Родителите, които искат децата им да учат онлайн, могат да избират между самостоятелно и индивидуално обучение
Учебната година ще завърши присъствено, ако няма нова епидемична вълна, информират от МОН. Към момента заболяемостта от COVID-19 в страната е около 75 на 100 000 души и тенденцията е към устойчив спад.
При тази ситуация МОН насочва усилията си към социалната интеграция и наваксването на евентуалните образователни пропуски при децата и младежите, които учиха в онлайн среда продължително време. Многобройни проучвания, включително анализът на МОН от лятото на 2021 г., показаха, че дългата изолация в млада възраст води до проблеми с психиката и трайни дефицити при общуването и интегрирането в колективи на по-късен етап от живота.
За да се компенсират тези негативни последици от пандемията, при сегашния минимален риск от зараза не се предвижда извънредно удължаване на възможността за обучение от разстояние в електронна среда извън разрешените от Закона за предучилищното и училищното образование до 30 учебни дни по здравословни или други уважителни причини, удостоверени с документ. За да се ползват тези дни, медицинските причини трябва да са свързани със здравето на ученика. Директорът на училището има право да реши дали да допусне онлайн обучение, поискано с други аргументи. Ако 30-те учебни дни в електронна среда са разрешени от първия ден след пролетната ваканция, те изтичат на 31 май, защото дните за задължените матури – 18 и 20 май, са неучебни за всички училища.
Родителите, които не желаят децата им да се върнат в училище до края на учебната година за по-големите ученици, могат да изберат между други две форми на обучение – самостоятелна и индивидуална. Промяната става чрез заявление до директора на училището.
Самостоятелното обучение се организира след решение на експертна комисия, създадена към съответното регионално управление на образованието, в която се включва и представител на Агенцията за социално подпомагане. Когато самостоятелната форма е избрана по желание, изпитите по предмети се провеждат в две сесии.
В конкретния случай трябва да се организира изпитна сесия за втория учебен срок, като се вземат предвид и получените текущи оценки.
За ученици със специални образователни потребности формата на обучение се препоръчва от екипа за подкрепа за личностно развитие в училището. Ученици със СОП, които се обучават в центрове за специална образователна подкрепа, не могат да преминат към самостоятелна форма.
Друга възможна форма за обучение без всекидневен контакт с много хора е индивидуалната. Индивидуалното обучение се провежда по индивидуален учебен план и график на учебните часове, утвърден от директора. Индивидуалните учебни часове се провеждат в училището. Когато ученикът по обективни причини не може да посещава училището, се допуска занятията да са в домашни или в болнични условия, а за ученици със СОП – и в център за подкрепа за личностно развитие.
Учениците, които преминат към самостоятелна или индивидуална форма на обучение, запазват предоставените им за безвъзмездно ползване учебници и учебни комплекти до края на учебната година.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg