Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 29, 2023

От ума, през технологията до материята

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
20-07-2023
в Брой 29, 2023
A A
От идеята, през формата до материята!

За разлика от миналото, когато е било по-трудно да се обясни и да се проследи връзката между ума и материята в пълнота, днес живеем във време, в което разполагаме с инструменти и технологии, чрез които много по-бързо реализираме конкретни наши идеи. А съкращаването на времето за този процес ни позволява да го погледнем в перспектива и да осъзнаем всъщност колко тънка е връзката между идеята и материята.

Но защо това изобщо е важно и каква е връзката с образователния процес?

Една от основните теми, определяни като проблемни, е липсата на интерес, заинтересованост и мотивация у учениците да учат.

Днес живеем в общество, което е ориентирано към резултат. Колкото по-бърз и видим, толкова по-добре. Логично, подрастващите също искат да виждат резултат от вложените усилия и време. Тук връзката се нарушава, тъй като в момента ученикът много рядко вижда пряк реален и смислен резултат от усилието си. Изкарването на висока оценка заради оценката вече не е достатъчен стимул, за да научим и разберем как се свързват електрически вериги например.

Тук идва и отговорът на въпроса, зададен по-горе – защо е важно и какво общо има схващането за връзката между ума и материята с учебния процес. Защото, създавайки условия за реализация и осъществяване на тази връзка, ще се придаде коренно различен смисъл на обучителния процес за учениците. Казано по-просто – ако ученикът вследствие на прилагане на дадени умения и познания види максимално бърз резултат, свързан с реалния свят около него, шансът да бъде ангажиран по-активно в учебния процес, драстично се увеличава. Защото не се налага да върви „на тъмно“ с външното уверение, че „когато порасне, ще разбере колко полезни ще са му тези знания“.

Ето защо е важно да бъде преосмислен начинът, по който учим, по който усвояваме нови умения и ги прилагаме, начинът, по който оценяваме знанията и уменията на младите. Именно тук технологиите намират своето място, давайки повече възможност за промяна на формата на учебния процес и на начина, по който учениците усвояват и взаимодействат с учебното съдържание.

Истината е, че тази сложно звучаща промяна може да бъде реализирана чрез далеч по-просто звучащи дейности, като задачата да разработим макет на светофар например. Неслучайно много често ние от „Юнион Интерактив“ даваме пример именно с тази дейност.

Първо, учениците трябва да измислят светофара – кутията, лампите, формата и как ще свети. След това, ако разполагат с технологии като учебните комплекти Arduino, да речем, трябва да свържат кабелчетата и лампичките, да ги свържат към захранване (батерия) и тази верига да работи (т.е. тук съзнателно или не, те автоматично прилагат познания за свързването и създаването на електрически вериги с ниско напрежение – учебен материал, който се изучава по физика и астрономия). След това свързват този макет към платка с микропроцесор и компютър и започват да програмират сигнала, който платката да подава към физичната система (електрическата верига), т.е. как да светят лампичките, през какъв интервал, дали да мигат и т.н. Дотук всичко е готово, но нямат кутия за светофара. За целта използват технологии и софтуер за 3D прототипиране и дизайн, чрез които чертаят и оформят модел на светофарната кутия по зададени размери, включително и под формата на виртуални „холограми“ чрез стереоскопичните лаптопи zSpace, и след това разпечатват тази кутия на 3D принтер. В нея могат да сложат макета с електрическата верига и лампичките и по този начин се получава крайният продукт – макет на светофар. Само за осъществяването на тази дейност се изискват:

– креативност и въображение за идеята за формата и размера на светофара;

– умения и познания относно електричен ток, електрически вериги, напрежение, захранване, последователно и успоредно свързване;

– умения и познания по информационни технологии за работа и писане на базов код и работа с основните променливи параметри в кода;

– познания за работа с програми за чертане, моделиране и прототипиране;

– умения за 3D прототипиране;

– изграждане на пространствено мислене;

– умения за работа с технологии, включително 3D принтер.

Ето една простичка проектно базирана дейност, която в пълнота онагледява обучителен процес по оста ум – технологии – материя, където технологиите играят ключова роля. Защото измислянето на идеята или теоретичното знание не е достатъчно. То трябва да бъде тествано, видяно и изследвано в контролирана среда, най-често чрез технологии за виртуална и добавена реалност. Или иначе казано, да премине от света на идеите в света на формите и финално да бъде реализирано в света на материята отново чрез технология.

Ето защо, комбинирайки различни технологии, като стереоскопични лаптопи за виртуална и добавена реалност zSpace, комплекти по електроника и програмиране Arduino и 3D принтери, може да преведем учениците през едно интересно, смислено и запомнящо се цялостно учебно изживяване, което, в крайна сметка, е пътят към по-висока ангажираност, интерес и мотивация на учениците към учебния процес в училище.

Your Image Description

Свързани статии:

Да победиш себе си Виртуално инженерство На училище в Искърското дефиле Снимка на министър Галин ЦоковМОН започва промени в наредби

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Технологии

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Добрият пример

Следваща статия

Нови учебни програми – до ноември 2024 г.

Следваща статия
Министър Цоков поиска повече пари за образование

Нови учебни програми – до ноември 2024 г.

Вестник "Аз-буки"

Време за четене

Още 15 млн. лв. за образование

Още 15 млн. лв. за образование

Последни публикации

  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"