Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

INSAIT представи изкуствен интелект на световно ниво

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
19-11-2024
в Новини 2024
A A
Снимки Олег Попов

Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ представи изкуствен интелект от ново поколение, създаден да работи на български език. Той може да се прилага в различни сфери. Технологията може да се използва свободно и да бъде внедрена в системата на всяка българска институция, компания или организация.

Високотехнологичното научно постижение беше представено в Софийския университет в присъствието на служебния министър-председател Димитър Главчев, служебния министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, ректора на висшето училище проф. Георги Вълчев, научния директор на INSAT проф. Мартин Вечев и изпълнителния му директор Борислав Петров.

„Това е постижение на световно ниво, което показва какви са възможностите на българската наука и научни организации“,

коментира Главчев и допълни, че политиката по отношение на тази дейност е последователна.

Миналата седмица кабинетът отпусна следващия транш от средствата, необходими на Института да продължи работата си. „От 2021 година всяко едно правителство е отпускало средства по този проект и това е добър пример как всички заедно вършим работата си, която е в интерес на цялото общество“, допълни премиерът. Той подчерта, че

проектът допринася и за запазването на българския език.

Проф. Галин Цоков отбеляза, че изкуственият интелект не е само водещо направление в технологиите, но и ключов елемент за развитие на всички сфери на обществения живот, включително на образованието, науката и на националната сигурност.

„Новата технология може да се използва за създаване на учебно съдържание, за създаване на помощници на студента и на преподавателите, за персонализирано обучение, за научни изследвания и за облекчаване на административната работа“, каза той.

Министърът обърна внимание, че на базата на тези модели училища могат да създадат свои електронни платформи, които да им помогнат за по-доброто управление на учебния процес и да освободи повече време за пряка работа с учениците и родителите.

Министър Цоков припомни, че в следващата година МОН ще започне и изпълнение на нов проект за дигитализация на образованието, който ще подпомогне технологично българските образователни институции.

„В рамките на този проект може да се вгради директно на български език моделът, разработен от INSAIT. Това ще предостави възможност за персонализирано обучение, генериране на учебно съдържание, тестови задачи за изпитване на ученици“, посочи той.

По думите на ректора на СУ „Св. Климент Охридски“ проф. Георги Вълчев, INSAIT не само е част от Университета, но и Институтът успешно си партнира със структурите му. Това е предпоставка за следващи технологични пробиви, посочи той. Проф. Вълчев отбеляза, че това е само една от дейностите на INSAIT. Той дава възможност студентите на Софийския университет да имат досег до водещи специалисти в цял свят.

По време на събитието научният директор на INSAIT проф. Мартин Вечев и изпълнителният директор на структурата инж. Борислав Петров поставиха акцент върху няколко големи предимства на новата технология.

На първо място е информационната сигурност – българските организации, бизнес и общество ще могат да използват модела, без да се налага да споделят данните си с външни компании. От друга страна,

изкуственият интелект ще работи на български език и ще бъде запознат с местната фактология, култура, история и законодателство.

Продуктите, които отразяват тези езикови особености, са в пъти по-ефективни от универсалните.

Създаването на собствени модели с изкуствен интелект е приоритет на редица държави, които тепърва инвестират стотици милиони в тази посока, а страната ни вече има готов продукт.

„България чрез INSAIT създаде

първия изкуствен интелект на световно ниво. Страната ни е първата в Европа с такава технология.

Това е важна национална политика, тъй като контролът върху изкуствения интелект намалява зависимостта от чужди технологии и гарантира сигурност и суверенитет“, посочи проф. Вечев.

До края на седмицата учените от INSAIT ще финализират и пускането на чат приложение, което ще се използва свободно от цялото българско общество.

Новият генеративен модел на INSAIT е свободно достъпен на https://models.bggpt.ai.

Той превъзхожда на български в пъти по-големи и по-скъпи за ползване отворени модели, като например 70-милиардния Llama 3.1 на „Мета“. Интересен факт е, че

той превъзхожда и свободната версия на ChatGPT (GPT-4o-mini) и си съперничи с последната платена версия (GPT-4o)

за чат-производителност на български. Това твърдение идва от самия GPT-4o след редица направени тестове, в които изкуственият интелект на американската компания OpenAI е ползван за арбитър между себе си и българския модел. Подобни са и резултатите спрямо последните модели на Anthropic – друга водеща американска компания за изкуствен интелект.

Моделите на INSAIT са базирани на отворените модели Gemma-2 на Google, но производителността им на български става възможна благодарение на научни изследвания, проведени в института INSAIT през последната година. Те водят до създаването на нова технология, която позволява даден генеративен модел да бъде обучен с допълнителни знания (напр. български), без да забравя старите си умения (напр. английски). Технологичният пробив беше публикуван в EMNLP’24 – водеща конференция за изкуствен интелект, проведена миналата седмица в Маями, САЩ.

На срещата присъстваха ректори, народни представители, университетски преподаватели, учени, докторанти, студенти и др.



Your Image Description

Свързани статии:

Световноизвестен информатик с открита лекция в Софийския университет по покана на INSAIT Рекордните 120 пълни отличници получиха национални дипломи Министър Галин Цоков на първия учебен ден: Българската образователна система е една от добрите в Европа, но ние можем да я направим още по-добра INSAIT с нов пробив

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: INSAITДимитър Главчевизкуствен интелектпроф. Галин ЦоковПроф. Георги Вълчевпроф. Мартин ВечевРепортерСУ „Св. Климент Охридски“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

В центъра са децата

Следваща статия

Какви са правата на близките при смърт на работник или служител?

Следваща статия
Какви са правата на близките при смърт на работник или служител?

Какви са правата на близките при смърт на работник или служител?

Наградиха активисти за правата на децата

Наградиха активисти за правата на децата

Търсят се „Училища за пример“

Търсят се „Училища за пример“

Последни публикации

  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"