Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 38, 2022

Общуването с учениците е най-важното

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-09-2022
в Брой 38, 2022
A A
Възпитаниците на гимназията излизат много добре подготвени за пазара на труда

Зина СОКОЛОВА

Пламена Миткова – златната медалистка в дългия скок на Световното първенство по лека атлетика до 20 години в Кали, Колумбия, поднесе най-големия подарък на своето училище – Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Арх. Камен Петков“ – Пловдив, по случай неговата 60-а годишнина. Ръководството на гимназията официално връчи почетен плакет на световната шампионка.
„Въпреки суровите условия, при които тя тренираше – в залата няма дори баня и тоалетна, успя да се подготви добре. Много скромно дете е, ученолюбиво – казва Асен Райнов, зам.-директор на гимназията. – Тя продължи традициите на училището след световната титла през 2013 г. за девойки в бокса на Венелина Поптолева от випуск 2014. Очевидно атмосферата в училището зарежда с енергия тези деца. Преподавам физическо възпитание и спорт и заедно с още шестима учители по физическо успяваме да ги запалим да спортуват. По щастливо стечение на обстоятелствата много наши ученици искат да тренират, и можем да направим подбор. Не минава градско първенство без наше участие. Провежда ли се някъде състезание, независимо по какъв вид спорт, ние сме на линия.“
В основното и средното образование трябва да се обърне много по-голямо внимание върху физкултурата, което стимулира мозъчната дейност и затова е силно препоръчителна за младите, категоричен е зам.-директорът. Той винаги дава за пример добрите спортисти, защото те са и добри ученици. На родителските срещи подчертава, че без да се движат децата, нещата няма как да се получават добре. Липсата на движение ги затормозява. Те не могат да се справят с предизвикателствата, които с годините все повече ще изпълват всекидневието им. А учебният процес тук, както и в другите професионални гимназии, е доста натоварен. И на практика може да се умножи по две – освен общообразователни се учат и специални предмети.
„Успокоявам децата с това, че да имат двойно повече предмети, не е проблем. Напротив, това им дава по-добра основа за влизане в университет – казва Райнов. – Педагогическият ни екип е от над 100 специалисти. Моят голям ангажимент към тях е да им напомням да не забравят да общуват с децата. Не да влизат в час и да си изпеят урока, а да поговорят с тях – в коридора или в класната стая, да откликват на мига. Учениците винаги имат тема за разговор. Нека им отделят 5, 10, 15 минути, ако трябва – един час. Но факторът отношение в този двустранен процес трябва да е на високо ниво.“
Бивши възпитаници на гимназията почват работа тук като учители. Така се осъществява приемственост между поколенията. Само за миналата година техният брой е 11.
„Това е най-добрият атестат за училището – ако мястото не е добро, няма никога да се върнат – категоричен е Райнов. – Запознати са с микроклимата, с контингента деца, които влизат вътре. И с най-голямо удоволствие вършат работата си“, допълва той.
„Нямаме проблем със запълването на паралелките. При нас учат деца на потомствени фамилии архитекти. Оттам идва най-големият интерес – казва зам.-директорът. – За мен една от най-интересните специалности е „Архитектурна реставрация“. В чужбина често се реставрират стари къщи или се придава старинен облик на нови. Много наши деца се реализират с тази професия зад граница, макар че специалността е сравнително нова за училището. В нея има творчество и артистизъм. Искам да открием и още една специалност – „Интериорен дизайн“, която е много актуална. Нашите деца могат да работят в тази сфера. Но нямаме достатъчно помещения за тази цел, както и за въвеждането на едносменен режим, което е много по-добрият вариант за работа в едно училище. Ако живеем в по-силна икономически държава, 90% от нашите ученици няма да имат нужда да учат по-нагоре и ще могат да се издържат с усвоеното в гимназията. Но тъй като не е така, средното образование не е достатъчно. Иначе излизат много добре подготвени строителни техници, геодезисти, от които има огромна нужда.“
Едно от главните предизвикателства в работата на педагозите според заместник-директора е човек никога да не спира, да не лежи на стари лаври. Всекидневно трябва да се работи за добрия имидж на гимназията. Дори един родител да е звъннал по несъществен повод, трябва да му се обърне внимание, да се поговори с него. Това е добър атестат за институцията.
Другото предизвикателство е, че трябва да се дава добър пример на децата. За всичко има писани и неписани правила, на които се стъпва, за да се гради нагоре. Проблемът у нас е, че те не се спазват. И това се случва във всички обществени сфери. Правилата ги има, но не служат за основа на градеж.
„В гимназията се носят униформи и е добре всички училища да имат такива“, казва Райнов. Това също е предизвикателство – как да мотивираш един млад човек да носи униформа. Забраните в случая не вършат работа.
Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Арх. Камен Петков“ е единственото учебно заведение в област Пловдив, което подготвя висококвалифицирани строителни специалисти. Началото се поставя през 1962 г., когато по решение на Министерството на образованието гимназия „Йорданка Николова“ е преустроена в Строителен техникум. Специалностите са две – „Строителство и архитектура“ и „Геодезия“. През 2003 г. Строителният техникум се преименува в Професионална гимназия по архитектура, строителство и геодезия. Днес тук учат над 1050 ученици в 7 специалности с разширено изучаване на английски и немски език.
Специалността „Архитектурна реставрация“ трябва да задоволи нуждата от обучени кадри, които да реализират амбициозната програма за съхранение на богатото недвижимо културно и архитектурно наследство у нас. Завършилите тази специалност могат да се реализират като технически ръководители основно при строителство с налични археологически находки, при укрепване и възстановяване на ценни архитектурни обекти, да трасират сгради и съоръжения.
С най-широко приложение в строителството е специалността „Строителство и архитектура“. Само в нея учениците изучават разширено два западни езика (немски или английски). Това им дава възможност да продължат образованието си и в чужди университети. Прави ги и много конкурентоспособни на трудовия пазар.
По специалността „Геодезия“ учениците, завършили XII клас, получават професионална квалификация геодезист. Могат да работят в строителството на жилищни и промишлени сгради, пътни и водни съоръжения на земната повърхност и в минното дело. Изучават и фотограметрия и картография, получават подготовка и по маркшайдерство, земеустройство, пътно и парково строителство.
В специалността „Транспортно строителство“ учениците получават знания и умения, свързани с проектирането, строителството и поддържането на пътища, улици, жп линии, инженерни съоръжения и конструкции. Всяка година ПГАСГ „Арх. Камен Петков“ е в договорни отношения с Държавното предприятие НК „Железопътна инфраструктура“, което изплаща стипендии през последните две години от обучението и осигурява работа на желаещите след завършване на образованието.
Изучаваните специални учебни предмети в „Парково строителство и озеленяване“ формират сериозни познания в областта на инженерните, биологическите и екологичните науки по отношение на строителни материали, паркова архитектура и строителство, фитодизайн, парково и ландшафтно проектиране, декоративна дендрология с разсадници, цветарство. И тъй като професията е свързана и с изкуството и естетиката, в учебния план са включени дисциплини като рисуване, паркова перспектива, история на парковото изкуство, теория на композицията, формиращи усет за хармония и естетика. След завършване на образованието си учениците придобиват професионална квалификация „Техник по озеленяване“. Могат да работят като технически ръководители в дейностите по изграждане и поддържане на зелените площи. Голяма част от тях продължават обучението си по специалност „Ландшафтна архитектура“ в университети у нас и в чужбина.
„Брокер на недвижими имоти“ е нова специалност за ПГСАГ. Нуждата от такъв вид специалисти е продиктувана от недостига на хора в бранша и от включването на специалността в единния регистър на професиите. Работата изисква специализирана подготовка. Тя е свързана с познания за различните технологии на строителство, за кадастър, регулация, ЗУТ, както и различни нормативи за строителство, икономика и правно законодателство.
В специалността „Водно строителство“ се изучават съвременните методи и начини за водоснабдяване и канализации на населени места, жилищни сгради и промишлени обекти. Пречистване на питейни и отпадъчни води, корекция на реки, напояване и отводняване на площи, язовири и др. Учениците усвояват знания и умения за проектирането, строителството, монтажа и експлоатацията на обектите, свързани с водното строителство. Те се обучават да работят с програмен продукт AutoCAD за изготвяне на строителни чертежи.
Гимназията разполага с осем модерни компютърни кабинета, видеозала, зала за презентации, кабинет по цветарство, кабинети по техническо чертане, физика, химия, лаборатория по фотограметрия, богата библиотека с читалня, тенис зала, силова зала, мажоретна и физкултурен салон. Техническата база позволява теоретичните знания да се приложат на практика. Възпитаниците на ПГАСГ участват в национални състезания по професии и печелят награди. Има клуб по астрономия, СИП по здравно образование и СИП по сухо строителство. ПГАСГ участва с проекти в различни национални и европейски програми.

Your Image Description

Свързани статии:

С поглед към природните науки Прием от 37 паралелки в Смолянска област Проверяват училищните автобуси Ученици на практика в „Български пощи“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как да изпратим котка на Луната

Следваща статия

С поглед към природните науки

Следваща статия
С поглед към природните науки

С поглед към природните науки

В ход е дигиталното обучение

Прием от 37 паралелки в Смолянска област

В ход е дигиталното обучение

Проверяват училищните автобуси

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"