Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 16, 24-29.04.2025 г.

Славейковото школо в Трявна – 185-годишна мисия

Във второто светско училище в България не делят децата на калпазани и отличници

Петя Николова от Петя Николова
26-04-2025
в Брой 16, 24-29.04.2025 г.
A A
Снимки СУ „Петко Рачев Славейков“

Нека се поразходим и разгледаме Трявна. Мястото, където Петко Славейков отглежда шестте си деца и където се ражда Пенчо. Да видим Часовниковата кула и Гърбавия мост. Да усетим градчето и по калдъръма, и по разказите за Славейковите национални празници.

Трявна е хубаво място. Има си и добро училище, и закрилници. Петко и Пенчо Славейкови бдят. Духът и авторитетът им се усещат дори в спокоен разговор като този, който „Аз-буки“ проведе с инж. Гергана Ганчева – директор на СУ „Петко Рачев Славейков“, и с най-дългогодишния му учител, преподавателката по физика Виолета Тачева. Образователната институция вече се е превърнала в символ и неслучайно е съвсем близо до Специализирания музей на Трявна. Освен че там е била първата сграда на Тревненското школо, до редицата от десет културни учреждения, обединени под наименованието „Специализиран музей“, СУ „П. Р. Славейков“ заема своето достойно място. А през учебната 2024/2025 г. отбелязва 185 години.

„Борим се за званието „второ светско училище“ след Габровското“, казва Виолета Тачева.

Основанието за нейните думи откриваме в издадената през 2019 г. летописна книга на училището. В професионално организираното произведение, което самият екип реализира, четем, че в същата 1835 г., когато се създава считаното за начало на българската просвета габровско училище, се получава разрешение за създаването и на „Светото тревненско училище”. Започва да се строи и през 1839 г., макар и не напълно завършено, приема първите си ученици.

Двуетажната сграда на днешното СУ „Петко Рачев Славейков“ в Трявна прави впечатление на модерно светско училище.

Истината е, че постройката от дърво и камък, запазила просветителските стремежи на възрожденците, е надградена със съвременно оборудване и визия за обучение в XXI век.  Съчетанието между традициите и динамиката на настоящето се усеща още с влизането. По стените на облицования с дърво коридор на първия етаж могат да се видят големи дърворезби. Училището разполага с модерни кабинети, мултифункционална зала, фитнес, физкултурен салон, голям двор с игрища за футбол, баскетбол и волейбол. Виолета Тачева допълва, че имат на разположение и още една сграда, защитена като архитектурен паметник, в която ще бъде техният STEM център.

„Смея да твърдя, че сме много добро училище – казва Тачева. – При нас има, така да се каже, от големи калпазани до прекрасни деца. Но обръщаме внимание на всяко от тях и не пренебрегваме никого. Каквито и деца да имаме, успяваме да гарантираме успешното завършване на всяко едно.“

Директорът инж. Ганчева се присъединява към думите ѝ, като уточнява: „Когато видиш как преподавателите успяват да запалят искрата у децата, да ги ентусиазират и те да бъдат доволни и щастливи, си напълно удовлетворен. Защото това е смисълът.“

Всяка година децата създават произведения в чест на патронния си празник,  организират с тях изложба, а след това ги издават в книжка.

Последната е посветена на 185-ата годишнина от основаването на училището. В края на ноември 2024 г. експозицията, озаглавена „Желаем да се учим и творим“, изпълва залата на музея „Старото школо“ в Трявна. Родена е с много любов към изкуството и много труд от учениците от I до XII клас със съдействието на преподавателя Росица Скендерова.

Виолета Тачева

„С моите възпитаници от клуб „Театрална работилница“ вече подготвяме и в края на май ще изнесем и постановка, посветена на годишнината – добавя Виолета Тачева. – Казва се „Големият жив телевизор“ и е структурирана като телевизионна програма с отделни рубрики.“

През годините Тачева води и клуб „Дебати“, с който учениците често участват в Славейковите национални празници. На последния им публично представен дебат присъства Красимир Вълчев, по това време също министър на образованието и науката.

„Министър Вълчев беше очарован, много изненадан и в словото си каза, че не е очаквал да види такова нещо в един малък град“, спомня си Тачева.

