Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 3, 23 – 29.01.2025 г.

Кибератаките се усъвършенстват

Това се дължи на развитието на нови технологии като изкуствения интелект и машинното обучение

Зина Соколова от Зина Соколова
28-01-2025
в Брой 3, 23 – 29.01.2025 г.
A A
Д-р инж. Димитрия Михайлова по време на церемонията на „Жените в науката“ за 2024 г.
Снимка Личен архив

Д-р инж. Димитрия Михайлова е една от лауреатките на Националната стипендиантска програма „За жените в науката“ за 2024 г. Темата на проекта, с който печели, е „Подходи за киберсигурност срещу атаки, интегриращи изкуствен интелект и машинно обучение в безжични системи от следващо поколение“. Тя е главен асистент в катедра „Комуникационни мрежи“ към Факултета по телекомуникации на Техническия университет в София. Научната ѝ дейност е насочена към разработване и изследване на различни подходи за установяване на сигурност, предимно чрез подходи на физическия слой от комуникационния модел.

Тези алгоритми обикновено сe основават на теорията на информацията и осигуряват високо ниво на защита, използвайки естествените случайни свойства на сигналите и комуникационната среда. Те се отличават с ниска изчислителна сложност и енергийна ефективност, което ги прави изключително подходящи за внедряване в системи с ограничени ресурси. Димитрия Михайлова е съавтор на 31 научни публикации, представени на международни конференции или публикувани в научни списания.

Интересът на Димитрия към науката се заражда още като дете. Родителите ѝ са инженери. Баща ѝ преподава в пловдивския филиал на Технически университет – София. Признава как си е представяла, че ще продължи развитието си по неговия пример.

От малка я влече математиката. Завършва бакалавърска и магистърска степен в Техническия университет – специалност „Телекомуникации“.

Срещата ѝ с преподавателите във Факултета я навежда на мисълта, че

това е нейният път.

Научни ръководители ѝ стават проф. Георги Илиев и доц. Златка Вълкова-Джарвис. Съвместната ѝ работа с тях повлиява на избора ѝ да остане като докторант в катедра „Комуникационни мрежи“ към Факултета по телекомуникации.

Темата на нейната дисертация е „Методи и алгоритми за сигурни комуникации на физическо ниво в безжични телекомуникационни мрежи“.

„Основно се занимавам със сигурност на физическия слой – казва д-р  Михайлова.

– Това е малко по-различно от традиционните подходи за сигурност. Обикновено сигурността в комуникациите се осигурява на по-високите слоеве на еталонния мрежов модел, където се използват различни алгоритми за криптиране например, които се характеризират с много висока изчислителна сложност. Физическият слой е първото ниво, където се определят механичните, електрическите и процедурните характеристики за изграждане, поддържане и разпадане на физическата връзка, определят се самите обработки на физическия сигнал за предаването му по комуникационния канал.“

Младата изследователка обяснява, че по принцип една комуникационна мрежа абстрактно е разделена на седем слоя, като първият е физическият. Следват канален слой, мрежов слой, транспортен слой, сесиен, презентационен и приложен. Различните устройства в една комуникационна система работят на различните нива. Последният, седмият слой е приложният – той осигурява достъпа на конкретните приложения до комуникационната среда. Една комуникация минава през всичките тези нива.

„Досега съм се занимавала с това да се търси сигурност чрез физическите свойства на сигнала и на средата за предаване, което няма общо с машинното обучение и изкуствения интелект – уточнява Димитрия.

– Това, което е заложено в проекта, е от малко по-различен поглед, тъй като вече е свързано с тези две технологии и изисква да се разгледат физическите обработки на сигнала съвместно с подходите за сигурност от горните нива на модела, за който споменах.“

Първият етап от работата на Димитрия е анализ на съществуващите до момента атаки, които използват

изкуствен интелект и машинно обучение.

Самите технологии на изкуствения интелект и машинното обучение все още се развиват, те тепърва навлизат в различни сфери на нашия живот. В синхрон срещу тях се развиват нови и нови атаки, които използват едната или другата технология в стремежа си да подобрят своята ефективност.

Вторият етап е да разгледа методите на защита от такъв тип атаки. Финалният етап е да предложи решене – алгоритъм или метод въз основа на извършения анализ.

„Изкуственият интелект ще усъвършенства атаките – подчертава Димитрия.

– Много често атакуващите са една стъпка пред защитаващите и за да се разработят ефективни средства за защита, трябва първо да се запознаем със самата атака – къде са слабостите на системата, за да може да се противодейства. С развитието на технологиите, с квантовите компютри, които се разработват,

атаките ще стават все по-сложни и все по-силни.

Но аз съм оптимист, тъй като и методите за защита ще бъдат усъвършенствани, а не само атаките. Има пробиви в сигурността, но има и противодействие.“

Д-р инж. Димитрия Михайлова продължава да изследва и физическия слой – една конкретна атака довежда до т. нар. пилотно замърсяване. В безжичните комуникационни системи, преди да започне информационният обмен, има процес на оценка на канала.

Ако нелегитимният пот­ребител се намеси в този процес, той може да подобри своя канал и да подслушва доста успешно. До такава степен, че е възможно сигналът, който пристига при него, да е по-качествен от този, който е получен от легитимния потребител.

„Бъдещата ми дейност в тази посока е разработване на методи за  автентикация, които са в състояние да избегнат този вид атака – казва д-р Михайлова. – Съществуват и интересни подходи на физическо ниво за решаване на проблема с атаката на заглушаването на сигнала, които също ще са обект на бъдещата ми научноизследоватeлска дейност.“

Your Image Description

Свързани статии:

Светът има нужда от жени в науката Димитър ТодоровАко съдиш новите поколения, съдиш себе си Представители на Общински младежки парламентДа градиш биография от училище Снимка на броя: Концерт „За повече варненчета“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: д-р инж. Димитрия МихайловаСъбеседник„За жените в науката“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Равен шанс за реализация

Следваща статия

Би Би Си с репортаж за ОбУ „Неофит Рилски“ в с. Дерманци

Следваща статия
По време на снимките

Би Би Си с репортаж за ОбУ „Неофит Рилски“ в с. Дерманци

19-годишната Мария Дренчева

Първокурсничка от Софийския университет и INSAIT стана водещ автор на световен форум за изкуствен интелект

Проф. д-р инж. Красимир Кръстанов е избран за ректор на Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“

Проф. Красимир Кръстанов е новият ректор на Висшето транспортно училище

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"