Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 48, 30.11 - 6.12.2023

Илайда – феята на балета

11-годишната възпитаничка на НУТИ се класира за финалите в Ню Йорк на едно от най-престижните световни състезания – YAGP

Петя Николова от Петя Николова
30-11-2023
в Брой 48, 30.11 - 6.12.2023
A A
Илайда пленява публиката със своите превъплъщения на сцената

Илайда излиза на сцената, озарява я, свети. Танцът свършва и настъпва тишина. На публиката ѝ трябва време, за да осъзнае какво е видяла. Защото Илайда е такава – приказна фея. С огромна харизма, която завладява. Преподавателката ѝ по съвременен танц Мария Узунова откровено споделя, че изпитва респект и може би леко страхопочитание към таланта ѝ. Едва на 11 години, а вече покорява престижни балетни сцени. Само преди седмици постига и най-големия си успех досега – влиза в топ 12 на провелите се в Париж квалификации за финала на световния конкурс Youth America Grand Prix – YAGP.

Това е балетен конкурс за участници до 19 години, квалификациите за който се смятат за най-силната и тежка надпревара за възрастта, предпочитана от най-добрите, защото определя адекватно нивото на танцьорите. Състезанието се организира в 16 града по света и в 34 щата в САЩ. Неговата задача е да излъчи топ 12 в две направления – „Класически балет“ и „Съвременен танц“. Точно те отиват на финалите в Ню Йорк през пролетта на 2024 г.

11-годишната Илайда Хюсеинова се явява за първи път. Споделя, че винаги е мечтала за тази сцена. Още когато е на 7, гледа грациозните танцьори и сърцето ѝ се изпълва с възторг и възхищение. Днес Илайда е един от финалистите. Печели първото място в „Съвременен танц“ и се нарежда сред 12-те най-добри в „Класически балет“. Постижението е огромно. Конкуренцията е изключително голяма. Години наред много талантливи балерини се борят да стигнат до финалите в Америка, но е много трудно да се класираш и в двете направления.

Антоанета Алексиева – преподавател на Илайда по класически и характерен танц, разказва пред „Аз-буки“, че възпитаничката ѝ се явява в категория „Класически балет“ на конкурса в Париж с вариация на Сванилда от първо действие на балета „Копелия“ и вариация от балета „Пахита“.

„Илайда е прекрасно дете! – казва Алексиева. – Притежава огромна харизма и на сцената е сияйна. Обичам и много ми е приятно да работя с нея, защото освен че е умна, тя е работоспособна, трудолюбива, упорита, прецизна и работи като голям човек, зрял изпълнител. Отдадена е изцяло на нашето изкуство.“
„Не знам каква магия направи Антоанета Алексиева с нея – добавя Мария Узунова, преподавател на Илайда по съвременен танц и хореограф в танцово студио „Амелия“. – Но класирането ѝ в топ 12 в класическия балет на конкурса в Париж е голяма изненада за всички нас. В това направление Илайда работи професионално само от година. Преди това също се занимаваше с класика, но едва по 60 минути два пъти седмично, което е крайно недостатъчно, ако искаш да се явяваш на сериозни конкурси като YAGP. Благодарение на Антоанета Алексиева обаче Илайда е конкурентна и се почувства уверена, подготвена и в този стил.“

През 2023 г. малката фея, каквото значение всъщност носи името ѝ, се явява на 10 конкурса, от които 4 международни, и печели 46 първи места! Удивително число, към което добавяме едно второ място и две трети. Става световна шампионка в три танцови стила, печели над 30 стипендии за летни интензивни практики, получава покани за конкурси и безплатни участия, сред които една година безплатно обучение в училището на Римската опера (Rome Opera House School), стипендии за нюйоркското танцово студио „Стъпки на Бродуей“ и за „Ню Йорк танцов проект“ (New York Dance Project). След участието си в един от конкурсите лично директорът ѝ отправя покана да започне обучение в училището, което ръководи, като ѝ обещава, че ще я изчакат да навърши необходимата за приема възраст – 16 години. Хореографи, съдии, танцьори идват да се запознаят с нея и да споделят колко невероятна е, а преподавателите ѝ често чуват думите: „Знаете, че тя е специална, нали?“, „Тя изпълва сцената в момента, в който излезе от кулисите“ или „Примите се раждат“. За последното си голямо отличие – първо място в YAGP – Париж, в категория „Съвременен танц“, изпълнява соло на два модерни танца и е оценена с 97,8 точки за единия и с 97,3 за втория от 100 възможни. След състезанието екипът получава коментарите на съдиите и всеки от тях изказва впечатленията си, без да пести суперлативи колко е невероятна, истинска и талантлива.
Разказът за „Аз-буки“ на Мария Узунова, която заедно с хореографа Милош Исайлович подготвя Илайда за съвременните танци за конкурса в Париж, не само впечатлява с откровеността си, но и показва най-добре какво представлява младият талант на балета Илайда Хюсеинова.

