Възпитаници на ПГ по строителство, архитектура и геодезия „Арх. Камен Петков“ – Пловдив, печелят и световни титли в спорта
Зина СОКОЛОВА
Пламена Миткова – златната медалистка в дългия скок на Световното първенство по лека атлетика до 20 години в Кали, Колумбия, поднесе най-големия подарък на своето училище – Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Арх. Камен Петков“ – Пловдив, по случай неговата 60-а годишнина. Ръководството на гимназията официално връчи почетен плакет на световната шампионка.
„Въпреки суровите условия, при които тя тренираше – в залата няма дори баня и тоалетна, успя да се подготви добре. Много скромно дете е, ученолюбиво – казва Асен Райнов, зам.-директор на гимназията. – Тя продължи традициите на училището след световната титла през 2013 г. за девойки в бокса на Венелина Поптолева от випуск 2014. Очевидно атмосферата в училището зарежда с енергия тези деца. Преподавам физическо възпитание и спорт и заедно с още шестима учители по физическо успяваме да ги запалим да спортуват. По щастливо стечение на обстоятелствата много наши ученици искат да тренират, и можем да направим подбор. Не минава градско първенство без наше участие. Провежда ли се някъде състезание, независимо по какъв вид спорт, ние сме на линия.“
В основното и средното образование трябва да се обърне много по-голямо внимание върху физкултурата, което стимулира мозъчната дейност и затова е силно препоръчителна за младите, категоричен е зам.-директорът. Той винаги дава за пример добрите спортисти, защото те са и добри ученици. На родителските срещи подчертава, че без да се движат децата, нещата няма как да се получават добре. Липсата на движение ги затормозява. Те не могат да се справят с предизвикателствата, които с годините все повече ще изпълват всекидневието им. А учебният процес тук, както и в другите професионални гимназии, е доста натоварен. И на практика може да се умножи по две – освен общообразователни се учат и специални предмети.
„Успокоявам децата с това, че да имат двойно повече предмети, не е проблем. Напротив, това им дава по-добра основа за влизане в университет – казва Райнов. – Педагогическият ни екип е от над 100 специалисти. Моят голям ангажимент към тях е да им напомням да не забравят да общуват с децата. Не да влизат в час и да си изпеят урока, а да поговорят с тях – в коридора или в класната стая, да откликват на мига. Учениците винаги имат тема за разговор. Нека им отделят 5, 10, 15 минути, ако трябва – един час. Но факторът отношение в този двустранен процес трябва да е на високо ниво.“
Бивши възпитаници на гимназията почват работа тук като учители. Така се осъществява приемственост между поколенията. Само за миналата година техният брой е 11.
„Това е най-добрият атестат за училището – ако мястото не е добро, няма никога да се върнат – категоричен е Райнов. – Запознати са с микроклимата, с контингента деца, които влизат вътре. И с най-голямо удоволствие вършат работата си“, допълва той.
„Нямаме проблем със запълването на паралелките. При нас учат деца на потомствени фамилии архитекти. Оттам идва най-големият интерес – казва зам.-директорът. – За мен една от най-интересните специалности е „Архитектурна реставрация“. В чужбина често се реставрират стари къщи или се придава старинен облик на нови. Много наши деца се реализират с тази професия зад граница, макар че специалността е сравнително нова за училището. В нея има творчество и артистизъм. Искам да открием и още една специалност – „Интериорен дизайн“, която е много актуална. Нашите деца могат да работят в тази сфера. Но нямаме достатъчно помещения за тази цел, както и за въвеждането на едносменен режим, което е много по-добрият вариант за работа в едно училище. Ако живеем в по-силна икономически държава, 90% от нашите ученици няма да имат нужда да учат по-нагоре и ще могат да се издържат с усвоеното в гимназията. Но тъй като не е така, средното образование не е достатъчно. Иначе излизат много добре подготвени строителни техници, геодезисти, от които има огромна нужда.“
Едно от главните предизвикателства в работата на педагозите според заместник-директора е човек никога да не спира, да не лежи на стари лаври. Всекидневно трябва да се работи за добрия имидж на гимназията. Дори един родител да е звъннал по несъществен повод, трябва да му се обърне внимание, да се поговори с него. Това е добър атестат за институцията.
Другото предизвикателство е, че трябва да се дава добър пример на децата. За всичко има писани и неписани правила, на които се стъпва, за да се гради нагоре. Проблемът у нас е, че те не се спазват. И това се случва във всички обществени сфери. Правилата ги има, но не служат за основа на градеж.
