Около 60% от университетите съобщават за предоставяне на онлайн обучение в стратегическото си планиране преди COVID-19. Но само няколко, изглежда, са готови за бързо преминаване към пълни онлайн програми
Пандемията от COVID-19 изложи милиони учащи, учители и изследователи на нови реалности, нови начини за учене и преподаване, изпити, общуване и провеждане на изследвания. Ясно е, че въздействието на COVID-19 върху висшето образование е огромно, като всички институции и студенти са засегнати. Много университети реагираха по гъвкав начин на кризата, но данните на U-Multirank показват, че малко висши учебни заведения са били подготвени за предоставяне на пълни онлайн програми.
Според последните данни на U-Multirank около 60% от университетите съобщават за онлайн обучение в стратегическото си планиране преди COVID-19, докато само една трета, изглежда, предоставят пълни онлайн курсове под някаква форма. Способността на университетите да заменят предоставянето на традиционни образователни програми „лице в лице“ в кампуса с онлайн предоставяне, се оказа ключов стратегически отговор на COVID-19.
Преди кризата с коронавируса доказателствата сочат, че университетите със значителен фокус върху предметните области на образованието, бизнес изследванията и икономиката, както и по-големите институции и тези с широк дисциплинарен обхват са по-склонни да предоставят онлайн програми. Въпреки че повечето университети осъзнаха стратегическото значение на онлайн обучението, само няколко бяха подготвени за пълни онлайн програми.
В инженерните и научните области процентът на програмите, които са напълно достъпни онлайн, е по-малко от 3%, но в области като бизнес изследвания (12%) и икономика (7%) той е значително по-висок. Освен това данните на U-Multirank показват, че наличността на интерактивни инструменти за обучение и дигитални изпити е ниска. Това предполага, че онлайн поддръжката в голям мащаб се оказа трудна за много университети.
Тези резултати – ексклузивни за U-Multirank, са първият поглед върху разпоредбите за онлайн обучение в университетите по целия свят и са публикувани по време на седмото му годишно издание, което включва изчерпателен набор от данни от близо 1800 университета от 92 държави.
„Университетите по целия свят, изглежда, са изненадани от кризата с COVID-19. Оказва се, че само няколко институции са имали стратегия за управление на риска, която би им позволила да реагират на пандемия. По-специално, капацитетът за предлагане на онлайн програми и поддръжка, явно, е ключов стратегически отговор. Този капацитет не бе широко достъпен, когато удари кризата“, казва Франс ван Вут –съвместен ръководител на проекта на U-Multirank.
Резултатите на
U-Multirank не само дават представа за ефектите от предоставянето на онлайн обучение, но правят прозрачно детайлното представяне на университетите. Така студентите могат да направят по-информиран избор какво или къде да учат въз основа на това, което е най-важно за тях. Университетите могат да използват
данните от U-Multirank, за да оценят своите силни и слаби страни и да намерят начини за създаване или укрепване на своите стратегически планове, включително аспекти на дигитализацията на образователните програми – нова норма след COVID-19.
„В настоящата криза е още по-наложително, когато избират университет, студентите да вземат предвид кое е най-важно за тях. U-Multirank помага за това, като предоставя данни за удовлетвореността на студентите – независимо дали е по отношение на качеството на курсовете и организацията на обучението, размера на класната стая, контакта с индустрията или дори колко навременно завършват студентите. Те могат да избират от тези критерии и много други, за да създадат свои собствени персонализирани класации“, каза Франк Зигеле – съвместен ръководител на проекта на U-Multirank.
Интерактивният инструмент, който помага на студентите да изберат най-подходящия университет или програма, е достъпен на
www.umultirank.org. Освен това U-Multirank предлага и интерактивна карта на 100 най-добри университета по света с различни параметри, включително информация за опита на университетите с пълни онлайн програми.
През последните години U-Multirank се превърна в най-голямата международна база данни за университети в света. Обемът на базата данни позволява на потребителите да създават интерактивни многоизмерни сравнения в пет измерения на производителността.
U-Multirank предоставя на потребителите адаптивни онлайн класации, които се фокусират не само върху научни изследвания, но и върху преподаване и учене, трансфер на знания, интернационализация и регионална ангажираност.
Специална характеристика на резултатите на U-Multirank са списъците с най-добрите 25 университета в света. Десетте списъка показват, че като цяло, известните международни изследователски университети имат високи резултати по отношение на изследователското въздействие, но че по-малко известните университети се представят добре в аспекти като студентска мобилност и публикации с отворен достъп.
*Публикацията е на U-Multirank. Анализът включва данни за 2020 г. включително. Заглавието е на редакцията
U-Multirank – близо 2000 университета и 12 000 учебни програми
От 2018 г. U-Multirank събира данни на ниво предмет за различни аспекти на дигитализацията на образователните програми. Това включва информация за наличието на напълно онлайн опция в рамките на образователните програми; процента на дигиталните учебни формати в програмите за степен; оценки на учениците за различни аспекти на дигиталното преподаване и учене.
Както за журналисти, така и за всички потребители,
U-Multirank предлага персонализирани класации и анализи на истории – например доклади по държави, фокусирани върху представянето на университета в конкретна страна, или неговите глобални списъци с топ 25 изпълнители в области като отношенията между университета и индустрията или най-международните университети.
От първата си публикация през 2014 г., U-Multirank удвои броя на университетите (висши училища) от 850 на близо 1800 и увеличи покритието на страните от 74 на 92, включително повече от 5300 факултета и повече от 11 800 учебни програми в 28 предметни области.
U-Multirank е алтернативен подход за сравняване на университети и предлага решение на недостатъците на традиционните таблици на лигата. Неговият многоизмерен подход сравнява представянето на университетите в редица различни дейности, като всяка от тях се оценява от „A“ (много добър) до „E“ (слаб). Класацията позволява на потребителите да идентифицират силните и слабите страни на университета по аспектите, които най-много ги интересуват. Данните, включени в U-Multirank, са извлечени от редица източници, предоставяйки на потребителите изчерпателен набор от информация: данни, предоставени от институции и извлечени от международни библиометрични и патентни бази данни, от национални бази данни и от проучвания на повече от 100 000 студенти в участващи университети.
U-Multirank възниква на конференция на Европейската комисия по време на Френското председателство през 2008 г.
От 2017 г. се финансира от фондация Bertelsmann, програма „Еразъм+“ на Европейския съюз и Santander Group. U-Multirank е разработена и внедрена от независим консорциум, ръководен от Центъра за висше образование (CHE) в Германия. Центърът за политически изследвания в областта на висшето образование (CHEPS) към Университета на Твенте и Центърът за научни и технологични изследвания (CWTS) от Университета в Лайден, Нидерландия, както и Fundaciӝn Conocimiento y Desarrollo (FCYD) в Испания са партньори в Проекта. Консорциумът се ръководи от професорите Франс ван Вут (CHEPS) и Франк Зигеле.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg