Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 5, 06-12.02.2025

Търсят се учители за обучение в САЩ

Стела Маринова от Стела Маринова
08-02-2025
в Брой 5, 06-12.02.2025
A A
Участници по програмата FTEA
Снимка – Личен архив. Като част от дейностите по време на обмена Десислава Тодорова (четвъртата от ляво надясно на снимката) и участниците в Програмата се срещат със студенти по педагогика.

Български учители, преподаващи на деца от 12- до 18-годишна възраст, имат възможност да усъвършенстват професионалните си умения чрез обучение в Съединените американски щати. Те могат да кандидатстват за участие в шестседмичната програма Fulbright Teaching Excellence and Achievement (FTEA) за 2026 г., като подадат документи до 25 март 2025 г.

Програмата е отворена за учители по български, английски или друг чужд език, математика, природни и обществени науки или за ресурсни учители по тези предмети.

„Програмата се предлага в много държави. Одобрените български учители влизат в голяма международна група с преподаватели от цял свят. Това допринася за тяхното професионално развитие, защото така се запознават не само с идеите на американските си домакини, но успяват и помежду си да обменят изключително много опит, впечатления и идеи“, посочва пред „Аз-буки“ координаторът на Програмата за България Рада Кънева.

Сред условията, на които трябва да отговарят кандидатите, са да имат завършена бакалавърска степен, да бъдат на пълен работен ден, да притежават минимум 3 години учителски стаж. Цялата програма се провежда на английс­ки език, затова и добрите познания по него са важни. Изиск­ва се сертификат TOEFL, като той може да бъде представен и на по-късен етап, ако кандидатът е номиниран за участие в Програмата. Минимумът, който трябва да покрият, е 45 точки, което по Европейската езикова рамка се равнява на ниво В2.

По време на престоя си в САЩ учителите участват в университетски курсове, фокусирани върху нови методологии на преподаване. Програмата включва и практика от най-малко 40 часа с учител партньор от САЩ в местни средни училища, както и разнообразни допълнителни професионални и културни дейности.

Университетските курсове се провеждат в специално подбрано висше училище партньор по Програмата.

„По време на курсовете участ­ниците в Програмата имат занимания, свързани с методика на преподаване. Има и допълнителни специализирани курсове, както и възможност преподавателите да споделят опит с американски и чуждестранни колеги“, обяснява Кънева.

Практикумите се водят в едно или в две училища. По този начин участниците не само получават теоретични знания в университета, но имат възможност и да видят на практика как работи едно училище в САЩ.

„Идеята е участниците да обменят опит. Те са гост-лектори и наблюдават как протичат часовете. Имат възможност да говорят с учители, ученици, ръководството на училището. Понякога им се предлага те самите да изнесат няколко урока пред учениците“, разяснява координаторът на Програмата.

Участниците могат да се включат и в допълнителни културни програми. Така могат да станат част от живота на града, в който живеят в рамките на шест седмици.

Кънева споделя, че един от българските участници остава силно впечатлен от усещането за общност около училищата отвъд Океана. Причината е, че когато американското училище организира празник, в него участват не само учителите, учениците и техните родители, а и целият град.

Програмата се спонсорира от Бюрото по образователни и културни дейности към Държавния департамент на САЩ и се администрира от Международния съвет за изследвания и обмен. По нея са покрити двупосочен самолетен билет до САЩ, осигурено е настаняване, предоставят се средства за изхранване по време на посещението. Има и здравно осигуряване при злополука и заболяване. Таксите за академичната програма също са покрити.

У нас Програмата за специализации за учители започва да се изпълнява от академичната 2018/2019 г. Досега в обмена са участвали 17 български педагози, сочат данните.

Мнозинството от тях са преподаватели по анг­лийски език и литература. Има представители и на други хуманитарни дисциплини.

Сред българските учители, които участват в Програмата, е Десислава Тодорова. Тя е преподавател по английски език с над 20-годишен опит. В момента е част от екипа на Втора английс­ка езикова гимназия „Томас Джеферсън“.

Преди време учителката кандидатства по друга програма за обмен в САЩ, но не получава възможност да замине. За Прог­рамата на Фулбрайт научава преди няколко години. Кандидатст­ва, но не е одобрена. Тодорова решава, че ще подаде документи още веднъж. За своя радост, е сред одобрените за участие в Програмата през 2024 г.

„Имам нужда от време на време нещо да ме извади от зоната ми на комфорт. Когато човек се чувства комфортно, минава към рутината. Това не е добре“, споделя Тодорова.

