28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение в областта на строителството – Професионалната гимназия по строителство и архитектура в Пазарджик.
Като център за високи постижения, ще вървим в посока на устойчиво и зелено строителство“, казва пред в. „Аз-буки“ директорът на Професионалната гимназия по строителство и архитектура в Пазарджик инж. Петя Иванова. На първо място, подобренията ще обхванат учебните работилници. Възпитаници на училището често ходят на производствена практика в различни европейски страни по програмата „Леонардо да Винчи“ и по „Еразъм+“. Гимназистите винаги са се връщат с отлични впечатления за базата, условията, модерната техника и начина на преподаване.
„Така заедно с тях стигнахме до извода, че нашите работилници трябва да придобият европейски облик“, допълва моята събеседничка. Решили са те да бъдат просторни, уютни и светли. Предвиждат и изграждането на полигони, покрити с метални конструкции с навес. „Учениците ще могат в реална работна среда да изпълняват основни строителни дейности, като зидане, монтиране на кофраж и армировка. Строителният техник трябва да познава технологията на изпълнение, да умее да измерва и приема извършените основни и довършителни работи в строителството“, казва още тя.
От 2020 г. имат оборудвана работилница за ниско енергийно строителство, а по новия проект за център за високи постижения са решили да доставят мобилна „пасивна“ сграда. Тя ще бъде във вид на проходим кемпер с вентилационна система с рекуперация, който не се нуждае от активно отопление. Целта на придобивката е образователна и възпитателна не само за учениците, но и за всеки човек. Плановете на Европа са всички основни домове на хората след 2030 г. да бъдат пасивни (без изпускане на вредни емисии).
През учебната 2022/2023 г. Професионалната гимназия в Пазарджик влиза в Списъка на иновативните училища на МОН. Нововъведението с 4-годишен срок на реализиране е на актуалната за строителния сектор тема „Строително-информационно моделиране“, или цифров модел на сграда. Новият учебен предмет „Учебна практика по строително-информационно моделиране“ се изучава в специалност „Строителство и архитектура“. Директорката отбелязва, че и в сектора на строителството сега се извършва „цифрова революция“. Строително-информационното моделиране се възприема с бързи темпове като стратегически инструмент за намаляване на разходите, постигане на производителност и ефективност на операциите, по-високо качество на инфраструктурата и по-добри екопоказатели.
„Както проектирането на сгради, така и строителството трябва да вървят към цифровизация. Чрез нея ще се проследява жизненият цикъл на една сграда или съоръжение – от построяването, извършването на съответните ремонти до евентуалното разрушаване. Това е огромна база данни, до която ще имат достъп както проектанти и строители, така и общинската и областната администрация и гражданите“, обяснява моята събеседничка. Това ще помогне в случаите, когато е нужна промяна в енергийноефективните показатели например. Всичко ще става лесно благодарение на базата данни, разработена от преподавателите и учениците в гимназията. В процес на разработка е и Пътна карта на Министерството на регионалното развитие и благоустройство. Гимназията в Пазарджик следи всички новости и затова, като център на високи постижения, са избрали да поемат точно в тази насока.
Стремят се да подготвят възпитаниците си за реалния пазар на труда. „Още в училище искаме да покажем, че строителството трябва да бъде щадяща индустрия към здравето и живота на следващите поколения“, разказва директорката. Затова и сградата, в която се помещава гимназията, е съобразена с тези изисквания. Започват с подмяна на дограмата с безвъзмездната помощ на японското посолство. Следват външно топлоизолиране, подмяна на отоплителната инсталация по МФ „Козлодуй“, соларна система за топла вода, а електрическата и осветителната инсталация са енергоспестяващи, изградени по ОП „Региони в растеж“.
Всички учители по теория и практика са действащи проектанти и строители. Успяват да бъдат в час с новите решения и идеи в строителния бранш. А това не е никак лесна задача, защото нововъведенията са всекидневни. Сред основните трудности, които срещат в процеса на обучение, е липсата на съвременни учебници. Благодарни са за материалите, публикувани в Националната електронна библиотека за учителите от МОН. Екипът на гимназията е и съавтор на две помагала за енергоефективно и екологично строителство – „Екологично и енергоефективно строителство“ и „Въздухоплътност и механична вентилация с рекуперация в сгради“.