„Познавам Илайда, откакто беше на 5. Мисля, че можеше да танцува, преди да се научи да ходи. Занимавам се с танци вече 17 години и работя с деца от 15, първо в Добрич, където съм родена, а след това в София. Трябваха ми няколко години в столицата, за да се ориентирам и преди около 6 започнах да се занимавам с подготовка и обучение на деца. Илайда е едно от първите ми деца. Когато дойде при мен, беше едва на четири, но школата ми не потръгна и се разделихме. След година обаче, след като започнах отново, майката на Илайда веднага ме намери и дойдоха още на първата репетиция. За всички тези години работа с много танцьори, хореографи и преподаватели ще ви кажа едно – има едни специални хора, които в даден момент сякаш се губят, изключват се и са някъде другаде. Ти ги гледаш, говориш им, те също те гледат, но в този момент, макар и за кратко, не са с теб. Илайда може би беше 6-годишна и загряваше, когато забелязах това у нея. Гледаш я и тя е някъде другаде, нещо по-висше се случва в съзнанието ѝ в този момент. И оттогава знам, че е специална. Още на първото си участие – беше в групов танц с 16 деца, ѝ връчиха награда „За млад талант“. Представете си какво е да те забележат на 6 години в общ танц, където всички правят едно и също!“

Докато тренира неуморно под зорките очи на своите хореог­рафи и преподаватели, Илайда се подготвя за участието си в престижния конкурс във френската столица и успява да даде на сцената най-доброто от себе си.

„Със сърце, препълнено от вълнение – споделя тя на почитателите си в социалните мрежи, – танцувах и за голямо свое удивление излязох победител. Спечелих първото място в съвременен танц и си осигурих позиция сред топ 12 в категорията на класическия балет. Завесата падна, а очите ми се изпълниха със сълзи.“

Всички, които работят с Илайда, знаят, че тя е дете, което се труди неуморно. Затова и постига успехи. Независимо че „притежава голям талант, обаяние и душа“, както казва за нея Антоанета Алексиева, постиженията ѝ са резултат от много труд и постоянство. „Илайда е най-работливото дете, което познавам – казва и Мария Узунова. – При нея няма събота, неделя или каквото и да е оправдание. Тя харесва всичко и прави с удоволствие онези досадни упражнения, които дори ние, преподавателите, мразим. Никога не се оплаква.“

Малката фея от Националното училище за танцово изкуство вече има и официална покана за Финалите на YAGP в Ню Йорк през април. Всички около нея са развълнувани. Самата Илайда вече е вперила поглед натам.

„Осъзнах, че историята ми с YAGP далеч не е свършила – споделя тя. – Предстоят ми още очарователни преживявания в света на балета.“ И докато съвсем зряло оценява възможността да танцува с някои от най-забележителните балетни таланти от цял свят, нейните преподаватели са убедени, че отново ще даде всичко от себе си, за да се подготви и представи на високо ниво.
„Съдбата обича смелите, а Илайда е смела – казва Мария Узунова. – Толкова е различна, не можеш да ѝ поставиш рамки или граници. Мисля, че това е и една от причините за нейния голям успех в Париж. Тя е различна, дива и истинска. Поискаш ли да ти каже нещо, най-вероятно няма да получиш много, но появи ли се на сцената, не можеш да я спреш. Живее за сцената, а сцената оживява с нея.“

Your Image Description

Свързани статии:

Млади поети… себе си искат да разберат 96% от Вселената все още е научна загадка* Пластмасата е най-големият враг* Двете лица на алфа-лъчението

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Учене чрез игра

Следваща статия

Млади поети… себе си искат да разберат

Следваща статия
Млади поети… себе си искат да разберат

Млади поети… себе си искат да разберат

Мишката няма да изяде книжката

Базата в Антарктида отваря преди Коледа

Базата в Антарктида отваря преди Коледа

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"