Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 13, 2023

Луис Кафарели с награда „Абел 2023“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-03-2023
в Брой 13, 2023
A A

Наградата „Абел“ за 2023 г. е присъдена на математика Луис Кафарели от Тексаския университет в Остин, САЩ, за работата му върху т.нар. математика на промяната. Изследователят работи върху уравненията на Навие-Стокс, които дават зависимостта между вискозитета на флуида, налягането и ускорението, което той изпитва.
Заедно с Робърт Кон и Луис Ниренберг публикуват през 1982 г. забележителната статия Partial regularity of suitable weak solutions of Navier-Stokes equations („Частична закономерност на приемливи слаби решения на уравненията на Навие-Стокс“). Генералният въпрос дали могат да съществуват сингулярности в решенията на уравненията на Навие-Стокс, все още не е решен, като за това има награда от 1 млн. британски лири, предложена от Института по математика „Клей“. От всички математици, работещи по този проблем, тримата са се приближили най-много до решение. Кафарели работи усилено и върху частните диференциални уравнения, като има важен принос към т.нар. задача за препятствията.
„Теоремите на Кафарели промениха радикално разбирането ни за класове нелинейни частни диференциални уравнения с широки приложения“, обяснява председателят на Комитета на наградите „Абел“ Хелге Холден. По думите му резултатите на Кафарели притежават виртуозност, обхващаща различни области на математиката и нейните приложения. „Фантастична интуиция… Беше ми трудно да го догонвам. Той някак си веднага вижда неща, които другите хора не виждат“, коментира работата си с Кафарели и Луис Ниренберг, носител на наградата „Абел“ за 2015 г.
Кафарели е роден в Буенос Айрес през 1948 г., но по-голямата част от професионалния му път е в САЩ. Неговата съпруга Ирене Мартинес Гамба също е математик.
Наградата „Абел“ е едно от най-високите отличия в областта на математиката. Присъжда се от 2002 г. от Норвежката академия за наука и литература и е с парично изражение от 7,5 милиона норвежки крони (над 1 276 000 лева).

Your Image Description

Свързани статии:

Открит е кирилски надпис от времето на цар Симеон Цветовият модел на совите В крак с ерата на суперкомпютрите Златна треска в Космоса

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Открит е кирилски надпис от времето на цар Симеон

Следваща статия

Цветовият модел на совите

Следваща статия
Цветовият модел на совите

Цветовият модел на совите

Естетически бележки по края на романтизма

Домът и роботът: опит по онтотопология

Последни публикации

  • Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа
  • Един учебен час… по дантела
  • Учени отгледаха модел на човешки мозък
  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra
  • ПРИМЕРЕН ПОДХОД ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ И ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
  • STATISTICAL ANALYSIS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTRINSIC MOTIVATION IN STEM STUDENTS EDUCATED THROUGH A COMPETENCY-BASED APPROACH
  • МОДЕЛИ НА ВЕРОЯТНОСТНИ ПРОСТРАНСТВА В ОЛИМПИАДНИ ЗАДАЧИ
  • България с четири отличия на Международната олимпиада по икономика
  • „Еколято 2025“ – уча и се забавлявам

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"