Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 26, 27.06.– 03.07.2024 г.

Вселена от идеи

Деца говорят с деца за наука в 100-годишното училище в Осойца

Петя Николова от Петя Николова
30-06-2024
в Брой 26, 27.06.– 03.07.2024 г.
A A
Снимки – ЧСУ „Космос“

„Точно този разговор е безценен – казва Явор Денчев. – Едно дете да започне да говори с друго дете за наука. Съвсем различно е, когато децата си говорят на едно и също ниво!“

Явор е микробиолог, който има рубрика за наука в сутрешния блок на БНТ „100% будни“. Участвал е в „България търси талант“ и е създател на оригиналния проект „ДНК – Детски Научен Клас“. Умее да говори безкрай, при това увлекателно, и да прави „слонска паста за зъби“, впечатляващ слайм, както и още много научни демонстрации, които приковават вниманието на децата. Най-голямото желание на дипломирания микробиолог от Университета във Виктория, Канада, и настоящ учител е

да се обединят образователните институции у нас и да си говорят.

По възможност и за това колко забавна и интригуваща е науката и колко голямо желание за знание и изследване се крие у всяко дете от ранна детска възраст.

Явор Денчев, микробиолог

Срещаме Явор в големия озеленен двор на 100-годишното училище в Осойца. На 17 юни ЧСУ „Космос“ и „ДНК – Детски Научен Клас“ на Явор Денчев организират научен фестивал за деца „Космос от идеи“.

Събират се повече от 300 деца, родители и специалисти,

които са убедени, че интердисциплинарното учене чрез преживяване е пряк пък към успешното образование на децата. Сред активно участващите са гл. ас. д-р Мария Христова-Пенкова и гл. ас. д-р Росен Гацин от Националния антропологичен музей към Института по експериментална морфология, патология и антропология с музей към БАН, Теодора Билярска от Музея по минералогия, петрология и полезни изкопаеми към Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Камелия Митева и проектът ѝ „Биоигри“, адресиран към децата с любов и отношение към природата, съоснователят на Софийския научен фестивал и пътешественик до Антарктида Любов Костова.

През целия ден се провеждат разнообразни работилници и беседи, а на разположение на децата има всякакви материали, шатри, интерактивни щандове, обособени кътове и широко поле за изява на собствените им проекти.

Татяна Захариева, художествен директор на ЧСУ „Космос“

„Да вдъхновим към наука повече деца, да покажем как се прави наука от деца за деца и колко интересна и преживелищна е всъщност, това е идеята на фестивала ни“, казва творческият директор на ЧСУ „Космос“ Татяна Захариева.

Възродено и заработило преди две години, стогодишното училище в Осойца напредва много бързо. Екипът му е от онези, за които Явор Денчев, твърди, че трябва да има във все повече български училища.

„Важното е екипът да се подкрепя и когато се роди хубава идея, да има кой да застане зад нея, за да се осъществи – казва той. – Да се организират и дейности, различни от стандартния образователен процес, защото така поддържаме вроденото детско любопитство и желанието на децата да продължават да учат.“

Само за един месец се подготвя фестивалът в Осойца.

Времето е ресурс, който не бива да се пропуска, както и отделените средства, но най-важното винаги си остава желанието. Защото, както казват организаторите, когато има желание да се разчупи традиционният образователен процес и се организират подобни прояви, родителите също са поканени. Те се включват и осъзнават, че с учители и ученици са една общност, в която заедно работят за подобряване образованието на децата.

„Не мога да опиша колко е зареждащо, когато в музея се появи цяло семейство и родителите заявят, че децата са ги накарали да дойдат, а те не са знаели за съществуването ни“, споделя за „Аз-буки“ гл. ас. д-р Мария Христова-Пенкова от Националния антропологичен музей.

Заедно със своя колега гл. ас. д-р Росен Гацин на Фестивала в Осойца се включват с две ателиета под наслов „Наука в куфар“.

„Екипът на Националния антропологичен музей участва за първи път в такава инициатива. Бяхме очаровани от цялостната организация и самото събитие – казва Пенкова. – Като най-новия музей на БАН, ние подхождаме към децата и учениците с разбирането, че „отглеждаме своя публика“, и затова от години ученическите ни програми са специален фокус. На фестивала в Осойца аз представих тема по вечния въпрос за произхода на човека. Този въпрос е основен в антропологията и въпреки напредъка на различни дисциплини – биология, археология, история, физика и други, които имат отношение към отговора, все още сме далеч от яснота.

