Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 41, 12-18.10.2023

Как се „отглеждат“ медалисти

Проф. Стоян Капралов от ТУ – Габрово, с грамота „Джон Атанасов“ за работата си с млади таланти

Зина Соколова от Зина Соколова
11-10-2023
в Брой 41, 12-18.10.2023
A A

На церемонията за връчване на тазгодишните награди „Джон Атанасов“ в категорията за вдъхновител и създател на таланти президентът Румен Радев отличи проф. д.м.н. Стоян Капралов от Техническия университет в Габрово. Проф. Капралов е дългогодишен преподавател, подготвил голяма част от българските олимпийски състезатели по информатика и ръководител на националния отбор. Организатор е на летните национални школи за подготовка на националния отбор и останалите състезатели от България. Ръководител е на отбора по програмиране на Техническия университет – Габрово.

 

Проф. д.м.н. Стоян Капралов от Техническия университет в Габрово бе отличен от президента Румен Радев в категорията за вдъхновител и създател на таланти на тазгодишните награди „Джон Атанасов“

Проф. Капралов, откога се занимавате с подготовката на ученици за олимпиади и състезания?
– Поне от 1987 г. При мен е идвал като ученик на школа по информатика например известният сега политик Томислав Дончев. Работил съм и със студенти от Софийския университет „Св. Кл. Охридски“ – например с Георги Шарков (сега член на комисията по номинациите за президентските награди) и Камен Колчев (известен бизнесмен). Моя гордост е студентът от Техническия университет – Габрово, Йордан Пенев – носител на стипендията „Джон Атанасов“ на фондация „Еврика“ за постижения в овладяването на компютърните науки.

– Колко медалисти сте „отгледали“?
– „Отглеждането“ не е дело само на един човек. В българската ученическа информатика са въвлечени много хора. Малка част от учителите, подготвящи ученици, бяха и на церемонията за наградите „Джон Атанасов“. Като университетски преподавател, винаги съм разполагал с повече време за извънкласна дейност, отколкото един учител.

– Имаше период, когато държавата сякаш се беше оттеглила от тази дейност. Как успявахте да се справите в този период?
– Винаги съм имал подкрепата на локалната екосистема в Габрово – Техническия университет, ПМГ „Акад. Ив. Гюзелев“, РУО на МОН. Например в
ТУ – Габрово, по мое предложение беше създаден Университетски център за работа с изявени студенти и ученици.
Ползотворно е било сътрудничеството ми с доц. Кирчо Атанасов, Силвия Кънчева, Ралица Войнова – от МОН, със сегашния председател на БАН акад. Юлиян Ревалски, акад. Веселин Дренски и проф. Петър Бойваленков от Института по математика на БАН, с акад. Стефан Додунеков, чл.-кор. Николай Николов и Емил Келеведжиев от Съюза на математиците в България.

– Какво още би трябвало да се направи за още по-добра подготовка на нашите олимпийци?
– Да се разшири основата на пирамидата. Това означава да се създадат условия на първия кръг на националната олимпиадата по информатика да участват няколко хиляди деца, на втория – около 1000, а на националния кръг – около 200 – 250. Това ще позволи по-добър подбор на учениците.

– А как може да се повиши интересът към точните и природните науки?
– Нямам някаква конкретна идея как да се повиши интересът към точните и природните науки. Мисля, че в наши дни обучението по математика и информатика се радва на общественото внимание. Например интересът към Софийската математическа гимназия е изключително висок. Университетските специалности като „Компютърни науки“ и „Софтуерно инженерство“ също са много привлекателни.

– Какви качества са необходими, за да бъде човек треньор на талантливи деца и бъдещи лауреати от конкурси?
– Основното е човек да има желание да се занимава с тази дейност. Работата е трудоемка – за подготовката на едно занятие от два часа учителят трябва да отдели минимум 7 – 8 часа. При това, разглеждането на дадена тема може никога повече да не се повтори в следващите години. Иначе аз самият съм продукт на българската система за подготовка на състезатели по математика. През 1973 г.,
като ученик, се класирах в разширения отбор на страната за международната олимпиада по математика. Мисля, че е съвсем нормално да предам опита си на следващите поколения.
– Може ли да си добър преподавател, но да не умееш да подготвяш ученици за състезание?
– В България се броят на пръс­ти университетските преподаватели, които подготвят ученици по информатика. Ако се включат повече колеги, успехите ще бъдат още по-големи.

– На какво най-много искате да научите учениците, които готвите за състезания?
– На амбиция за успех, но и на умение да губят.

– С кои ваши постижения се гордеете най-много?
– Основател съм на математическото състезание „Хитър Петър“, което се провежда всяка година от 1995 г. досега (http://www.smb-gabrovo.com/). Основател съм също и на Националната студентска олимпиада по компютърна математика „Акад. Стефан Додунеков“ (https://www.compmath.eu/). Това са състезания, през които са преминали хиляди ученици и студенти. Студентската олимпиада по компютърна математика е уникална, няма еквивалент на световно ниво и представлява сериозна образователна и педагогическа иновация.

– Имате ли любими ученици?
– Имал съм любими ученици, но съм гледал да не го показвам много.

– Колко голяма е ножицата между знанията, получени в училище, и тези в курсовете по подготовка за олимпиади?
– Разликата е космическа. Всъщност състезателното прог­рамиране изобщо не се изучава в училище.

– Задачата на учителите е да работят с всички деца в класа, и по-талантливите донякъде са оставени сами на себе си. Помагаме ли им достатъчно, за да вървят нагоре?
– Да, помагаме им. Преди няколко години се случи забавно недоразумение. По една от програмите на МОН за работа с талантливи ученици, за да водиш школа, трябваше да си непременно учител. Не можеше университетски преподаватели да водят школи по тази програма. Така се наложи да стана за година нередовен учител в ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ – Габрово. Преподавах езика за програмиране Java. В класа имаше няколко талантливи ученици, които провокирах да дадат своя максимум и да се изявят. Те направиха разработки на студентско ниво. Една от тези ученички – Цвета Тодорова, завърши компютърни науки в Кеймбридж, Англия.

Your Image Description

Свързани статии:

Що е то „Дигитален хуманизъм“ Заявления за „Подкрепи една мечта“ Педагог по професия и по сърце Човек трябва да е влюбен в работата си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Признание

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Зала за народни танци събира деца и родители в неделно школо в Милано

Следваща статия

Що е то „Дигитален хуманизъм“

Следваща статия
Що е то „Дигитален хуманизъм“

Що е то „Дигитален хуманизъм“

Заявления за „Подкрепи една мечта“

Заявления за „Подкрепи една мечта“

Учени модифицират нитридни керамики

Учени модифицират нитридни керамики

Последни публикации

  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII
  • Формообразуване на прилагателните с наставка -ен: морфофонологичен и методически анализ
  • The Ontological Status of the Curse and the War in Ukraine
  • Професионалният лекарски език
  • Семиотичната същност на жестовия език
  • Съвременната българска езикова политика – между кризите в обществото и динамиката на езиковите процеси (исторически и съвременни аспекти)
  • Пътища към света на другите. Преводните книги на издателство „Христо Г. Данов“ в първото му десетилетие (1960 – 1970 г.)
  • Езикът на края и езикът на света. Апокалиптичното писане на Блага Димитрова
  • Роли и езици в съвременното българско изкуствознание
  • Teaching Mathematics under Extreme Conditions: Ukrainian Realities and Experience
  • Interdisciplinary Connection between Mathematics and Physics in a Grammar School for Gifted Mathematics Students
  • Споделянето е пътят към успеха
  • Enchancing Visual Reasoning in Calculus: introducing a New Typology of Graphical Tasks

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"