Като учител, който работи от 1991 г., е убедена, че в малките градове може да се предлага качествено обучение. „Разбира се – казва тя, –по-трудно ни е, защото не филтрираме децата, както го правят реномираните училища в големите градове. Но пък работим с всички и се грижим буквално за всяко дете.“

Майка на двама сина и една дъщеря, Виолета твърди, че е най-добрата реклама на Средното училище в Трявна.

„И трите ми деца са завършили в това училище, а аз самата съм работила дълго в него. Децата ми се реализираха успешно и мога със спокойна съвест да го рекламирам. Като учител по физика, се гордея, че мои 17 ученици се записаха след средното образование да учат чиста физика, а не инженерни специалности. За съжаление, само един от тях стана учител, при това не при нас в Трявна. Но с времето, като цяло, децата намаляха. Хората търсят работа извън града. В момента обучаваме 350 ученици от I до XII клас. Всяка година предлагаме на седмокласниците сами да си изберат профила. Сега всичките ученици от VIII до XII клас са в профил „Софтуерни и хардуерни науки“. Тази година обаче VII клас избраха профил „Природни науки“, така че догодина сме обявили прием за паралелка „Природни науки“. Общо-взето, паралелките ни винаги са със STEM насоченост.“

Освен разнообразните дейности, заниманията със спорт и изявите по време на Славейковите национални празници учениците от Средното училище в Трявна се ангажират с голямо желание с иновативния проект „Млади изследователи по пътя към знанието“. Три години продължава иновацията и всички от II до X клас са включени. В начален етап се сформират клубове, които всяка година обявяват различна тема, върху която работят.

„Имахме клуб „Краезнание“, както и деца, които се занимаваха с опитно поле или пък с пчелни продукти – споделя Тачева. – Правеха изследвания, анкети сред възрастни хора, събираха информация и в края на годината представяха проекта си пред родителите. Учениците от горните класове пък се фокусираха върху природните науки и експерименталната им страна. Имаха клубове по занимателна астрономия, занимателна химия, по екология…“

През януари 2025 г. в събитието „Уикенд на идеите“ – част от програмата за меки умения „Тийноватор“, отборът на Средното училище в Трявна стана победител в категорията „Най-устойчив бизнес модел“.

Със своя проект Zeowater учениците от XIА клас Марк Антоний Хвърчилков, Даяна Драгиева, Флория Исмаил, Петя Стойчева, Никол Христова и Патрисия Маринова, след почти четиримесечно обучение със своите ментори Красимира Цанева и Ирена Серафимова, развиват умения за валидиране на бизнес идея, презентация, бранд и маркетинг и с тях печелят компетентното жури.

„Най-хубавото на „Тийноватор“ е, че проектите на спечелилите призови места се финансират от инвеститорите и децата виждат труда си като завършен и готов продукт“, отбелязва Виолета Тачева.

Ако отидете в Трявна и видите група усмихнати млади хора, облечени в национални носии, имайте едно наум. Може би това са абитуриентите на СУ „Петко Рачев Славейков“. От три години са въвели нова традиция. Правят си снимка за спомен, облечени в костюмите на читалищния танцов състав. Много от тях са част от този състав и вероятно предложението е тяхно. От училището твърдят, че идеята е спонтанна, но кой знае защо подозираме, че пак са се намесили възрожденците. Онези, от които тръгва просветата в Трявна и заради чийто заряд, предаден на наследниците, образователната мисия продължава вече 185 години.

Your Image Description

Свързани статии:

Деца в снегаSTEM кабинет и за най-малките Важното е на учениците да им е интересно в час НБУ „Михаил Лъкатник“Хотел за… буболечки Без смартфони в часовете в столичното 60. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: РегиониСлавейкови национални празнициСУ „Петко Рачов Славейков“Трявна

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Наши учени разгадаха движението на хромозомите

Следваща статия

Песни, които пазят истории

Следваща статия
Песни, които пазят истории

Песни, които пазят истории

Ученици създадоха плаваща ВЕИ централа за чиста енергия

Ученици създадоха плаваща ВЕИ централа за чиста енергия

Дамски триумфи на националните състезания по професии в туризма

Дамски триумфи на националните състезания по професии в туризма

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"