Учителите работят и в посока на промяна на типови учебни планове, учебни и национални изпитни програми и държавни образователни стандарти в направление „Строителство“. Всички са много мотивирани и креативни. В сайта на училището всеки има професионално портфолио, което включва различни форми на допълнителна квалификация, участие в национални и международни проекти, конференции, постижения на ученици и много други. През последните пет години голяма част от педагозите в областта на професионалното обучение се пенсионират, но в екипа вече имат бивши възпитаници на гимназията. След завършване на висшето си образование те се връщат в родното училище с мотивация и желание да предадат наученото.
„В началото им е трудно. Не очакваха, че ще имат толкова много административни задължения. Не можеха и да си представят, че работният ден на учителя не свършва с последния звънец“, казва моята събеседничка. Но е категорична, че са упорити и бързо са навлезли в работата.
„Ученето не приключва със завършване на образованието. Нови знания и умения получават както в офиса, така и на строителната площадка, на улицата, у дома – навсякъде и всеки ден. Ученето е процес за цял живот. Трябва да се стремят днес да бъдат по-добри от вчера“, допълва тя. Колегите ѝ по общообразователна подготовка също са много активни. С тяхната подкрепа и помощ учениците редовно участват в литературни конкурси, математически състезания, олимпиади и др. „Обичаме да мотивираме учениците си. Искаме да им покажем, че имат скрити заложби, различни от уменията, които придобиват в гимназията по избраната професия“, казва директорката. Благодари от сърце за работата на колегите си, които правят всичко по силите си не само да обучават и възпитават, но и да окриляват и вдъхновяват децата.
Споделя, че в последните години става свидетел на липса на самочувствие у подрастващите. Причината е, първо, ниският бал, с който ги приемат. „Стремим се да покрием повечето пропуски през годините и успешно да вървим напред. Затова е толкова важно да покажеш на всеки ученик положителните му страни. Трябва да го научиш да бъде гъвкав и да може да се справя с предизвикателствата в живота“, категорична е тя.
Тази година резултатите от ДЗИ отбелязват напредък в сравнение с миналата. Не така стои обаче ситуацията с външното оценяване в X клас. „Това НВО имаше друго значение. За мен тази проверка на знанията не е нужна на учителите в нашето училище. Те много добре знаят предимствата и пропуските на учениците си“, споделя инж. Иванова. На мнение е, че ако се търси резултат с измерима стойност за годишната оценка на децата и летва за преминаване във втори гимназиален етап, тогава изпитът ще има по-голяма тежест, а учениците ще да бъдат далеч по-мотивирани за успешното му полагане. Това ще има дългосрочна успеваемост, защото, ако децата учат за НВО в X клас, след това ще бъдат по-подготвени за ДЗИ в XII клас.
Директорката смята още, че знанията на гимназист от професионална гимназия не могат да бъдат сравнявани с тези на ученик от природо-математическа гимназия например. „Когато ученик няма основата, колегите ми в XII клас стават изкупителната жертва. А при нас се полагат много грижи към всяко дете“, обяснява инж. Иванова. Отбелязва, че у нас за родителите все още е модерно първо да се кандидатства в езикова и природо-математическа гимназия, чак след това – в професионална. „Строителният бизнес крещи за кадри. И се стремим да подготвим учениците си на високо ниво, за да имат реална приложимост на пазара на труда“, споделя тя. Разказва, че от пет години трудно прави паралелка за професията „Строителен техник“. Преди 7 – 8 години паралелките са били две-три и са били недостатъчни да поберат всички желаещи. Сега ситуацията е различна.
„Първо, децата ги привличат по-атрактивните специалности, свързани с ИТ умения, компютърни системи и мрежи, икономика и специалности в сектора на услугите. Второто е регионалната политика и спазването на зададения процент профил и професии. В изпълнения процент за професии не се отчита точно какви кадри са необходими по професии за областта, а се отчита критерий „изпълнение на ДПП за предходните три години“. Според нея това е необяснимо с оглед динамиката в икономиката и наситеността на пазара на труда с някои професии.
През учебната 2022/2023 г. гимназията участва по НП „Обучение за ИТ умения и кариера“. В нея се включват както учителите, така и гимназистите от XII клас. „Участието в нея помогна на учениците ни да направят много добри минипроекти в областта на строително-информационното моделиране на сгради и всички те завършиха отлично“, гордее се инж. Иванова. Имат прекрасни отзиви от фирмата партньор по проекта, което е безспорно доказателство за добре свършената работа.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg