Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 15, 17-23.04.2025 г.

Да приемеш съдбата на мигрантите като своя

Авторски екип на ОУ „Иван Вазов“ в Харманли издаде учебно помагало за български език като чужд

Зина Соколова от Зина Соколова
21-04-2025
в Брой 15, 17-23.04.2025 г.
A A

Премиера на учебно помагало „Приятели 3“ по български език за прогимназиален етап ще се състои на 28 април в Основно училище „Иван Вазов“ в Харманли. То е предназначено за ученици, търсещи или получили международна  закрила и мигранти. Министерството на образованието и науката отпуска 50 000 лв. за неговото изготвяне. Помагалото трябва да отговаря на ниво В1 от Общата европейска езикова рамка.

Оформлението за публикуването на „Приятели 3“ в електронен вид и за отпечатване е на Националното издателство за образование и наука „Аз-буки“.

Учебното помагало „Приятели 3“ е третото поред, разработено от авторски екип към ОУ „Иван Вазов“ в Харманли. Първите книги са изготвени през 2022 г. и са за ученици от I до IV клас (нива А1 и А2). През следващите години се работи по „Приятели 2“ и „Приятели 3“ (нива А2 и В1) за V – VII клас. Изданията са създадени по Националната програма „Учебници, учебни комплекти и учебни помагала“ на МОН, чиято цел е да осигури равен достъп до училищно образование на търсещи или получили международна закрила и мигранти.  Към помагалата интерес проявяват и българи, които живеят в чужбина и искат децата им да владеят добре родния език. Книгите са достъпни за свободно изтегляне от интернет страниците на МОН и на Националното издателство за образование и наука „Аз-буки“.

През 90-те години на миналия век ОУ „Иван Вазов“ в Харманли става новатор при въвеждането на учебен план по ранно чуждоезиково обучение. Днес то е в списъка на училищата в страната, обявени за иновативни. В него се обучават и 22 бежанци. Директорът и учителите преподават онлайн български език от 2017 г.

„Нашето училище е мултикултурно, защото в него се обучават не само българчета, но и турчета, ромчета, сирийчета, украинчета, русначета, афганистанчета и други – пояснява директорката Светла Георгиева. –  Още от ранна възраст децата тук се учат да бъдат толерантни към различията.“

Идеята за създаване на помагало се ражда покрай работата ѝ – от 2016 г. тя преподава български език като чужд в Регистрационно-приемателния център в Харманли. Работила е и към благотворителната организация „Каритас“, към Държавната агенция  за бежанците, БЧК. В момента води онлайн курсове по български за украинци. Член е на Управителния съвет на Асоциацията на преподавателите по български език като чужд.

„Вече почти 10 години се занимавам с бежанци. Първите, с които започнах, бяха сирийци – казва Светла Георгиева. – Тяхната съдба ми е близка и ме вълнува, защото моята баба също е била бежанка от Беломорска Тракия. Когато ми предложиха да им преподавам български език, естествено, приех предизвикателството. След като години наред бях работила с всички съществуващи учебници по български език като чужд, знаех плюсовете и минусите на наличните материали.“

Със създаването на Националната програма „Учебници, учебни комплекти и учебни помагала“ Светла Георгиева се запознава и с екипа, направил със съдействието на Върховния комисариат на ООН за бежанците и „Каритас“ първите помагала – А1, А2 и Б1, които са безплатни и насочени към бежанци.  Хубавото е, че те не се използват само за бежанци, а могат да бъдат полезни и за други групи.

Георгиева сега обучава украинци, от които 90% са с висше образование.

Но за да работят по специалността си в България, трябва да преминат през курс по български език до ниво Б2. Това е причината, поради която авторският екип работи и за развитие на курсова програма до ниво Б1 и Б2. Досега учителите не са стигали до Б2 по български език, защото нито една организация не предлага безплатни материали за това ниво. Помагалата, които са издадени, се използват и за българи от ромски или турски произход, които са заминали с родителите си в чужбина. Някои от тях знаят български горе-долу устно, но писмено – не.

„Връщайки се от чужбина, те трябва да започнат отнякъде – подчертава директорката. – Ако са учили само до II  клас, не мога да ги запиша в VII клас само защото са на 14 години. Трябва да ги върна във II клас, за да се подготвят. Това помагало ще им свърши работа. Ние сме само един екип. И самият факт, че сме действащи учители по български език като чужд, ни помага много. Първо, виждаме какви са слабите страни, къде е нишата. На пазара за учебници и помагала по български като чужд език има много издания. Работила съм с 6 или 7 от тях, които са доста скъпи.“

Светла Георгиева преподава на чужденците извън работно време, включително в събота и неделя, когато не е ангажирана в училището.

Има дни, в които се чувства страшно изтощена. Но когато на следващия ден някой от тези нейни ученици я срещне и ѝ каже нещо на български, за нея това е най-голямото удоволствие. Радва се и когато дете на семейство мигранти е научило български език и го извикат да превежда, защото това повдига самочувствието и на самото дете, и на неговите родители.

„Продължавам да съм щастлива, когато виждам не само частично завършени учебни материали, а вече комплектовани и издадени – подчертава директорката. – Да ги видиш на хартия, е различно, емоцията е друга. Това е невероятно важно, защото много от тези хора, като афганистанци и сирийци, имат висока ерудиция и са професионалисти в различни области. Но заради ниските заплати в България те често избират да заминат за други държави. Сред тях има лекари, инженери, учители, които не могат да се реализират в България, защото им се предлагат по-ниски условия от тези, на които се надяват.“

Покрай работата си на учител по български за чужденци Светла Георгиева се е срещала с най-различни хора. Отбелязва, че българският език ги  затруднява много. Когато им преподава думите, винаги ги изписва на дъската. Те записват транскрипцията на своя език, за да могат пък по-лесно да научат думата. После, на свой ред, тя ги пита например как е ябълка на техния език. И когато на следващия ден започнат с преговора, тя им показва плода и го казва на техния език. Тогава започват да се смеят.

„Така падат преградите, те се чувстват по-добре. Без значение на каква възраст са, от какъв етнос или националност. Когато човекът види, че ти приемаш като равен, нещата се получават“, казва Светла Георгиева.

Your Image Description

Свързани статии:

Картини на Ван Гог и Густав Климт оживяват върху мебели Учителят, който иска да помага на хората Гората на децата Празнично за празника

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Регионичуждоезиково преподаване и обучение

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Тутракан разказва

Следваща статия

Ученици от Кюстендил с кампания за възрастните хора

Следваща статия
Ученици от Кюстендил с кампания за възрастните хора

Ученици от Кюстендил с кампания за възрастните хора

11 училища от страната обменят идеи в лаборатория за иновации

11 училища от страната обменят идеи в лаборатория за иновации

Нови детски площадки и игрище в ясла „Моряче“

Нови детски площадки и игрище в ясла „Моряче"

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"