Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 44, 31.10 – 06.11.2024 г.

Деца бежанци разказват в снимки за живота си в София

Петя Николова от Петя Николова
03-11-2024
в Брой 44, 31.10 – 06.11.2024 г.
A A
Михаела Вачева. Снимка Алан Чин

Изложбата „Тук, където съм“ представя фотографии, направени от деца бежанци, емигрирали в България без родители. Авторите на фотосите са Юсъф Юнес Абдулрахман, Абдулхамид Алсалем, Мохамед ал Араб, Хани Мохамед Иди и Заид Хамад.

Направили са общо 49 снимки под напътствията и с помощта на Михаела Вачева.

Фотографката е куратор на изложбата, представена в арт пространство Swimming Pool в периода 15 – 25 октомври.

Имате два варианта – да се изкачите по стълбите или да ползвате тесния асансьор. На последния етаж вратата му се отваря почти директно в галерията Swimming Pool. По стените ѝ са подредени фотографиите на деца бежанци.

Във вътрешността на залата има изход, който извежда навън към малък и празен басейн, а по-нагоре от него по вита стълбичка се озовавате на покрива. В общия случай, реакцията на всеки човек е една и съща. Възторжено възклицание от гледката на София и веднага след това – снимане.

„Разгледайте!“, насърчава ме директорът на Swimming Pool Виктория Драганова.

И аз снимах.

„Тук, където съм“ може да се казват и моите снимки, направени с телефон от покрива на това арт пространство в София. Защото мястото е принадлежност. Но изложбата, за която става въпрос, засяга и по-болезнения смисъл на това понятие – духовната и душевна принадлежност. Тук, където е сърцето, където се чувствам Аз.

„Чувството за принадлежност е основна човешка нужда – казва за „Аз-буки“ Михаела Вачева. – Мисля, че има общо с инстинкта за самосъхранение: да бъдем припознати и закриляни от групата, в която живеем. За мен, в личен план, това чувство е крехко и трудно за улавяне поради инициираното от държавата насилие над българските турци в началото на живота ми.“

Михаела се определя като българска туркиня и твърди, че това е възел, който не е успяла да разплете в продължение на 24 години в Европа. Израснала в софийския квартал „Овча купел“, тя винаги е споделяла живота си с хора от различни етноси. Впоследствие живее и работи в Германия, дипломира се с магистратура по медийни науки и лингвистика в Париж и се установява в Уисконсин, Съединените щати. Едно от нещата, които прави при завръщането си в България, е да събере стари фотоапарати от свои колеги и да ги предостави на децата бежанци.

„В българската култура дискриминацията не приключи, когато т.нар. възродителен процес спря

– казва Вачева. – Много хора все още вярват, че асимилацията е легитимен начин да се приобщят малцинствата. При децата, с които работя, чувството на принадлежност също е трудно уловимо. Забелязах, че те са много чувствителни на тази тема и далеч невинаги биват третирани с емпатия или посрещани с отворени обятия.“

Фотографиите са завършек на едномесечно преживяване, което Вачева осигурява на децата бежанци в основаната от нея „Фотоработилница 66“.

Проектът се реализира в партньорство с психолога Теодора Николова от Международната организация по миграция – България (МОМ), Върховния комисариат на ООН за бежанците – България, Swimming Pool, Българския Червен кръст и „Мулти Култи колектив“. Работилницата е обявена от Европейската комисия за добра практика на нейната страница за интеграция EWSI.

„За тези деца, които бягат от конфликт с години, фотографията понякога се явява единствената форма на грамотност – споделя Михаела. – Дори за тези, които могат да четат и пишат на арабски или кюрдски, фотографията е единственото средство за директно разказване на историите им пред българската общност. Освен това, надявам се, те да са научили, че това, което изпитват по отношение на собствената си съдба, по отношение на България, е валидно. И че има хора в София, които се интересуват от тях и искат да ги разберат.“

В артпространството Swimming Pool изложбата „Тук, където съм“ остава 10 дни. На откриването ѝ присъства кметът на София Васил Терзиев, а два дни по-късно се провежда отворена дискусия „Етично отразяване на малцинствени общности“. Участват фотографи от Франция, Словакия и Сърбия, които споделят документи и наблюдения, свързани с личния им опит и практики.