„В гимназията се носят униформи и е добре всички училища да имат такива“, казва Райнов. Това също е предизвикателство – как да мотивираш един млад човек да носи униформа. Забраните в случая не вършат работа.
Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Арх. Камен Петков“ е единственото учебно заведение в област Пловдив, което подготвя висококвалифицирани строителни специалисти. Началото се поставя през 1962 г., когато по решение на Министерството на образованието гимназия „Йорданка Николова“ е преустроена в Строителен техникум. Специалностите са две – „Строителство и архитектура“ и „Геодезия“. През 2003 г. Строителният техникум се преименува в Професионална гимназия по архитектура, строителство и геодезия. Днес тук учат над 1050 ученици в 7 специалности с разширено изучаване на английски и немски език.
Специалността „Архитектурна реставрация“ трябва да задоволи нуждата от обучени кадри, които да реализират амбициозната програма за съхранение на богатото недвижимо културно и архитектурно наследство у нас. Завършилите тази специалност могат да се реализират като технически ръководители основно при строителство с налични археологически находки, при укрепване и възстановяване на ценни архитектурни обекти, да трасират сгради и съоръжения.
С най-широко приложение в строителството е специалността „Строителство и архитектура“. Само в нея учениците изучават разширено два западни езика (немски или английски). Това им дава възможност да продължат образованието си и в чужди университети. Прави ги и много конкурентоспособни на трудовия пазар.
По специалността „Геодезия“ учениците, завършили XII клас, получават професионална квалификация геодезист. Могат да работят в строителството на жилищни и промишлени сгради, пътни и водни съоръжения на земната повърхност и в минното дело. Изучават и фотограметрия и картография, получават подготовка и по маркшайдерство, земеустройство, пътно и парково строителство.
В специалността „Транспортно строителство“ учениците получават знания и умения, свързани с проектирането, строителството и поддържането на пътища, улици, жп линии, инженерни съоръжения и конструкции. Всяка година ПГАСГ „Арх. Камен Петков“ е в договорни отношения с Държавното предприятие НК „Железопътна инфраструктура“, което изплаща стипендии през последните две години от обучението и осигурява работа на желаещите след завършване на образованието.
Изучаваните специални учебни предмети в „Парково строителство и озеленяване“ формират сериозни познания в областта на инженерните, биологическите и екологичните науки по отношение на строителни материали, паркова архитектура и строителство, фитодизайн, парково и ландшафтно проектиране, декоративна дендрология с разсадници, цветарство. И тъй като професията е свързана и с изкуството и естетиката, в учебния план са включени дисциплини като рисуване, паркова перспектива, история на парковото изкуство, теория на композицията, формиращи усет за хармония и естетика. След завършване на образованието си учениците придобиват професионална квалификация „Техник по озеленяване“. Могат да работят като технически ръководители в дейностите по изграждане и поддържане на зелените площи. Голяма част от тях продължават обучението си по специалност „Ландшафтна архитектура“ в университети у нас и в чужбина.
„Брокер на недвижими имоти“ е нова специалност за ПГСАГ. Нуждата от такъв вид специалисти е продиктувана от недостига на хора в бранша и от включването на специалността в единния регистър на професиите. Работата изисква специализирана подготовка. Тя е свързана с познания за различните технологии на строителство, за кадастър, регулация, ЗУТ, както и различни нормативи за строителство, икономика и правно законодателство.
В специалността „Водно строителство“ се изучават съвременните методи и начини за водоснабдяване и канализации на населени места, жилищни сгради и промишлени обекти. Пречистване на питейни и отпадъчни води, корекция на реки, напояване и отводняване на площи, язовири и др. Учениците усвояват знания и умения за проектирането, строителството, монтажа и експлоатацията на обектите, свързани с водното строителство. Те се обучават да работят с програмен продукт AutoCAD за изготвяне на строителни чертежи.
Гимназията разполага с осем модерни компютърни кабинета, видеозала, зала за презентации, кабинет по цветарство, кабинети по техническо чертане, физика, химия, лаборатория по фотограметрия, богата библиотека с читалня, тенис зала, силова зала, мажоретна и физкултурен салон. Техническата база позволява теоретичните знания да се приложат на практика. Възпитаниците на ПГАСГ участват в национални състезания по професии и печелят награди. Има клуб по астрономия, СИП по здравно образование и СИП по сухо строителство. ПГАСГ участва с проекти в различни национални и европейски програми.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg