Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 33, 2022

Слято и разделно писане при наречията

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-08-2022
в Брой 33, 2022
A A

Марияна ЦИБРАНСКА-КОСТОВА*

Наречието е неизменяема част на речта и най-общо казано уточнява обстоятелствата, при които се извършва глаголното действие (работих вчера), количеството предмети (малко тетрадки) или степента на проява на даден признак (много хубав). В редица случаи се образува от други части на речта – съществителни, прилагателни, глаголи. При това словообразуване възниква един от най-съществените правописни проблеми – как се пишат наречия, образувани от друга дума и предлог?
Общото правило е следното: предлозите се пишат слято с произвеждащите думи, когато се образува ново наречие. В него предлогът се превръща в представка (Официален правописен речник на българския език 2012, с. 56, 57). Нека разгледаме няколко случая с различни начални морфеми и най-честите произвеждащи думи – друго наречие или съществително.
Наречие и на: вън > навън; вътре > навътре; далече > надалече; дясно > надясно; където > накъдето; ляво > наляво; скоро > наскоро и др.
Съществително и на: наглед, наесен, наистина, накуп, налице, насила, наум и др.
Подобни на горните примери, но образувани с други предлози, са: винаги > завинаги; край > докрай; къде > откъде; ред > поред; сега > отсега; обед > следобед; нощ > среднощ; тогава > оттогава и др.
От общото правило има изключения. Някои съчетания от предлог и съществително не се възприемат като наречия. Например в израза на глас двете съставки не са се сраснали в ново наречие, а образуват предложно-именно съчетание с обстоятелствена функция за начин. Разделно се пишат и цяла група изрази, чийто правопис трябва да се запомни: от горе до долу и обратното от долу до горе, от край до край, от тогава до сега, от време на време, на инат и др.

*Д.ф.н. Марияна Цибранска-Костова е професор в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Правдив ли е праведният и праведен ли е правдивият Охранява ли се охраняемият прелез? Ако някой срещне някой… Предаване в български на чужди собствени имена с двойни гласни или съгласни

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Телемедицината влиза в училище

Следваща статия

ЕК одобри Програма „Образование“ 2021 – 2027

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

ЕК одобри Програма „Образование“ 2021 – 2027

Вестник "Аз-буки"

За да има утре

Първите растения, култивирани в лунна пръст

Първите растения, култивирани в лунна пръст

Последни публикации

  • Красива заплаха се разпространява в САЩ
  • Сдружение „Младежки гвардейски отряди“ заведе по Програма „Еразъм+“ ученици и студенти на аудиенция при папа Лъв XIV
  • В СУ „Св.св. Кирил и Методий“ в с. Крупник всяко дете получава шанс да открие силните си страни, да мечтае и да се развива
  • Отличия за успешно образователно приобщаване на деца и ученици
  • Обучение за работа с данни ще помогне за по-точни анализи на резултатите от външните оценявания
  • Да използваме ли думата рутина в новите ѝ значения?
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2025, година LXVIII
  • An Interdisciplinary Model for Teaching with Open Climate Data Across Mathematics, Informatics, and Geography
  • The Pythagorean Tree with Geogebra as a Motivator for the Implementation of Augmented Reality in School
  • Инфраструктура за създаване на чатбот с големи езикови модели и контекстно разширяване на инструкциите
  • Селекция на отбора на България за Двадесет и деветата младежка балканска олимпиада по математика
  • Exploring Pick’s Theorem in the Classroom: a Comparison between Traditional and Digital Methodologies Using Picksolver Software
  • Nonparametric Maximum Likelihood Estimation in Branching Processes with Random Migration
  • Проект на МОН с отличие за подобряване на хранителните навици на децата в детските градини
  • „Пресичам безопасно с TEDI“ гостува в ОУ „Антон Страшимиров“ – Бургас
  • Министър Вълчев откри обновени общежития за над 1200 бъдещи инженери и спортисти в София
  • Защо е важно да разграничаваме трудовия стаж от професионалния опит
  • Снимка на броя: Малките пекари
  • Доцент д-р Боряна Иванова, ректор на Аграрния университет – Пловдив: Бизнесът в сектора предпочита нашите кадри
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2025, година XCVII
  • Съвременни ракурси в природонаучното образование в началното училище: поглед към връзката „Дете – общество – природа“
  • Life Goals for Students in Public and Private Schools

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"