Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 18, 8-14.05.2025 г.

Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград

Как един различен ден на физиката „зареди батериите на учениците“ поне за следващите 1000 учебни часа

Петя Николова от Петя Николова
11-05-2025
в Брой 18, 8-14.05.2025 г.
A A
Снимка ПГТМ – Ботевград

За влаковете, които левитират, за холограмите и графеновите суперкондензатори става въпрос в урока по физика на Даниела Василева. Провежда го с IX и X клас в Професионалната гимназия по техника и мениджмънт в Ботевград. От началото на миналата учебна година Василева преподава там физика и астрономия.

Разковничето към интереса на децата е всъщност нейният личен интерес и любопитство към света на физиката и астрономията,

както и към приложенията им, които ни заобикалят. Дали защото все още не е успяла да се измори от дългогодишен учителски стаж, или защото твърде много обича науката, но Даниела Василева провокира гимназистите от ПГТМ „Христо Ботев“ и превръща урока в любопитен час, от който добиваш познание с удоволствие.

„Аз-буки“ разговаря с нея със съдействието на директора на гимназията Иван Николов.

Даниела Василева, учител по физика и астрономия

„Работила съм дълги години като технолог в различни заводи, преподавала съм онлайн химия, но учителската си правоспособност по физика придобих миналата година – споделя Даниела Василева. – Живата връзка с учениците е нещо уникално и неповторимо. Убедена съм, че учениците трябва да бъдат запознавани с новостите във физиката и да знаят къде изучаваните физични закони намират приложение. По този начин и учебният предмет им става много по-интересен.“

Преподавателката подготвя проектен урок и презентация,

основани на онова, което е изучавано и впечатлило учениците през годината. Теми, които са ги докоснали и са поискали да се направи дискусия по тях. Така Световният ден на физиката присъства в Професионалната гимназия по техника и мениджмънт в Ботевград по напълно нестандартен начин.

Учениците си правят селфи с холограми на животни,

използвайки приложението на Google за 3D анимация за смартфони. В учебната стая „се движат“ и издават характерни звуци коала, панда, кенгуру и кон. „Черешката на тортата“ обаче е предхождана от представяне на интересни факти, твърдения и открития, които променят и ще продължат да променят света.

Децата разказват за левитиращите влакове, известни като Maglev.

Още през 1934 г. немският инженер Херман Кемпер патентова влак, станал популярен с наименованието Maglev. Името произлиза от магнитната левитация, на която именно се дължи възможността придвижването и управлението на транспортното средство да става, без то да се докосва до релси и да използва колела. Ботевградските ученици научават, че през 2015 г. в Япония най-високата измерена скорост на подобен влак е 603 км/час. Бъдещето вероятно принадлежи на „летящите“ влакове, защото Китай и Япония продължават да работят върху германската система Transrapid и да правят опити влаковете Maglev да навлязат в широка експлоатация.

Даниела Василева разказва и за усърдието на учениците да разкажат за видовете диелектрици, да обяснят какво представляват магнитното поле на Земята, полярното сияние и как интернет сигналът достига до нас с помощта на оптичните влакна.

„Учениците представиха и класификацията на 12 вида дъги – разказва преподавателката. – Мария от XВ клас беше направила табло, изписано с клечка на ръка, и преливащи се в цветовете на дъгата букви. Нейната съученичка Ася показа снимки на лунната дъга, която е наблюдавана на 11 и 12 февруари т.г.“

Урокът по физика не подминава и темата, вълнуваща днешните младежи –

електрическите коли и тяхното зареждане. На графена, определян като революционен материал на XXI век, се отделя голямо внимание. Създадените преди години от испански инженери графено-полимерни батерии Graphenano премахват недостатъците на използваните литиево-йонни батерии, а показателите са впечатляващи. Батерията се зарежда само за 8 минути, като електрическа кола може да измине с този заряд 1000 км.

„Урокът беше емоционален, на децата им хареса и видях, че са ангажирани “, казва Даниела Василева. И обяснява как да си направим холограма в стаята чрез приложението на Google. За да се забавляваме, защото е отдавна известно, че физика и астрономия освен сериозен учебен може да бъде и много забавен предмет. Бездруго, както е казал и Исак Нютон, „безбрежният неизследван океан на истината винаги е пред нас“.

Your Image Description

Свързани статии:

Детството не е състезание Австроунгарски дух в Разград от 140 години Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: графенлевитиращи влакове Maglevоткрит урок по физикаПГТМ „Христо Ботев“– БотевградРегиониСветовен ден на физикатахолограми

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Тайната на дълголетието

Следваща статия

МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“

Следваща статия
Четири директори бяха отличени от МОН с годишните награди "Св. Иван Рилски". Тази година те бяха връчени от заместник-министъра на образованието и науката д-р Емилия Лазарова на церемония в Рилския манастир

МОН отличи четирима директори с наградата "Св. Иван Рилски"

Две български неделни училища в САЩ – БНУ „Джон Атанасов” в Чикаго, Илинойс, и БНУ „Зора“ в Ричмънд, Вирджиния, и партньорите им от ПМГ „Яне Сандански“ в Гоце Делчев и СУ „Паисий Хилендарски“ в Пловдив правиха проучвания за историята на българската емиграция в Северна Америка от началото на XX век

Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век

С делото на светите братя Кирил и Методий отбелязваме приноса на България към европейската и световната цивилизация, а днес десетки училища в страната честват своя патронен празник, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в Деня на светите равноапостоли

Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"