През есента на 2024 г. тя заминава за Мадисън – столица на щата Уисконсин. Разпределена е в Уиско̀нсинския университет. Лекциите са изцяло практически насочени. Използва се и онлайн система на обучение, в която се публикуват предварително материали. Заниманията са свързани с медийната грамотност, педагогиката на преподаване на чужд език, дигиталните технологии.

„Програмата беше така направена, че не само да видим какво правят в САЩ, но и да обменяме опит с останалите участници“, казва учителката. Така всеки споделя различни идеи, методи, практики.

Тя дава пример с темата за медийната грамотност. Участниците в Програмата предварително се запознават с материалите по темата и заниманията в университета протичат под формата на дискусии.

За Тодорова е интересен начинът на воденето на Сократова беседа на база прочетен текст или гледано видео. Тя смята да го приложи в училище след време. Друг метод, който иска да бъде част от часовете ѝ, е използването на филм в преподаването.

„Идеята е не само филмът да се гледа, а да се поставят въпроси към учениците, на базата на които да се развива критичното им мислене. Самите те да предлагат решения на даден проблем“, обяснява учителката.

Има идея да направи и онлайн среща с ученици. Проблемът е часовата разлика.

Първите десетина дни от прог­рамата минават само в университета. След това започват да посещават и два пъти седмично различни училища за наблюдения на часовете.

„Времето в училище беше изключително полезно. Имахме възможност да влезем във всички часове. Избрах да наблюдавам часове не само по английски език, но и по математика, по химия. Така получих по-цялостна картина за американската образователна система и как преминава животът на учениците“, посочва Тодорова.

Тя обръща внимание, че учениците имат разнообразни избираеми предмети, като готварство, хор, дебати. Тези, които имат интерес към медицината, могат да изберат предмет, който е практически свързан със системата на здравеопазването.

„Бях в такъв час и в него учениците решаваха различни казуси – от гледната точка на лекар, на медицинска сестра и на пациент. Така могат да преценят дали това е посоката, в която искат да се развиват“, споделя за опита си учителката.

Всеки учител изнася пред учениците урок на културна тема, в рамките на който представя страната си.

По време на шестседмичния престой педагозите са част и от различни културни дейности. В университета присъстват на концерти. Имат и среща с местни племена. „Всички тези дейности обогатиха мирогледа ни“, казва учителката.

Тодорова участва в т.нар. „зав­ръщане у дома“ (Homecoming) в училище и в университета.

„В програмата участваха всички преподаватели, настоящи и бивши ученици. Има парад, събития, по време на които се представят дейности на учениците или студентите – оркестри, различните клубове. Седмицата завършва с футболен мач“, разказва учителката.

 

Какъв трябва да бъде перфектният кандидат

„Трябва ни човек, който да проявява ангажираност към училището, в което работи, и да планира да я проявява и в бъдеще. Хубаво е да има лидерски проекти с достатъчно добър професионален опит и постижения.

Търсим човек, който осъзнава, че Програмата е интензивна. Той трябва да е достатъчно зрял, адаптивен и мотивиран.

Избраните заминават за шест седмици, които са изцяло посветени на учене и на практикум. Те трябва да имат способността да живеят и да работят с колеги от други държави, да бъдат отворени към всякакви култури.

Друг важен фактор е кандидатът да има ясни идеи за това как да приложи наученото след участието в Програмата.

Умението да изразява идеите си ясно и убедително, също е предимство“, споделя координаторът на Програмата за България Рада Кънева.

Your Image Description

Свързани статии:

Над 120 000 български студенти са участвали в програмата „Работа и пътуване в САЩ“ от 2000 г. Министър Галин Цоков: Над 1000 преподаватели са обучени да прилагат иновативни образователни технологии и компетентностен подход при подготовката на бъдещи учители Български ученици с възможност за обмен в САЩ Лидер в споделянето на добри практики

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: кандидатстванеКомпасобменпрограмаСАЩучители

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да изолираш ДНК на Антарктида

Следваща статия

Мозайка на здравето

Следваща статия
Екипът на ОУ „Д-р Петър Берон" в Пловдив създава Лаборатория за иновации „Мозайка на здравето“, която ще работи в посока на физическото и психическото здраве на учениците

Мозайка на здравето

Млади таланти от Разград с дебют на сцена

Млади таланти от Разград с дебют на сцена

7. ДГ "Детелина"

Столичната 7. ДГ „Детелина“ стимулира желанието на децата за среща с различни литературни произведения

Последни публикации

  • Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите
  • Заедно сме по-добри
  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"