите ние имаме много активни кампании през цялата учебна година. И не само. Всяка година имаме по две седмици, в които провеждаме безплатни консултации в Регионалния център. Те са за родители не само на деца със специални образователни потребности. Това, което ни направи впечатление, е, че през юни дойдоха изключително много родители. А когато специалистите констатираха необходимост и им обясниха, че децата им имат някакви затруднения и е добре да потърсят подкрепата на ресурсен учител, психолог или друг специалист, родителите се отзовават много бързо. През тази учебна година голяма част от децата, насочени по време на тези безплатни консултации, вече са обхванати в групите за ресурсно подпомагане. С тях се работи много целенасочено и вече се наблюдават положителни резултати“, разказва Росица Чернева.
Поради епидемичната обстановка обучението в област Габрово от три седмици е на ротационен принцип. Децата със специални образователни потребности, чиито родители са изявили желание, се обучават в електронна среда. Но има деца, за които е необходимо терапиите да не се прекъсват и да се провеждат присъствено, както и родители, които държат специалистите да работят с децата индивидуално. „И през миналата учебна година имахме разрешение да провеждаме подобни индивидуални терапевтични сесии. Сега, след изявено желание на родителите, те отново се провеждат. За Габрово това става в Регионалния център. В другите градове в областта – по места в детските градини и в училищата“, споделя още директорката на РЦПППО – Габрово.
Една от първите стъпки на екипа на Регионалния център при преминаването към онлайн обучение през миналата учебна година е да обособят на своята интернет страница секция с материали за специалисти и родители. За първите са качени много работни листове, а за вторите – информация и полезни линкове към образователни сайтове. „По друг начин се наложи да работим с децата, чиито семейства не разполагаха с необходимите електронни устройства и достъп до интернет. А те не са малко. На тях изпращахме материали чрез училищните образователни медиатори, които много ни помогнаха. Работим в сътрудничество с тях и със социалните работници там, където ги има“, отбелязва събеседничката ми.
Екипът на РЦПППО – Габрово, не е голям – 12 ресурсни учители, двама логопеди и един психолог, като единият от логопедите е и слухово-речев рехабилитатор. Но са много сплотени и ангажирани с работата си, така че децата да ходят с усмивка на детска градина и училище и да намират своето място в образователните институции. „В екипа има и по-млади, и по-опитни колеги, които не крият своя опит и го споделят. А младите са много креативни и творчески ангажирани в работата си“, коментира Росица Чернева. Всички от колектива поддържат и развиват своята квалификация. Мнозина от тях вече са с II и III ПКС. Провеждат се и множество обучения – поне две външни на година и вътрешни всеки месец.
Регионалният център организира и провежда всяка година обучения и за педагогически специалисти от областта. „За всяка учебна година разработваме по три различни теми. След заявка на директорите на образователните институции сформираме групи. Преди две седмици проведохме онлайн обучения за помощници на учителя, тъй като седем са новоназначените в областта – 5 от тях по проект „Подкрепа за приобщаващо образование“, разказва директорката на Центъра.
В отговор на въпрос тя коментира, че като цяло, учителите стават все по-подготвени да работят в клас с деца със специални образователни потребности. Разбира се, в редица случаи нещата опират до личността на отделния педагог. „Но тенденцията е, че има все по-млади учители и все по-ангажирани педагози към това децата със специални образователни потребности да се чувстват добре в клас и в групата в детската градина. Тук се радваме на голям интерес, когато организираме някакво обучение или семинар, свързан с децата със специални образователни потребности. Колегите от училища и детски градини винаги присъстват, но не по задължение, а с желание“, казва Росица Чернева. Отбелязва, че по наблюденията ѝ в област Габрово приобщаващото образование се развива, и то не остава само на хартия. „Приобщаващото образование работи с цел всяко дете да се чувства добре, да е приобщено, да намира своето място в образователната институция и да се развива неговият потенциал. В миналото имаше училища, в които децата със специални образователни потребности се чувстваха много добре, а в други – не толкова. Сега последните силно намаляват“, казва събеседничката ми.
Към момента екипът на РЦПППО – Габрово, разполага с достатъчна за нуждите си база. Обособен е нов логопедичен кабинет, в който предстои да се закупи и инсталира софтуер за допълнителни и алтернативни комуникации. Има много добре обезпечен ресурсен кабинет, стая за психолога и голяма зала за обучения. Базата постоянно се модернизира и става по-приветлива и по-подходяща за децата. Директорката на Регионалния център отбелязва още, че през летните месеци успяват да изградят прекрасни санитарни помещения, които вече отговарят на всички изисквания по Наредбата за изграждане на достъпна среда и урбанизираните територии.
Регионалният център в Габрово се включва и в проект „Студентски практики“. През миналата година приемат на стаж 10 студенти от Великотърновския и от Шуменския университет, които под менторство в реална среда добиват знания и умения за спецификата на работата с деца и ученици със СОП.
През изминалите две години реализират съвместно с УНИЦЕФ и програмата „Да пораснем заедно+“, насочена към родителите на деца със затруднения. Това са тематично и концептуално свързани срещи – семинари, които се водят от специалисти, преминали обучение. В тях родителите участват активно, споделят знания и опит и си сътрудничат с останалите в търсене на отговори на трудните въпроси, свързани с родителството. Заради пандемията през миналата учебна година обаче не се провежда. Но връзката с родителите е непрекъсната. Мнозина от тях посещават Регионалния център в следобедните часове, за да се консултират със специалистите за обучението и терапиите на своите деца. „От миналата година имаме и електронен дневник, в който родителите лесно могат да видят какво е работил специалистът с тяхното дете“, информира Росица Чернева.
Засега Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Габрово не предлага допълнителна работа през лятото с децата със специални образователни потребности. „Но обмисляме подобни занимания и през следващите летни месеци ще имаме такива“, казва директорката на РЦПППО – Габрово.

Your Image Description

Свързани статии:

Можело било В търсене на устойчивост Спортът и изкуството срещу зависимостите Обучение по волейбол и в дигитална среда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

По следите на 8 милиона

Следваща статия

Можело било

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Можело било

Лесовъдството е изкуство

Лесовъдството е изкуство

Фестивал на изкуствата

Фестивал на изкуствата

Последни публикации

  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"