Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 17, 30.04-7.05.2025 г.

Според мен наистина запетаите са важни

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
30-04-2025
в Брой 17, 30.04-7.05.2025 г.
A A

Калина МИЧЕВА-ПЕЙЧЕВА*

В заглавието има вметнат израз (според мен) и вметната дума (наистина), които обаче не трябва да се ограждат със запетаи. Защо е така и важи ли това правило и в други случаи? Вметнатите думи и изрази са специфичен елемент на изречението, който не е свързан синтактично с друга част и представлява коментар на автора на текста към казаното. Истината е, че вметнатите думи и изрази се делят на две големи групи. В първата група влизат такива, които могат да се употребяват и като други части на изречението, и като вметнати. Такива са: обратно, напротив, разбира се, да кажем, да речем, изглежда, честно казано, между другото, естествено, за съжаление, от една страна, от друга страна и др. (сравни: Надявам се, че ще дойдеш, Ще дойдеш, надявам се, навреме; Да кажем стихотворението, Ние, да кажем, ще чакаме търпеливо). Точно затова те се отделят със запетаи, така се подчертава тяхната роля на вметнати думи и изрази. В медиите се допускат много грешки, като се пропускат или и двете запетаи, или само едната: *За съжаление у нас често се омаловажава трудът на художника; *Има, разбира се роли, които не съм пял; *Най-важните хора, разбира се са хората от семейството ми.

Към втората група се отнасят думи и изрази, които винаги се употребяват като вметнати, те не могат да заемат позицията на друга част в рамките на простото изречение както тези от първата група. Такива са: всъщност, наистина, навярно, следователно, впрочем, може би, обаче, сякаш, например, според мене и др. Те не се отделят със запетаи.

Определено може да се каже, че разграничаването на тези два типа вметнати думи и изрази и тяхното различно пунктуационно оформяне не е последователно не само в медийни, но и в научни текстове. В медиите най-често се ограждат с излишни запетаи изрази със според: *Какво е нужно, според вас, за да постигнеш успех в дадена област?; *Но тогава по-скоро нещо се пропука, според мен, в отношенията ни с Дачев.

*Д-р Калина Мичева-Пейчева е доцент в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

„Затварящата“ запетайка Слага ли се запетая пред „или“, или не се слага За индийците и индианците (II част) Отново за определителния член: -а / -ът или -я / -ят

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: вметнати думи и изразиД-р Калина Мичева-ПейчевазапетаяНаписаното оставапунктуация

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

„Клас прослужено време“ – конфликт между поколения или стимул за развитие?

Следваща статия

Дългочорапената торта

Следваща статия
Дългочорапената торта

Дългочорапената торта

Ученици решаваха сложни физични казуси в олимпиада на МОН

Ученици решаваха сложни физични казуси в олимпиада на МОН

По инициатива на УНСС създадоха първата Национална карта на интелектуалната собственост в Република България

По инициатива на УНСС създадоха първата Национална карта на интелектуалната собственост в Република България

Последни публикации

  • Предложение: Работа от вкъщи през лятото за родители на деца до 12 години
  • Обновяват кабинети и изграждат центрове за хуманитарни науки в 398 школа
  • Школи за олимпийски таланти
  • Петима кандидати за началник на РУО – София-град, са допуснати до тест
  • Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма
  • Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа
  • Един учебен час… по дантела
  • Учени отгледаха модел на човешки мозък
  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"