Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 43, 26.10 - 1.11.2023

Да дадеш криле с любовта си

„SOS детско селище Трявна“ празнува 30 години

Петя Николова от Петя Николова
25-10-2023
в Брой 43, 26.10 - 1.11.2023
A A

Това може да бъде история, изпълнена с тъга и сълзи. Разказ за травмите и болката, за изоставянето и лошите спомени. За изстраданите успехи и спечелените битки. Но всъщност става въпрос единствено за любов. Защото онова, което превръща детето в човек, е само любовта.

 

Децата от „SOS детско селище“ – Трявна, отбелязаха 3 октомври – Световен и Европейски ден на птиците

През почти 25-те години на моята работа в „SOS детско селище“ – Трявна, никога не отделих моите собствени деца от децата в приемните семейства. Те израснаха заедно в игри и учение и до днес поддържат своето приятелство. Чест за мен е признанието, че ме чувстват като свой баща, който се е погрижил да имат своето красиво детство“. В тези думи на Иван Христофоров – директор на „SOS детско селище“ – Трявна, и на Програмата „SOS детско селище Велико Търново – Габрово – Трявна“, се съдържа почти всичко, което някой, работил с деца, нуждаещи се от приемна грижа, може да направи за тях. Останалото е много труд, постоянство и преодоляване на препятствия. „Аз-буки“ благодари на Иван за откровения разказ, чрез който ни допусна в голямото си семейство в Трявна.
„Родното семейство не се компенсира. То е най-важното в живота на човек – казва директорът на „SOS детско селище“, Трявна. –

В него получаваш първата ласка, първата храна и дрешка, готвиш се за живота си като възрастен и тежко на този, който го няма. Затова в подбора на приемните родители и на хората, които работят с децата, се вглеждаме внимателно – доколко те са добри хора, способни да предават добродетели. С времето децата разбират сами проблема и почти всички, които си стъпиха на краката, простиха и помогнаха на своите родители с каквото могат. Нашата роля беше да им обясним и
да им предложим любовта, от която всеки човек се нуждае.
Фактът, че съм запознат и след години какво се е случило, е доказателство за нашата доверена връзка в живота.“

„SOS детско селище“ – Трявна, отбелязва 30 години. Точно в този възрожденски град през 1993 г. е прието първото дете и са сформирани 12 приемни семейства. „Идеята се реализира най-напред в Трявна, защото в града винаги са се намирали напредничави хора, които да видят полезността на новите идеи – споделя Иван Христофоров. – Общината предостави безвъзмездно терен за пос­трояване на селище с финансова инвестиция от Международната SOS организация. Трябва да споменем имената на д-р Димитър Беров, Недко Недев, Ст. Пашев, Тодор Шарланджиев, макар че има и други, които участват, за да се постигне това.“

Така в Трявна започва своя живот първото българско SOS детско селище. Три години преди това, благодарение на известната тв журналистка Бригита Чолакова и инициативен комитет в София се регистрира национална организация. Тя се присъединява към Международната федерация от 142 страни, назначава първия директор – Ваклинов, и първите сътрудници – Соня Точева и Анелия Рогелова. Те одобряват и обучават първите SOS майки. Семейният модел печели подкрепата на българското общество, а идеята за него е на австрийския хуманист Херман

Гмайнер. След Втората световна война той предлага непозната до този момент семейна грижа за осиротелите деца, която се разпространява по света. „Децата, които започнаха в първата ни къща в Трявна – казва Иван Христофоров, – вече са родители, успешни хора, запазили благодарността си към приемните майки и семейства, дали им, по техните думи, крила със своята обич.“

„SOS детски селища България“ подкрепя професионални приемни семейства в няколко общини в страната – София, Перник, Велико Търново, Габрово, Трявна. Организацията предоставя допълнителна финансова и материална подкрепа за личностно развитие на настанените за приемна грижа деца, включително за лечение и супервизиране на приемните родители. Иван Христофоров държи да уточни, че някои от инициативите на селищата са изключително успешни. Основаният във Велико Търново Клуб на приемния родител е първият и единствен в страната. Чрез него приемните родители могат да споделят резултатите от работата си с децата и да получават компетентна помощ от специалисти.

В Трявна предлагат функционален дом за отглеждане на повече от едно дете. Инициативата е вариант за решаване на проблема с раздялата на родни братя и сестри, пред който се изправят отделите за зак­рила на детето. „В момента имаме потребност от две или три приемни семейства – съобщава директорът. – Приемните родители, които биха желали да работят в Трявна, следва да имат нагласа за отглеждане на 2 до максимум 4 деца, биологично свързани помежду си. Те ще получават за това финансова, материална и специализирана подкрепа от организацията ни.“

„Детско селище“ – Трявна, не само администрира социални услуги, но изпълнява нова и иновативна програма, наречена „Пътеки към свободата“. Тя е насочена към подкрепа на пълнолетни вече младежи, които напускат центровете за приемна грижа в различни градове на страната. „В България все още няма социална услуга за подкрепа на тази група младежи – обяснява Иван Христофоров, – а един млад човек, останал сам в града, без помощ, лесно може да поеме по „кривия път“.“
Всъщност притесненията на всеки родител са свързани с това излизане встрани от пътя. И когато в едно детско селище израсне дете, което впоследствие се реализира успешно, екипът е напълно удов­летворен. Проблемите никак не са малко и радостта от успеха е още по-голяма.

„Трудностите, с които се справяме, са много и от различно естество – споделя Христофоров. – Като започнем от най-важното – преодоляване на травмите на децата, причинени от насилие, неглижиране, социално и образователно изоставяне, и продължим към създаване на
лично пространство на детето, проучване на интересите му, удовлетворяване на потребностите му. Добавяме и поддържане на връзката с биологичното семейс­тво, колкото и понякога това да е трудно, работата по дефицити в развитието, създаване на топла емоционална среда и уютен семеен дом, на умения за самостоятелен живот.“ Като особено важен приоритет Иван изтъква образованието. То поставя основата за развитието на личността на детето и предполага неговото бъдеще като успешен човек в обществото. „Може би затова, когато говорим за изстраданите ни успехи, ги свързваме преди всичко с успехите именно в тази сфера – казва Христофоров. – Десетки са нашите млади възпитаници, които са се реализирали успешно, създали са семейства и деца, станали са добри хора.“
Ако попитате екипа на „SOS детски селища България“ как се възпитават у децата отношение към доброто и красивото, усещане за отговорност и лична амбиция в живота, те ще ви отговорят с една дума – общност. Общността, приятелският кръг, ангажираността в полезни дейности и игри спомагат да се изместят болката и лошите спомени. „Понякога ми задават въп­роса защо няма счупени дървета и зле поддържани къщи – споделя Иван Христофоров. – Дълго мога да разказвам как сме го постигнали, а още по-дълго се е случвало във времето, но основното е да изградиш у децата критерии за красивото, да имат отношение към съзиданието и природата.“

В момента „SOS детско селище“ – Трявна, и неговият екип, ръководен от директора Иван Христофоров, гледат напред. Към следващите години. Надяват се, че и държавата ще се вгледа в тях, но с разбиране на проблемите и тяхната специфика. Иван живее с всяка успешна идея, реализирана от селището в Трявна, и реагира на всичко, което се превръща в затруднение. В момента, по негова преценка, е затруднена една добра опция, предпочитана от децата в Трявна. „Те имаха възможност – разказва Христофоров – да изберат по свое желание средно училище във Велико Търново, като ги нас­танявахме в младежки домове, т.нар. центрове за настаняване от семеен тип (ЦНСТ). В почивните дни децата гостуваха на приемното семейство, поддържахме връзка и предоставяхме грижа. Сега обаче не можем да практикуваме това, защото социалните служби не желаят да променят мярката за закрила от приемна грижа в социална услуга ЦНСТ, и децата остават на приемна грижа в Трявна, а през седмицата са в общежитие към училището. Това рефлектира върху съзряването им.“

Христофоров и екипът му се надяват, че държавата ще премахне от пътя им бюрократичните пречки и ще им предостави повече свобода за развитие. „Има страни, в които държавата дава свобода на SOS организациите да изберат как точно да се развиват – споделя Иван. – Ако националната организация има възможност да бъде финансово самостоятелна, то тя има право и да запази семейния модел, стига да не влиза в противоречие с основните права на децата по Хартата на ООН.
В България се възприе приемната грижа като европейска програма. Различията с прилагането на модела на Гмайнер са основно в срока на грижата. Контролът и регулациите от страна на държавата се осъществяват чрез създадената система на закрила на децата. Това има своите добри страни, но предполага твърде бюрократично изпълнение, което не помага на участниците – приемни родители и деца. Лично аз се стремя да запазя добрите страни от семейния модел на Гмайнер и да убедя социалните ни партньори в тях.“
За 30-ата годишнина на Детското селище в Трявна от SOS организацията издават специална книжка, събрала историите на работещи, на приемни родители и на деца. Всички те са за любов.
И историята на Мартина Бакърова, която петгодишна започва да учи народно пеене в „SOS детско селище“ – Трявна, а днес се занимава с музика и преподава на деца и младежи. И разказът на приемната майка Марчела Личева, работила там през всичките 30 години, която не съжалява за нито един ден.
И останалите. Всеки по свой начин, но с онова особено чувство, предизвикващо вълнение. Защото у децата, които сме отгледали, винаги откриваме себе си.

Your Image Description

Свързани статии:

Жените учат повече Морето през обектива Безплатни уроци по китайски в свищовски училища ОУ „Проф. Марин Дринов“ – Кюстендил, на 115 години

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Равносметка

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Представи си Европейския съюз

Следваща статия

Празник на науката в Севлиево

Следваща статия
Празник на науката в Севлиево

Празник на науката в Севлиево

Морето през обектива

Морето през обектива

Проф. Радостина Александрова, Институт по експериментална  морфология, патология и антропология с музей при БАН: Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти

Проф. Радостина Александрова, Институт по експериментална морфология, патология и антропология с музей: „Ловци на вируси“ търсят срещи с непознати видове

Последни публикации

  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор
  • Министър Красимир Вълчев разговаря с над 750 гимназисти за вредите от наркотиците

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"