Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 25, 26.06 - 02.07.2025 г.

Как да избереш професия

Божидар Палев от ПГ „Велизар Пеев“ разказва за пътя на развитие от ученик до учител в същото училище

Диляна Кочева от Диляна Кочева
29-06-2025
в Брой 25, 26.06 - 02.07.2025 г.
A A
Снимка Личен архив

Божидар Палев е учител по информационни технологии в Професионалната гимназия „Велизар Пеев“. Завършва средното си образование в Своге през 2020 г., специалност „Компютърна техника и технологии“. Той е възпитаник на училището.

„Поканата да стана част от екипа, дойде от директора на гимназията Станчо Атанасов. След няколко дни размисъл приех, защото училището доскоро беше част от моето ежедневие. Реших да работя като учител, и с времето изградих добри отношения с колегите“, разказва за „Аз-буки“ инж. Божидар Палев.

Спомня си, че първият му работен ден е бил изпълнен с притеснения и изпитания.

„Притесненията се появиха, защото не знаех какво да очаквам от учениците и как те ще ме възприемат в ролята на преподавател. Изпитание за всеки учител е, че постоянно трябва да се стреми да задържи вниманието на учениците по време на часовете“, посочва той.

На мнение е, че за подобряване концентрацията на учениците могат да се използват интерактивни дисплеи, на които да се представят уроците под формата на презентации. По този начин те ще могат по-лесно да възприемат материала.

Работата в училище му харесва и я приема изключително отговорно. „Чувството е различно. Като педагог, нося отговорност – трябва да се подготвя по темите и да отговарям на възникналите въпроси от учениците. Учителската професия има своите предизвикателства“, обяснява той.

След приключване на средното си образование Божидар Палев завършва специалност „Електроника“ в Техническия университет – София. В момента продължава образованието си в магистърска степен – специалност „Електронни системи за хибридни и електромобили“. Продължава да учи и да се развива, като разработва своята дипломна работа.

„Някои ученици избират неподходяща специалност, защото не предполагат какво ще изучават. Успях да избера правилното за мен професионално направление и това ме мотивира да продължа обучението си в университета“, разказва моят събеседник.

За това смята, че има нужда от часове по кариерно ориентиране в училище.

В Техническия университет – София, се провеждат Дни на кариерата с представители на различни фирми, предлагащи възможност за работа на младите инженери“, казва той.

А колкото до това защо е важно учениците в гимназиален етап на обучение да учат подходящата специалност и да знаят какво искат да работят в бъдеще, младият учител отговаря, че преди да се запишат да учат в конкретно учебно заведение, младите хора трябва да имат възможността да видят с каква материална база разполага училището. „Това може да ги подтикне към изучаването на подходящото за тях професионално направление. При наличието на съвременна апаратура в гимназията учениците придобиват практически опит, който ще е необходим в бъдещото им кариерно развитие“, обяснява инж. Палев.

Съвсем наскоро в Професионалната гимназия „Велизар Пеев“ се състоя официално откриване на Центъра за високи постижения в професионалното образование и обучение „Дигиталност и креативност в образованието“. Училището е една от 28-те професионални гимназии в страната и е единственото в Софийска област, получило този престижен статут след комплексна национална оценка.

Инж. Палев изказа убедеността си, че добрата материална база ще доведе до по-голяма мотивация и практически умения на неговите ученици.

Посочва и че Професионалната гимназия „Велизар Пеев“ отваря вратите към различни университети у нас, и не само. Така че всеки от завършилите там средно образование има потенциала да продължи обучението си и да надгради наученото.

Любопитен е отговорът на един млад учител относно навлизането на изкуствения интелект в сферата на образованието: „Изкуственият интелект има редица предимства, но и недостатъци. Проблемът е, че може да се потисне критичното мислене на учениците. Достигането до правилната информация е важно, защото те приемат всичко за достоверно. И тук идва ролята на учителя“.

Учителят вярва, че качествата, които един човек трябва да притежава в съвременния свят, са адаптивност, комуникативност, дисциплина, търпение и упоритост. „Всяко от изброените е важно, защото без тях нито една цел не може да бъде изпълнена“, казва той.

На мнение е и че в училище има как да се изградят тези качества у учениците, но това може да стане само с помощта на родителите. „Те имат ключова роля за добродетелите, ценностите и морала на своите деца“, завършва той.

 

„Моите учители ме научиха на дисциплина и постоянство. Тези две качества ми помогнаха да постигам последователно целите, които съм си поставил. Учениците трябва да знаят, че за да успеят, се налага да преминат през различни трудности. Страхът от провал обикновено може да им попречи, но това премеждие не трябва да ги спира. Провалът е събитие, след което всеки човек научава повече неща, отколкото предполага.“

Your Image Description

Свързани статии:

Все още се уча как да бъда учител Кучето и първият принцип на механиката Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система Мозъкът ни е по-умен от изкуствения интелект

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Verba Magistri

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Кучето и първият принцип на механиката

Следваща статия

Литературата в последните български банкноти

Следваща статия
Литературата в последните български банкноти

Литературата в последните български банкноти

Последни публикации

  • Литературата в последните български банкноти
  • Как да избереш професия
  • Кучето и първият принцип на механиката
  • Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7
  • Дървото носи топлина
  • Мозъкът ни е по-умен от изкуствения интелект
  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"