Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 35, 2022

Подготвени за дигиталното поколение

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
31-08-2022
в Брой 35, 2022
A A

Първата версия на инструмента за оценяване използването на цифрови технологии в преподаването и ученето в помощ на всички училища в ЕС стартира през 2018 г. като една от 11-те инициативи в плана за действие в областта на цифровото образование. Целта е да се подобрят цифровите умения в Европа и да се подкрепи новаторското използване на дигитални технологии в преподаването и ученето. А през октомври 2021 г. ЕК стартира нов онлайн инструмент специално за учители, който им дава възможност да анализират начина, по който използват цифровите технологии в учебните дейности. Към момента SELFIEforTEACHERS има над 46 000 регистрирани потребители.

Технологиите променят образованието и педагозите трябва да ползват пълноценно възможностите им

Чрез анонимни отговори на поредица от въпроси SELFIEforTEACHERS може да помогне на учителите да оценят цифровите си умения и да разберат в кои области се нуждаят от допълнително обучение и подкрепа. Инструментът е достъпен за отделните преподаватели, но заинтересованите организации, като училища, регионални/местни образователни власти и центрове за обучение, имат достъп до анонимните резултати. Това им позволява да планират обучението на учителите и да разпределят подходящи ресурси.
Създадена е експертна група, която трябва да проучи текущото използване на инструмента и да предостави подкрепа на учители и институции за изграждане на тяхната цифрова компетентност.
В състава на групата влизат учители, преподаватели на учители и обучители, политици и изследователи от различни държави членки на ЕС и Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ).
Експертната група е сформирана след проведен семинар в Севиля през юни 2022 г. от Съвместния изследователски център (JRC) на ЕК и Генералната дирекция за образование, младеж, спорт и култура, които управляват заедно SELFIEforTEACHERS.
По време на семинара в Севиля целта е да се установят връзките в рамките на мрежата и да се внедрят и наблюдават различни „случаи на употреба“ на SELFIEforTEACHERS.
„Случаят на употреба“ е общо описание на внедряването на инструмента в определен контекст, като се вземат предвид широк набор от фактори. Те включват: потребителски опит; училищна инфраструктура; институционална подкрепа; училищно ръководство и потребителски характеристики.
При прилагането на различни „случаи на употреба“ експертната група ще проучи ключови фактори, идентифицирани от съществуващи изследвания, като например: мотивация на учителя, управление на данни, цифрови идентификационни данни и съвместно обучение.
Очаква се след приключване на работата експертната група да публикува доклад с изпълнени сценарии за различни случаи на използване на инструмента. Той ще съдържа също и добри практики за образователни власти, политици, обучители, директори на училища и отделни учители, които илюстрират как инструментът може да повиши дигиталната компетентност на учителите.
Междувременно SELFIEforTEACHERS непрекъснато се подобрява и развива, като се взема предвид обратната връзка от потребителите. Последната актуализация на инструмента от юли 2022 г. включва следните нови функции – опция за изтегляне на докладите с постигнатите резултати и обратна връзка от учителите, които могат да ги запазят като PDF. Докладът визуализира резултатите и представя обратна връзка по структуриран и удобен за потребителя начин. Друга новост е генерирането на по-подробен отчет за създателите на групи, както и нова страница с резултати за тях и координаторите на групи след края на периода за самооценка. Той съдържа графики, показващи общите резултати на групата, като същевременно показва постигнатите резултати по области на компетентност и по елементи. Направени са и някои подобрения, които улесняват ползването на инструмента, включително нова навигация и информационни секции.
Екипът, който поддържа SELFIEforTEACHERS, продължава да работи върху допълнителни актуализации, които да бъдат внедрени през предстоящата учебна година, като например подобряване на интерфейса за самооценка, директен достъп до цифрови значки и други.
„Учителите вършат невероятна работа, за което им благодаря. Цифровите технологии могат да доведат до нови методи на учене и преподаване и дори могат да се окажат по-приобщаващи и по-подходящи за обучение на „цифровото поколение“. Инструментът, който представяме, ще даде възможност на учителите да направят снимка, „селфи“, на това как използват технологиите в момента, и да получат съвети за подобряване на уменията си. За Европейската комисия е важно да подпомага учителите в техните усилия за учене през целия живот“, заяви българският еврокомисар Мария Габриел при представянето на SELFIEforTEACHERS.
Финансиран по програма „Еразъм+“, инструментът е разработен от ЕК в сътрудничество с министерства на образованието и експерти от цяла Европа и се основава на Европейската рамка за компетентност в областта на цифровите технологии на обучителите. В нея са определени различните цифрови умения, от които преподавателите все повече се нуждаят. В рамката са включени 22 компетентности в шест области с шест нива на умения – от начинаещи до пионери.
Инструментът е достъпен на всички официални езици на ЕС.
Как работи SELFIEforTEACHERS? Всеки учител в начално или средно училище може да се регистрира и да използва инструмента, като отговори на поредица от въпроси за начина, по който използва технологии в шест различни области: преподаване и учене; намиране, използване и създаване на цифрови ресурси; персонализиране на ученето и ангажиране на учениците с практическо обучение; оценка и обратна връзка от учениците; комуникация и сътрудничество с учениците, семействата и колегите, както и развитие на цифровите умения на учениците.
След това учителите получават автоматично генериран доклад със своите резултати (от „начинаещ“ до „новатор“) и с предложения как да подобрят уменията си. Използването на инструмента може да бъде добра първа стъпка за определяне на силните страни и на областите, в които са необходими по-нататъшно професионално развитие и подкрепа. Учителите, които завършат самооценката си, могат да получат удостоверение и цифрова значка.
Инструментът може да се използва самостоятелно или като част от екип, например заедно с група учители в своето училище или с екип от учители по същия предмет в своя регион или държава. Това може да помогне за планирането в дадено училище, мрежа от училища, институция за подготовка на учители или местен образователен орган.
Всички отговори в рамките на SELFIEforTEACHERS са анонимни и не се споделят лични данни. Информацията не е предназначена за оценка на работата на учителите, а за подпомагане на преподавателите да научат как могат ефективно да използват технологиите в своята работа и да насърчават развитието на цифрови умения сред своите ученици.
SELFIEforTEACHERS е едно от 13-те действия по Плана за действие в областта на цифровото образование, който има за цел да се подпомогне адаптирането на образователните системи в Европа към промените в цифровите технологии. Една от основните му цели е да се подкрепи ефективното използване на технологиите за преподаване и учене. В това отношение е много важно да се даде възможност на преподавателите да използват технологиите в практиката си.
Училищата могат да използват новия инструмент в комбинация с инструмента SELFIE за цялостно планиране в областта на цифровите технологии. Инструментът SELFIE, който е създаден преди четири години, е насочен към цялото училище.
Инструментът SELFIEforTEACHERS дава възможност за задълбочаване цифровите умения на персонала. Резултатите могат да се използват за определяне и приоритизиране на областите, в които са необходими допълнително обучение и подкрепа.

