Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 21, 23-29.05.2024 г.

Еврокомисар Илиана Иванова пред „Аз-буки“: Искаме да привлечем нови участници в „Хоризонт Европа“

С инициатива „Науката идва в града“ целим да засилим връзките между младите учени и по-широката общественост

Стела Маринова от Стела Маринова
23-05-2024
в Брой 21, 23-29.05.2024 г.
A A
Илиана Иванова, еврокомисар за иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта. Снимка – Европейска комисия

През април 2024 г. Европейската комисия прие изменение на работната програма на ЕС за научни изследвания и иновации „Хоризонт Европа“ за периода 2023 – 2024 г., с което се мобилизира неразпределено преди това финансиране по линия на Програмата, за да се увеличи бюджетът за 2024 г. с почти 1,4 милиарда евро до общо 7,3 млрд. евро.

През 2024 г. ЕС ще инвестира 648 млн. евро в научноизследователски и иновационни дейности в подкрепа на мисиите на Европейския съюз. Те обхващат пет области и са новост, въведена от „Хоризонт Европа“ за намиране на конкретни решения на някои от най-големите ни предизвикателства.

Направената актуализация на работната програма на „Хоризонт Европа“ засяга и новия европейски Баухаус (НЕБ), който има за цел да донесе ползите от Европейския зелен пакт във всекидневието и жилищните пространства на хората. През трите години от създаването си НЕБ предоставя решения на конкретни проблеми. В изменената работна програма „Хоризонт Европа“ за периода 2023 – 2024 г. се отпускат 20 милиона евро за подготовка на средата за изпълнението на Механизма за НЕБ.

Изменението включва пакет от нови експериментални действия за засилване на отвореността на Програмата, за подкрепа на целите на мисиите на ЕС и за насърчаване на професионалното развитие на младите изследователи. Те ще изпробват нови подходи с оглед на подготовката за последните три години на „Хоризонт Европа“, както и на бъдещата ѝ програма приемник. Освен това поканата за представяне на предложения по НЕБ „Преобразяване на кварталите, превръщайки ги в красиви, устойчиви и приобщаващи“ също има за цел да привлече нови участници в Програмата, за да се постигне максимално въздействие. И накрая, 20 милиона евро ще подкрепят екосистемите от таланти за привлекателни ранни научноизследователски кариери.

С изменението също така се отделят 48 милиона евро за Европейския облак за сътрудничество в областта на културното наследство. Това ново цифрово пространство за сътрудничество ще подкрепя институциите и изследователите в областта на културното наследство, както и културните и творческите индустрии, за да се възползват от предимствата на цифровия преход. Тя ще допълни общото европейско пространство на данни за културното наследство (пространството на данни), финансирано по програмата „Цифрова Европа“.

За да се подпомогне подготовката на Европа за потенциални бъдещи пандемии, изменената работна програма включва и инвестиция в размер на 50 милиона евро за Европейско партньорство за готовност за пандемии.

– Комисар Иванова, за какво ще допринесат измененията в работната програма „Хоризонт Европа“ за периода 2023 – 2024 г., които Европейската комисия прие?

– Привличането на нови участници е един от основните приоритети на изменението на Програмата от април тази година. За целта въведохме пакет от нови, експериментални действия.

Те включват повече свобода на изследователите да съсредоточат работата си върху предмети, които те изберат, чрез четири отворени теми с общ бюджет от 76 милиона евро. Те са групирани в клъстерите „Здраве“, „Климат, енергия и мобилност“ и „Храна, биоикономика, природни ресурси, селско стопанство и околна среда“.

Допълнително, едно от действията

с индикативен бюджет от 15 милиона евро за мисиите на Европейския съюз има за цел да мобилизира образователните и изследователските институции

като центрове на трансдисциплинарни изследователски и иновационни дейности, с европейски обхват.

За Вашите читатели пояснявам, че мисиите са инициатива в рамките на програма „Хоризонт Европа“, която търси решения на ключови предизвикателство – приспособяване към климатичните промени, лечение на рака, опазване на океаните, водите и почвите и създаване на климатично неутрални градове.

Допълнителните действия позволяват да бъдат включени неместни партньори в съответния проект, които да допринесат в изпълнението му със специални знания или капацитет, липсващи в региона.

– Как българските институции могат да се включат в това експериментално действие?

– Насърчавам всички български висши училища и научни институти да предвидят свое участие в тази нова дейност. Тя е отворена за кандидатстване от 15 май, като цялата свързана с нея информация ще бъде на Портала за финансиране и оферти.

– Как промените в програмата „Хоризонт Европа“ ще подкрепят младите учени?

– Една от главните новости, включени в изменението на Програмата, е инициативата „Науката идва в града“ (Science Comes to Town), която ще започне през 2026 г. Тя има за цел да засили връзките между младите учени и по-широката общественост.

Тази инициатива им дава платформа, където да представят своите изследвания, да общуват с публиката, да участват в състезания и сътрудничества, които повишават квалификацията им и подпомагат кариерата им.

