Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 4, 2022

Остров на края на света

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-01-2022
в Брой 4, 2022
A A

Доц. Лъчезар КАРАГЬОЗОВ

Откривателят на острова Якоб Рогевен разглежда каменна статуя – моаи (гравюра, XVIII век)

На географските карти остров Рапа Нуи (Великденският остров) изглежда като малка зелена точка, изгубена сред водите на Тихия океан. Това е най-отдалеченото населено място на Земята. Най-близкият населен остров е на две хиляди километра на запад. На изток, до брега на Южна Америка, разстоянието е три хиляди и петстотин километра.
Островът е открит през 1722 година от холандска морска експедиция, водена от капитан Якоб Рогевен, на празника Възкресение Христово. Това дава името на острова. Местните жители днес наричат своя остров Рапа Нуи.
Загадките възникват още щом островът е открит. Холандските мореплаватели виждат пустееща земя, без дървета, с бедна почва и малобройно население, живеещо в каменния век. На острова няма едри домашни животни, не се ползват механични устройства. Но покрай брега на морето са наредени монолитни статуи от камък, наричани от местните жители „моаи“. Статуите са големи, високи са около четири метра и са тежки.
Когато островът е открит, жителите не са правили моаи. Тогава кой и защо е направил статуите? Как и кога са изработени? Как са премествани до океана?

Моаи

Ронго-ронго – дървени таблички с изписани знаци

Великденският остров е известен със своите „моаи“. Статуите са каменни изваяния на обожес-
твените прадеди, които според вярванията са във връзка с живите. Те осигуряват здравето и успеха на новото поколение, както и плодовитостта на земята. Формата на статуите е характерна. Те са с непропорционално голяма глава и торс до нивото на кръста, без крака. На главите на някои от статуите има поставени „шапки“ от червен камък. Моаи са изработени от туф (вулканична скала) в каменна кариера във вътрешността на острова.
На Рапа Нуи има изработени около деветстотин моаи. Много от тях са недовършени и още са в каменната кариера, около триста моаи са близко до нея, изоставени на път да бъдат преместени. Една четвърт от моаи са поставени върху големи правоъгълни каменни платформи, разположени до брега. Върху някои платформи има повече от една статуя. Лицата на статуите върху платформите не гледат към океана, а към вътрешността на острова. Изключение са седем моаи на платформата Аху Акиви, обърнати към океана, за да помагат на мореплавателите.

Преместването на моаи

Не е известно как монолитните статуи и техните платформи са премествани към брега на океана. Легендата казва, че те са „ходели сами“. Моаи са били изработвани в хоризонтално положение. Преместването им може да става с поставянето им легнали на дървени трупи и хлъзването/претъркулването им по тях, а изправянето – с неколкократни повдигания с лостове. Преди няколко години доброволци показаха, че с контролирано разклащане на изправена статуя е възможно тя да бъде заставена да „крачи“ в определено направление. Хронологията придвижвани из острова дълго след като палмите са изчезнали от там. Изглежда изправените статуи действително са можели да „ходят“, разклащани, накланяни и дърпани последователно от две въжета.
Изработването на моаи става бавно, с много труд. Преместването и изправянето им изисква координирани усилия и добра организация. Кои са хората, изработили моаи, дълго време е било предмет на спорове.