В бежанския лагер. Снимка Юсъф Юнес Абдулрахман

Юсъф Юнес Абдулрахман е на 16 години от Сирия. Семейството му е все още там. От 3 месеца е в България и казва, че обича страната ни, както и че мечтае да стане опитен дрифтър. С фотоапарата е разказал история за хората, с които дели една стая в защитената зона за непридружени деца в бежански лагер в „Овча купел“ в столицата. Юсъф е имал възможност да избере най-добрите си приятели, с които да сподели две двуетажни легла и заедно да преминат през този сложен период от живота си.

17-годишният Мохамед ал Араб, който също е от 3 месеца в България и също е сириец, запечатва във фотографиите си

моменти от работата на момчета бежанци като него в дюнерджийница.

Ал Араб иска да покаже, че младите мъже могат да бъдат трудолюбиви и отдадени, за да създадат нов живот в България.

В дюнерджийницата. Снимка Мохамед ал Араб

Заид Хамад пък разказва за своята учителка българка – Джулияна Захариева, която преподава арабски на софиянци в школата „Седеф“. Заид вижда арабска култура в неарабски свят, възхитен е от работата на Захариева и я запечатва на снимка.

„Никак не е лесно тези деца да се интегрират

– казва и директорът на Swimming Pool Виктория Драганова. – Те не знаят български, не знаят и английски, често не могат да четат и пишат, почти невъзможно е да бъдат приети в българските училища. Майката на Михаела – Бела Вачева, е учител по български език и литература и по немски език в 66. СУ в квартал „Овча купел“. Там учат деца от различни етноси и тя много помага за процеса на тяхното ограмотяване. Но трябва да се полагат повече усилия и да има политическа воля за това.“

Погледнато от покрива на Swimming Pool, а още повече – от покрива на Земята,

всички ние принадлежим на тази планета и на т.нар. вид Homo sapiens.

„За съжаление – казва Михаела Вачева, – подобна широка дефиниция на принадлежност не помага за процеса на интеграция. Този поглед не отразява особеностите на идентичността, довели до различни преживявания в системата, в която живеем. А що се отнася конкретно до децата бежанци, с които работих през последните месеци, мога да кажа, че разбрах от колко малко внимание се нуждаят, за да разцъфтят и да започнат да създават смислени произведения.“

Изложбата „Тук, където съм“ ще пътува с Върховния комисариат на ООН за бежанците, ще гостува на Нов български университет в седмицата преди Коледа (16 – 20.12.), а след това – от януари 2025 г. ще може да се види в 66. СУ „Филип Станиславов“ в кв. „Овча купел“ в София.

Авторите на фотографиите – децата бежанци. Снимка Swimming Pool
Your Image Description

Свързани статии:

Подкрепа за над 75 000 деца и родители осигурява нов проект на МОН Ученици от Бобов дол с дипломи от Детското полицейско управление Д-р Татяна Матева, специалист по хранене и диететика: Родителите са виновни за затлъстяването на децата Снимка на броя: СУ „Екзарх Антим I“ в Казанлък

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: бежанциВиктория ДрагановадецаизложбаКалейдоскопМихаела Вачеваснимки

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Примабалерината Маша Илиева: Балетът учи на дисциплина, а животът ме научи на повече смирение

Следваща статия

БУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Лос Анджелис отбеляза Деня на народните будители

Следваща статия
Заедно с учениците, родителите и учителите от Българското училище „Св. св. Кирил и Методий“ Илияна Йотова отбеляза Деня на народните будители.

БУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Лос Анджелис отбеляза Деня на народните будители

С обич за Черно море

С обич за Черно море

Паронимия и четене

Преведох пари или приведох пари?

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"