Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 46, 16 - 22.11.2023

Образователни паралели

България за първи път е включена в секторния доклад на ОИСР

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
15-11-2023
в Брой 46, 16 - 22.11.2023
A A
Министър Галин Цоков подчерта ползите за развитие на образованието от членството в ОИСР

За България е много важ­но да използва данните на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, защото това ще ни позволи както да имаме ясна представа къде се намираме в момента, но и да взимаме решения на бъдещето, основани на добрите практики и данните от най-развитите държави в света.“ Това коментира министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков в рамките на национална среща за началото на проекта „Модернизация на професионалното образование“ по програма „Образование“
2021 – 2027. На форума са представени резултатите от годишния док­лад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие – „Поглед върху образованието“, в който за първи път е включена и България. Събитието, проведено в Университета за национално и световно стопанство, се организира в хода на присъединяването на България като държава –пълноправен член на ОИСР.
Участници в събитието са членове на Консултативния съвет по професионално образование и обучение, на УС на Националната агенция по професионално образование и обучение, представители на МОН, на Министерството на труда и социалната политика, Министерството на външните работи, дипломатически посолства, Националния статистически институт, Френския културен институт, Изпълнителната агенция „Програма за образование“ и представители на училища и академичния състав на УНСС.
Проф. Цоков отбеляза още, че докладът показва и колко е важно страната ни да бъде в компанията на най-богатите и развити държави. Затова и членството в Организацията е от голямо значение.

„В момента, в който станем пълноправен член, ще имаме достъп до още повече данни. Това е богатство, защото ще определяме националните политики на база опита от всички държави, които членуват в нея“, подчерта още той.
Министърът се спря и на някои от най-важните индикатори, които се засягат в доклада – достъпа на учениците до качествено образование, тяхното ниво и реализация, финансовите възможности за системата, както и ситуацията с учителите. „Виждаме някои индикатори, в които изоставаме, като средна възраст и заплащане на учителите. Затова е важно и да съсредоточим усилия за тяхното наваксване, а и за формулиране на общонационални цели и приоритети в тази посока“, обясни още министърът на образованието и науката.
„Поглед върху образованието“ е продукт на дългогодишни съвместни усилия между правителствата на ОИСР, експертите и институциите, работещи в по програмата „Индикатори на образователните системи на ОИСР“ (INES), и секретариата на ОИСР. Той е изготвен в рамките на отдела за иновации и измерване на напредъка на Дирекцията за образование и умения на ОИСР под ръководството на Тиа Лукола. В съответствие с тематичния фокус на тазгодишното издание на „Пог­лед върху образованието 2023“ се акцентира върху професионалното образование и обучение, като същев­ременно обхващат и други части на образователната система.

Основните резултатите и изводите от публикацията на ОИСР „Поглед върху образованието 2023: Индикатори на ОИСР: предизвикателства, свързани с ПОО: България в сравнителна перспектива“ представя Симон Нормандьо от ОИСР.
В документа се посочва, че в България за 22% от хората на възраст между 25 и 34 години квалификацията от професионалното образование и обучение, получена на ниво средно образование или професионално обучение след средното, е най-високото им образователно постижение. В страните от ОИСР нивата на безработица за 25 – 34-годишните с гимназиална професионална квалификация са по-ниски от тези за хора с общо средно образование или обучение след средното образование, без да се включва висшето образование. Случаят в България също е такъв, като 4,9% от младите възрастни с професионално средно образование са безработни, като безработицата за тези с общо средно образование е 6,2%.
Въпреки че средното образование често е минималната квалификация, нужна за успешно участие на пазара на труда, някои хора на възраст между 25 и 34 години все пак прекъсват образованието си, без да са я получили. Средно в ОИСР 14% от младите възрастни не са получили средно образование. В България този дял е по-висок – 16%.

Работниците в България на възраст между 25 и 34 години с професионално средно образование или професионално обучение след средното образование печелят 38% повече от тези без средно образование. Докато предимството в доходите за работници с общо средно образование е 46%. Въпреки това в повечето държави от ОИСР степените на висше образование предоставят значително по-голямо предимство в доходите. В България 25 – 34-годишните работници с бакалавърска степен (или еквивалентна) печелят 81% повече от тези без гимназиално образование. А тези с магистърска или докторска степен (или еквивалентна) получават със 139% повече. Симон Нормандьо акцентира на необходимостта от засилване на обучението чрез работа (дуална форма) и особеностите в прилагането на това обучение в различните страни.
Според данните в България младежите на възраст между 18 и 24 години, които не учат и не работят, са 16,9%, а средно за държавите от ОИСР процентът е 14,7.