„Кон-Тики“

Салът „Кон-Тики“. Направен от девет трупи от балсово дърво, дълги 14 метра

Несъответствието между каменните моаи на Рапа Нуи и примитивната материална култура на жителите му предизвиква различни обяснения. Норвежкият изследовател Тур Хейердал предполага, че Рапа Нуи е бил заселен първо от мореплаватели от Южна Америка. Те са били истинските създатели на статуите.
За да докаже, че е възможно заселване на Полинезия от Южна Америка, той организира и ръководи специална експедиция от шестима души, която пресъздава условията на древното мореплаване. По вода индианците се придвижват със салове.
В Перу експедицията първо изработва подходящ сал, като използва материали и техники, известни на инките от епохата преди Колумб. Салът получава името „Кон-Тики“ и отплува в Тихия океан. След три месеца плаване и 7000 километра „Кон-Тики“ достига до островите
Туамоту. Експедицията веднага става известна.
Плаването на „Кон-Тики“ обаче не убеждава учените. То показва възможността за преселение от Америка към Полинезия, но не доказва, че това действително е ставало. Един сал следва теченията и не може да се сравнява по подвижност и маневреност с големите канута на полинезийците, които заселват островите един по един. Всички данни показват, че Великденският остров, както и останалите острови от Източна Полинезия са заселени от полинезийци, а не от американски индианци. Даже и да е имало контакт с Южна Америка, това е било еднократно и не е променило историята на острова.

Рапа Нуи – кратка история

Жителите на Рапа Нуи нямат писменост. Пиктограмите ронго-ронго не са разчетени. Може да се разчита само на устните предания и откритията на археолозите. Легендата говори, че първите жители са пристигнали на острова с две канута, водени от вожда
Хоту Матуа. Вероятно те идват от Гамбие или от Маркизите – острови в центъра на Полинезия. Според съвременните данни това става в XII век.
Осемте синове на Хоту Матуа разделят територията на острова и оглавяват отделни кланове. Създава се цъфтяща култура. Издигат се моаи. Условията на острова обаче се променят, палмите изчезват, сблъсъците между клановете стават постоянни.
След посещението на Якоб Рогевен характерът на враждебните действия на острова се променя. Холандската експедиция намира всички моаи изправени. Петдесет години по-късно Джеймс Кук отбелязва, че някои статуи са съборени от платформите. След още петдесет години вече всички моаи са съборени. Събарянето унищожава силата на моаи и прекъсва връзката им с живите.
През втората половина на XIX век на Рапа Нуи идват търговци на роби и на евтина работна ръка. Половината от жителите са отвлечени към Перу или пратени да работят на други острови. Завърналите се донасят едра шарка и туберкулоза. Само стотина остават живи, никой от тях не познава преданията и не може да чете ронго-ронго. Така сложната култура на Рапа Нуи се забравя.
Днес островът принадлежи на Чили. Сто хиляди туристи посещават острова годишно. Изправянето на статуите започва през ХХ век с посещението на Тур Хейердал на Рапа Нуи.

Екосамоубийство

Остров Рапа Нуи е пример за опасностите от разрушаването на околната среда и за непредвидимите последствия от човешкото поведение. За екосамоубийс-
твото, извършено на Рапа Нуи, говори известният биолог и писател Джаред Даймънд в книгата „Колапсът: Човешките общества между успеха и провала“.
Разрушаването на екологията и крахът на Рапа Нуи започват със загубата на високите палми, които преди заселването на полинезийците са покривали острова. Палмите са използвани за строеж на жилища и за преместване на моаи. Те са станали жертва не само на дейността на хората, но и на полинезийските плъхове. Тези гризачи, дошли с първите кану, се хранят със семената на палмите. Когато палмите ги няма, почвата ерозира, добивите падат и населението намалява. Да не говорим, че отсъствието на високите палми прави невъзможен строежа на големи кану и откъсва островитяните от останалия свят.
Поуките за цялото човечество са недвусмислени: ако не се замислим върху последствията от това, което правим, съдбата на Рапа Нуи може да стане съдба на цялата планета.

Your Image Description

Свързани статии:

Телескоп изследва екзопланети Антимикробната резистентност Очите разкриват биологичната възраст Имам ли вирус?

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Какво е да си доброволец в училище в чужбина*

Следваща статия

Изкуственият интелект срещу климатичните промени

Следваща статия
Изкуственият интелект срещу климатичните промени

Изкуственият интелект срещу климатичните промени

Първи изпити в  Русенския университет

Първи изпити в Русенския университет

В ход е дигиталното обучение

В Свищовската академия започна кампания за прием

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"