 

У нас SELFIE стартира през 2018-а

Още през 2018 г. ЕК представи първата версия на инструмента SELFIE (самооценка на ефективното обучение чрез насърчаване на използването на иновативни образователни технологии), който да оценява използването на цифрови технологии в преподаването и ученето в помощ на всички училища в ЕС.
Той бе предложен за използване по желание на 76,7 млн. ученици и учители от 250 000 училища на 24-те езика на ЕС.
В България пилотният старт на платформата за самооценка е даден месец по-късно в столичното 137. СУ „Ангел Кънчев“. SELFIE обхваща шест ключови за дигиталното образование области – преподаване и учене, училищно управление, инфраструктура и оборудване, професионално развитие, практики за оценяване и дигитална компетентност на учениците. Всички отговори са анонимни, а попълването отнема между 20 и 30 минути. На практика това е нещо като онлайн тест с различни въп-
роси, на които се дават оценки от 1 до 5. След попълването му системата изпраща обратна информация за нивото на ученика, на учителя или училището в областта на дигитализацията.
Инструментът дава възможност на всички училища и образователни системи да анализират своята степен на подготвеност за преминаване към дигиталната ера, и показва докъде са стигнали в своето цифрово развитие, както и какво могат да подобрят. Получените данни дават възможност да се подобрят образователните политики по отношение на необходимостта от обучения на учители по дигитални умения, както и за бъдещите инвестиции в образователната инфраструктура.

Your Image Description

Свързани статии:

Как да управляваме стреса* От София към звездите Как банкоматът ни дава пари Великият нов свят

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

НСА откри учебната година за задочници

Следваща статия

Как се става втори в света

Следваща статия
Как се става втори в света

Как се става втори в света

Да видиш за пръв път морето

Да видиш за пръв път морето

Лятна младежка програма за избор на професия в Русе

Лятна младежка програма за избор на професия в Русе

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Ще инициирам промяна, която да ограничи възможността кметовете да обявяват неучебни дни
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"