Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 15, 17-23.04.2025 г.

Тутракан разказва

Новооткритият музей „Тутраканска епопея – 1916“ и Етнографският музей „Дунавски риболов и лодкостроене“ канят учениците на вълнуващо пътешествие

Петя Николова от Петя Николова
21-04-2025
в Брой 15, 17-23.04.2025 г.
A A
Уроците в Етнографския музей са вълнуващо преживяване за учениците Снимки Исторически музей – Тутракан

Номер 53 в 100-те национални туристически обекта на България е разположеният на река Дунав североизточен град Тутракан. Ако се поинтересувате на какво се дължи присъствието му в популярното туристическо движение, ще откриете, че мястото е наситено с история. Но освен това – и с романтика. Не туризмът обаче ни предизвиква да потърсим среща с екипа на Историческия музей в Тутракан.

В края на миналата година директорът Петър Бойчев се обърна с покана към училищата в страната да използват възможността за извънкласни и образователни занимания, свързани с експозициите на музея. Възрастовите групи могат да бъдат от начален, прогимназиален и гимназиален етап. Всяка от тях има какво да научи и как да бъде заинтригувана. Нещо повече, бихме добавили, възрастните също ще бъдат впечатлени.

Тутракан е известен като град епопея, но и като град на рибарите.

Още през XIX век се превръща в утвърден център на дунавския риболов, а в началото на XX в него живеят над 5000 рибари. Лодкостроенето и рибарството са били основен поминък и това може да се види в единствения в България Етнографски музей „Дунавски риболов и лодкостроене“. Намиращо се на централната улица в града и само на 50 метра от брега на река Дунав, културното средище вече 50 години привлича посетители.

„В Музея могат да се видят автентични предмети – оригинални въдици от кост и мед, харпуни, глинени тежести за рибарски мрежи, макети. А чрез аудио и видео, както и с помощта на оригинални интерактивности доближаваме съвременния човек до тежкия живот на отрудените рибари, кръстосвали цялото поречие на реката между Видин и делтата“, разказва за „Аз-буки“ уредникът Екатерина Николова-Цанева.

Част от музейната експозиция на Етнографския музей „Дунавски риболов и лодкостроене“ е архитектурният резерват „Рибарска махала“. Комплексът е съхранен за поколенията в автентичния си вид с рибарските мрежи, с лодкарските работилници и рибарските къщи, някои от които са отпреди 150 – 200 години и със своята архитектура имат национално значение.

Описвайки живописното градче, разположено на висок стъпаловиден хълм, Цанева припомня, че Тутракан пие все още от живителната сила на голямата река. Но помни тропота на римските легиони, имената на велики пълководци и велики българи. „Град, който за двадесетвековното си съществуване от „име скромно и незнайно“, както написа Иван Вазов, стана град епопея“, уточнява тя.

Как се случва това, учениците могат да узнаят с посещение на новооткрития музей „Тутраканска епопея – 1916“. За разлика от Етнографския той се намира на 10 км извън града, до село Шуменци, и отваря врати през април миналата година.

„Зала „Диорама“ в новия ни музей „Тутраканска епопея – 1916“ представлява интерактивно преживяване. Когато си там, сякаш влизаш в истински румънски окоп и имаш възможност да се огледаш на 360 градуса и да преживееш атаката на Тутраканската крепост“, разказват от екипа.

Тутраканската епопея е сражение, което се разиграва в началото на 1916 г. и остава в паметта на поколенията. Сблъскват се 100 000 души, 10 000 от които завинаги оставят костите си на бойното поле. Паметта на загиналите и до днес се пази с особена почит в Мемориалния комплекс „Военно гробище – 1916 г.“, където вече има и музей.

„Мястото е избрано неслучайно – обяснява Екатерина Цанева. – Това е най-отдалеченият укрепителен пункт на модерната за времето си румънска военна крепост, изградена в периода 1914 – 1916 г. Там са погребани и победители, и победени.“

Историята оживява в зала „Диорама“ на новия музей „Тутраканска епопея – 1916“

Цанева казва, че изживяването в интерактивната зала „Диорама“ на новооткрития музей „Тутраканска епопея – 1916“ е вълнуващо и внушително, но го препоръчва за по-големи деца – от прогимназиален и гимназиален етап.

„След силното емоционално съпреживяване каним учениците да продължат посещението си на територията на Мемориалния комплекс, защото има още какво да видят. Ще помълчат до огромния бетонен кръст за храброст и двете гаубици, застанали като на вечна стража. Ще склонят глава пред паметника, върху който е издълбан изписаният на четири езика текст: „Чест и слава на тия, които знаят да мрат геройски за своето отечество“, отбелязва тя.

И докато децата и учениците от двете средни училища и трите детски градини в Тутракан могат да идват в Етнографския и Историческия музей често, и го правят, то

за училищата от цяла България се организират посещения и по Националната програма „България – образователни маршрути“.

Специално обособените детски кътове предоставят занимателни кръстословици, викторини, видеа и образователни материали. Но освен всичко това – история, родолюбие, занаяти и специфични знания и умения, предавани от поколение на поколение, от които е зависело оцеляването на хората през различни времеви периоди, Тутракан предлага прекрасни възможности за разходка сред природата.

Най-напред Дунавският парк, откъдето се виждат пясъчните коси на близките острови. А ако интересът е по-задълбочен –  прилежащите защитени местности Калимок-Бръшлен и остров Пожарево. До тях местното Сдружение за туризъм организира специални турове след предварителна заявка.

„Ще заредим учениците, които каним да се запознаят с нашия град, не само с нови познания, но и с чувство за национална принадлежност и гордост“, казват от екипа на Историческия музей.

Вярваме им. В началото на март в Тутракан се състоя Вторият общински фестивал за изпълнение на песни от български автори „Гласът на Родината“. За организаторите от Общината и Общинския център за извънучилищни дейности целта му е да съхрани и популяризира българската музика и националното самочувствие у младите хора, да насърчи творчеството и да им даде възможност да покажат таланта и любовта си към България. Във Фестивала се включват възпитаници на местните детски градини и училища, а обществеността ще чуе най-оригиналните изпълнения в очаквания в края на месеца гала концерт.

Your Image Description

Свързани статии:

Обединени от доброто Певици от ПМГ в Кюстендил жънат награди Светът през очите на младостта Среща на млади философи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: архитектурен резерват „Рибарска махала“Етнографски музей „Дунавски риболов и лодкостроене“Исторически музей Тутраканмузей „Тутраканска епопея – 1916“Национална програма „България – образователни маршрути“След часоветеТутракан

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Учени картографираха част от мозъка на мишка

Следваща статия

Да приемеш съдбата на мигрантите като своя

Следваща статия
Да приемеш съдбата на мигрантите като своя

Да приемеш съдбата на мигрантите като своя

Ученици от Кюстендил с кампания за възрастните хора

Ученици от Кюстендил с кампания за възрастните хора

11 училища от страната обменят идеи в лаборатория за иновации

11 училища от страната обменят идеи в лаборатория за иновации

Последни публикации

  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"