Децата обаче бяха истински заинтригувани да открият разликите между четирите макета на черепи

на предшественици – австралопитек, Homo ergaster и неандерталец, които им показах. А това, че имаха възможност да ги пипнат и разгледат отблизо, определено ги ентусиазира и оживи. Всички много се забавлявахме, дори и придружителите на децата – учители или родители.“

Мария твърди, че макар този нестандартен подход към възбуждане любопитството на децата към науката невинаги да е приложим, е изключително ефективен.

„Ако трябва да се изразя метафорично – казва тя, – за децата това е ключ към врата, но е необходимо да осъзнаят, че тепърва трябва да я отворят.“

Гл. ас. д-р Росен Гацин представя в Осойца темата „Генеалогия“ и ателие „Родословие“. Чрез специални шаблони на родови схеми Гацин показва на децата как се изработват родословни дървета без възрастово ограничение, а крайният резултат за всеки участник в ателието е истинско родословно дърво, което ще се запази за спомен от събитието.

Уредникът на Музея по минералогия Теодора Билярска също не оставя безразлични малките участници. С нейна помощ

децата правят красиви картини с минерали,

наслаждават се на кристалите, слушат за вкаменелости и създават отпечатъци.

И докато от Любов Костова малчуганите научават за пътешествието ѝ до Антарктида и за възможностите да откриеш онова, което те интересува и се превръща в твоя професия, Камелия Митева от „Биоигри“ им предлага да експериментират с цветовете.

„Внедрихме един компонент между лекциите и работилниците, който се нарича „Наука от деца за деца“

– уточнява за „Аз-буки“ Явор Денчев. – Нашата цел беше децата да се отпуснат, да участват в работилниците, но и който има желание, да представи свой собствен проект. Видяхме вълнуващи проекти от различни училища и децата живо се интересуваха от това, което техните връстници са направили.“

Четвъртокласник показва „Изстрелване на ракета-бутилка“, а ученик от VII клас представя проект, свързан с горене на метали и отделяне на светлина.

Дете презентира ДНК, друго разказва за окраските на бенгалските котки, има затворена екосистема в аквариум, ученици от VI клас правят демонстрация на зелев слайм.

А десетокласници от Международното училище „Увекинд“ са донесели оборудване на пчелар и обясняват как се отглеждат пчели и как се получава мед.

От Явор Денчев и „ДНК – Детски Научен Клас“ присъстващите се запознават по забавен начин с човешката анатомия.

„Говорихме си за това как дишаме, правихме модел на бял дроб и диафрагма, както и модел на кръв в чаша, за да разберем какви са отделните елементи на кръвта. Децата буквално не помръдваха, а голяма част от тях нямаха търпение да отговарят на зададените им въпроси“, разказва Явор.

В края на деня емоционално преживяване се оказва часът по приключенска наука. Децата скачат в голямо блато от ублек  – смес от вода и нишесте, и проверяват дали от резките им подскоци то ще се втвърди, или обратно – когато стъпват леко и бавно, ще започнат да потъват и постепенно сместа ще се втечни.

И ако си мислите, че блатото се постига току-така, се лъжете.

Кашони с нишесте се изсипват в голям басейн от учителите на „Космос“, а после с бетонобъркачка сместа се бърка до постигане на нужната консистенция. Зрелището и удоволствието от демонстрацията обаче си заслужават.

Трудно е да се изброи всичко, което за няколко часа се случва по време на фестивала „Космос от идеи“ в село Осойца. Започнал с атрактивна експлозия, форумът завършва с изригване на вулкани, а децата на възраст от 5 до 15 години вече са завладени от магията на науката. И макар Татяна Захариева да споделя, че след фестивала всички са изтощени от емоциите, екипът на училището обещава следващо издание. Защото интригуващият разговор за наука не бива да спира.

Your Image Description

Свързани статии:

Словото – сила и необятност Научните списания на „Аз-буки“ продължават възходящото си развитие в Web of Science „Ало, Космос!“ вдъхновява младите да мечтаят Биопечатат човешка кожа за козметични цели

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Делници и празнициКосмосНаукаОсойцафестивалЧСУ „Космос“Явор Денчев

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„Затварящата“ запетайка

Следваща статия

„Каменна библиотека“ на Мурфатлар

Следваща статия
„Каменна библиотека“ на Мурфатлар

„Каменна библиотека“ на Мурфатлар

Моята България – завещана и бъдеща

Моята България – завещана и бъдеща

Любов Миронова, създател на курса „Озарената педагогика“: Промяната идва от учителите

Любов Миронова, създател на курса „Озарената педагогика“: Промяната идва от учителите

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"