Има и голяма разлика по отношение на финансирането на образованието от страна на държавата. България харчи 6983 щатски долара на година за редовно учащ (регулирано спрямо покупателната сила), в сравнение с 12 647 долара средно за страните в ОИСР. Отбелязва се още, че страните от Организацията отделят средно над 5% от БВП за образование. У нас този дял при приемането на бюджета за 2023 г. бе 4,1% от БВП, а прогнозата за следващите две години е съответно 4,3 и 4,1 на сто от БВП. Преди дни Финансовото министерство представи параметрите на проекта за държавен бюджет за 2024 г. и средносрочната прогноза за 2025 и 2026 г. Те предвиждат през 2024 г. за сектор „Образование“ да се заделят 4,2% от БВП, а в следващите две години процентът да нарасне до 4,3.
В България 11% от цялото финансиране на образователните институции се изразходва за общо средно образование и 13% – за професионално гимназиално образование (11% и 10% съответно средно за ОИСР).

В ОИСР в хода на основното и прогимназиалното образование задължителното време за обучение възлиза средно на 7634 часа, разпределени в девет класа.
В България общата продължителност на задължителното обучение е по-ниска – 4235 часа за седем класа. Средно в страните от ОИСР 25% от задължителното учебно време в началното образование е посветено на четене, писане и литература и 16% на математика. В прогимназиалното образование делът е 15% за четене, писане и литература и 13% за математика.
В България 28% от времето е посветено на четене, писане и литература и 15% на математика в начален етап в сравнение със 17% и 16% в прогимназиален етап.

Средногодишните законови заплати за учители в гимназиален етап в общите програми с най-разпространената квалификация и 15 години опит са 53 456 щатски долара в ОИСР. В България съответната заплата, коригирана спрямо покупателната способност, е
22 851 долара.
Другата голяма разлика между България и другите страни е по отношение на феминизирането на учителската професия. Мъжете са само 18%, както учителите над 50 години са 50% в България, а в другите страни на ОИСР са 31%.
Отбелязва се още, че процентът на завършилите висше образование продължава да се повишава сред населението в работоспособна възраст. В България 30% от хората на възраст между 25 и 64 години имат висше образование. Това е по-малък дял от тези, които имат средно образование или професионално обучение след средното образование (54%).

В контекста на резултатите от „Поглед върху образованието“ на ОИСР на форума в УНСС беше представен и проектът „Модернизация на професионалното образование и обучение“ като инструмент за подобряване на системата. Той ще подпомогне реализирането на процесите на реформа, свързани с предвидените законодателни промени в Закона за професионалното образование и обучение – разработ­ване на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение, нови Държавни образователни стандарти за придобиване на квалификация по професии, нови учебни и изпитни програми. Промените в съдържанието на професионалното образование и обучение ще се осъществят чрез сформирането на секторни съвети за уменията. Те ще включват представители на ключовите заинтересовани страни, като работодателите, браншовите организации, синдикатите, висшите училища, образователните и обучителните институции.

Your Image Description

Свързани статии:

Да надмогнеш собствените дефицити Default ThumbnailПроф. д-р Анжелика Велкова от лекарска мрежа „Въздух за здраве“: Замърсеният въздух е четвъртата най-важна причина за лошо здраве Трима великани и три вампира влезли в един бар… Обучение по волейбол и в дигитална среда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Изкуството влиза в сладкарството

Следваща статия

Антиплагиат програми откриват и текстове от изкуствен интелект

Следваща статия
Антиплагиат програми откриват и текстове от изкуствен интелект

Антиплагиат програми откриват и текстове от изкуствен интелект

МОН ще използва световния опит при решенията за дигитализиране на образованието

МОН ще използва световния опит при решенията за дигитализиране на образованието

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Трима великани и три вампира влезли в един бар…

Последни публикации

  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"