Важно е, че промените включват интегрирането на съществуващи състезания като конкурса на Европейския съюз на младите учени (EUCYS) и конкурса на Европейския съюз на изследователите в ранна кариера (EU TalentOn) в инициативата „Науката идва в града“. Целта ни е да обхванем младите учени на различни етапи от тяхното образователно и професионално развитие.

EUCYS е за младежи между 14 и 20 години, които тепърва „прохождат“ в научните изследвания.

Конкурсът им дава възможност да участват в престижно европейско състезание, да се свържат с връстници и ментори, потенциално ги насочва към бъдещи кариери в изследванията и иновациите.

EU TalentOn е за изследователи в началото на кариерата си на възраст от 21 до 35 години. Това състезание насърчава трансгранично и междудисциплинарно сътрудничество и им помага на участниците да развият предприемачески умения и да разширят професионалните си контакти.

Освен това „Науката идва в града“ ще включва целогодишна програма от лекции, семинари и изложби, които подобряват комуникационните умения на младите изследователи и правят науката по-достъпна за обществеността.

– С изменението се отделят и 48 милиона евро за Европейския облак за сътрудничество в областта на културното наследство. По какъв начин това цифрово пространство ще подкрепя културните институции и как страната ни може да се включи?

– Тази инициатива създава стабилна цифрова инфраструктура, която да свърже институции и професионалисти в областта на културното наследство, да им даде достъп до информация, споделяне на данни и ноу-хау за опазване на наследството.

Облакът също ще позволи на институциите и професионалистите да развиват нови форми на сътрудничество

през границите между страните и научните дисциплини и да работят във виртуална среда по взаимосвързан и хармонизиран начин. Облакът за културно наследство също ще документира и ще запази застрашеното наследство за изследователите и за публиката.

Инициативата е подкрепена от общност на професионалисти в областта на културното наследство и изследователи от цяла Европа. Тя цели да превърне облака, неговите инструменти и услуги в съвместен проект.

Вече има изследователски институции и културни организации от България, които се присъединиха към тази общност, показвайки своя ангажимент за използване на цифрови иновации в опазването на културното наследство. Винаги обаче бих насърчила повече заинтересовани страни да се присъединят.

За България участието в Облака за културното наследство е ценна възможност да интегрира културното си наследство

в тази взаимосвързана цифрова екосистема.

Като дава своя принос към инициативата, България може не само да дигитализира своите богати културни ценности, но и да си сътрудничи с други европейски държави в изследванията, да споделя открития и да популяризира своята културна идентичност в по-широк мащаб.

– Ще има и допълнително финансиране за инициативата „Нов европейски Баухаус“. Бихте ли дали пример от страната ни за вече реализиран успешен проект по него?

– Работната програма на „Хоризонт Европа“ за 2024 г. включва 20 милиона евро финансиране за „Дестинация Нов европейски Баухаус“. Общата цел на темите в нея е да стане европейската градска среда по-устойчива в климатично и екологично отношение с рационално използване на ресурсите, като същевременно се подобряват социалното сближаване, здравето и благосъстоянието на хората.

От 2025 г. Новият европейски механизъм Баухаус ще стане междусекторен, многогодишен финансов инструмент, чрез който инициативата „Нов европейски Баухаус“ ще влезе в многогодишната финансова рамка (дългосрочния бюджет на ЕС) за периода 2025 – 2027 г.

Отличен пример за успешно реализиран проект на НЕБ в България е Concrete to Culture

– той спечели една от наградите на инициативата тази година.

Авторите му тръгнаха от предизвикателството, че жителите на периферните градски квартали често нямат достъп до висококачествени обществени пространства и културен живот в сравнение с централните части на техните градове.

Concrete to Culture превърна бивш офис комплекс в софийския кв. „Младост“ в активно обществено пространство. Колективен процес на проектиране събра местни жители, пътуващи работници и художници и превърна сградата в обществен център, където хората се свързват отново с природата, изкуствата и един с друг. Надявам се примерът им да вдъхнови и други.

Your Image Description

Свързани статии:

Николай Спасов – директор на Националния природонаучен музей при БАН: Богатство, което принадлежи на всички Училището има нужда от родителите Мая Стойчева-Николова, началник на РУО – Кюстендил: Не само заплатата трябва да води учителите в училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: еврокомисарЕвропейска комисияевропейски механизъм БаухаусИлиана ИвановаИнтервю„Хоризонт Европа“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Key Performance Indicators – Part 2 – Is It Really Possible for School Directors Know How well Their School is Performing

Следваща статия

За връзката между средното и висшето образование по специалност „Съдебна администрация“ в Република България

Следваща статия

За връзката между средното и висшето образование по специалност „Съдебна администрация“ в Република България

Работа с информационни източници – ключово обучение на докторанти, свързано с научното познание и етика

Обзор на литературата по проблемите на педагогическото приложение на българските народни игри

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"