Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 51-52, 19.12.2024 г.

Трябва ли да получаваме заплата, ако не сме заети през целия ден?

Тодор Капитанов от Тодор Капитанов
30-12-2024
в Брой 51-52, 19.12.2024 г.
A A

Мнозина са се чудили как някои хора работят активно през целия ден, а други, които не са заети постоянно, също получават заплата за осемчасов работен ден. Този въпрос е актуален не само за работниците и служителите, но и за много работодатели, които се питат дали и колко трябва да заплащат на работник, който не е изцяло натоварен през работното си време.

Трудовото законодателство в България дава ясни отговори на тези въпроси.

Какво става, ако няма работа през целия ден?

Да вземем за пример един магазин, в който в даден момент от деня няма клиенти. Дали продавачът в този период работи, или не? Трябва ли да му се заплати времето, в което не обслужва клиенти?

Според трудовото правоотношение заплащането не се базира на постигнат резултат, а на предоставената работна сила. Това означава, че ако работникът е на работното си място в рамките на уговореното работно време и е готов да изпълнява възложените му задачи, той полага труд, дори ако в определени моменти няма реални ангажименти.

Какво казва законът?

Трудовото правоотношение задължава работника или служителя да бъде на определеното за него работно място в определени часове, да използва ресурсите на работодателя и да се подчинява на неговите законни указания. Работодателят, от своя страна, е длъжен да организира работното време и да предостави задачи, съобразени с договора и длъжностната характеристика на работника или служителя.

Кодексът на труда ясно описва задълженията на работника или служителя – той трябва да използва цялото работно време за изпълнение на задачите и да спазва вътрешните правила на предприятието. Ако тези задължения не се изпълняват виновно, това се счита за нарушение на трудовата дисциплина. В такива случаи работодателят може да наложи дисциплинарни наказания като забележка, предупреждение за уволнение или уволнение.

Важно е да се подчертае, че Кодексът на труда не предвижда възможност за неплащане на възнаграждение, дори ако работникът не е бил зает с активна работа през цялото време.

Не са рядкост случаите, в които работници и служители изпитват на гърба си своеволия на своя работодател, включително във връзка с удръжки от трудовото възнаграждение, като например удръжки за закъснение за работа/среща, за говорене по телефона и др. Също така някои работодатели налагат своеобразни „глоби“, които законодателят не е предвидил като вид финансова санкция спрямо служителя/работника.

Законът посочва, че без съгласието на работника или служителя не могат да се правят удръжки от трудовото му възнаграждение освен в случаите на получени аванси, надвзети суми вследствие на технически грешки, данъци, които по специални закони могат да се удържат от трудовото възнаграждение, осигурителни вноски, които са за сметка на работника или служителя, запори, наложени по съответния ред, и други удръжки, изчерпателно изброени в закона.

Справка: чл. 126 от Кодекса на труда; чл. 186 от Кодекса на труда; чл. 210, ал. 4 от Кодекса на труда; чл. 272, ал.1 от Кодекса на труда.

Your Image Description

Свързани статии:

Може ли да ни увеличат заплатата със задна дата В кои случаи работодателят може да прави удръжки от заплатата ни Законно ли е работодателят да намали заплатата ни без съгласие? Какво следва да се направи, ако сме уволнени незаконно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: заетостзаплатаПравна консултацияТодор Капитанов

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Таланти градят мостове от спагети

Следваща статия

Министър Галин Цоков гостува на ученически подкаст

Следваща статия
Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков бе първият гост в предпразнично издание на подкаста „След училище", създаден от ученици от Професионалната гимназия „Велизар Пеев“ в Своге. Той отговаря на въпросите на единадесетокласника Георги Божков и пожела успех на училищната инициатива

Министър Галин Цоков гостува на ученически подкаст

Езиковите контакти и техните резултати

Превключване на езиковия код като феномен на междуезиковото взаимодействие: върху примери от български и турския език

Последни публикации

  • Специалност „Право“ отново е най-предпочитана в Софийския университет
  • Форум събира млади учители в Арбанаси
  • Обезщетение при недопускане на работа
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 27/2025 г.
  • Проф. Елиза Стефанова, председател на НАОА: В България няма толкова студенти, за да има такова огромно ветрило от специалности в университетите
  • Нетрадиционен фест събира млади таланти във Варна
  • Снимка на броя: Цветя за Вазов
  • Да преосмислим заедно Европа
  • Ревнива диня, разговорна чорбица или тъжен сладкиш
  • Проф. Мирослав Карабалиев е новият ректор на Тракийски университет
  • Уточнение за обяви на конкурси за директори в областите Шумен и Разград
  • Поморие посреща директорите на центрове за подкрепа за личностно развитие
  • Без рязък скок на платено обучение
  • Правителството одобри промени в Просветния закон
  • Отбелязваме 175 години рождението на Иван Вазов
  • Стипендии и за студенти в платена форма
  • Министър Вълчев и ректори обсъждат таксата за платено висше образование
  • Български ученици спечелиха отборни бронзови медали от Международния турнир на младите физици (IYPT)
  • Министър Красимир Вълчев: Повече практически задачи ще има в изпитите след 7-ми клас
  • Кът с историята на Никопол
  • По пътя към българските корени
  • Наши учени създават заместители на пестициди

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"