Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

МОН обмисля въвеждането на нов вид стипендия в университетите

Размерът ѝ ще бъде няколко пъти над другите стимули и ще бъде насочена към най-надарените ученици и към най-необходимите специалности за пазара на труда

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-02-2025
в Новини 2025
A A
Снимка – Пресцентър на МОН. Това е поредната от серия подобни дискусии, които се организират по инициатива на министър Вълчев във висшите училища.

Идея за въвеждането на свръхстимулиращи стипендии във висшите училища представи министърът на образованието и наука Красимир Вълчев по време на среща с представители на Академичния и на Студентския съвет на Химикотехнологичния и металургичен университет – София (ХТМУ).

Обмисля се тези стипендии да са няколко пъти над другите и да бъдат насочени към най-надарените ученици и към най-необходимите специалности за пазара на труда.

Предстои идеята да бъде обсъдена с университетите, съобщава Пресцентърът на МОН.

„Ще увеличим приема за професионални направления, в които обучава ХТМУ, за чуждестранните студенти, които приемаме с преференции – тези с български произход и тези от Украйна. Трябва да насърчаваме повече студенти да записват специалности, за които има недостиг на пазара на труда“, каза още министърът по време на срещата.

От ръководството на висшето училище изтъкнаха, че благодарение на стимулите, които бяха въведени в последните години, се увеличава броят на докторантите в ХТМУ. Той вече надвишава броя на хабилитираните преподаватели. Това се дължи на високия научен капацитет на преподавателите, което е видно и от текущия доклад на комисията за наблюдение и оценка на научноизследователските дейности, посочват от Университета.

Благодарение на повишението на възнагражденията във висшето училище в последните години се наблюдава и връщане на млади преподаватели, които са с докторска степен от ХТМУ и са били привлечени от индустрията.

По време на среща стана ясно още, че безработицата сред завършилите ХТУМ е едва около 1% за водещите професионални направления. Според Рейтинговата система на висшите училища в България Университетът е на първо място в страната в обучението по направления „Химични технологии“, „Металургия“ и „Материали и материалознание“.

Средният облагаем месечен доход на магистрите, завършили специалности в направление „Металургия“, през последните 5 години е 4140 лева., а безработицата сред тях е едва 0,94%. Още по-ниска е тя сред бакалаврите – 0,62%. Успешно се реализират на пазара на труда и завършилите „Материали и материалознание“, като средният облагаем доход на магистрите, дипломирали се през последните 5 години, е над 3200 лева. За магистрите в направление „Химични технологии“ той е над 2900 лева.

Университетът работи в тясно сътрудничество с бизнеса и развива дуално обучение. Образователните програми са съобразени с очакванията на индустрията за квалифицирани кадри. Някои нови програми са създадени по заявка и в сътрудничество с големи индустриални компании.

„Планираме да регламентираме законово дуалното обучение във висшето образование. Опитът на университети като ХТМУ, които и в момента разгръщат такова обучение, е много ценен. По тази причина ще поканим експерти от Университета да се включат в обсъждане на нормативни промени в тази посока, които да насърчат разгръщането на дуалното обучение във висшето образование“, съобщи министър Вълчев по време на срещата.

Министърът се обърна с призив към преподавателите постоянно да осъвременяват материала, който преподават.

„Професиите на бъдещето ще искат комплексен микс от умения. Затова и вие трябва да отговорите на това търсене и да подготвите студентите за успешно реализиране“, посочи той.

Вълчев изтъкна, че с всички инструменти МОН ще насърчава висшите училища да завишават изискванията, а оттам и качеството на обучението.

В срещата участва и заместник-министърът на образованието и науката акад. Николай Витанов.

Това е поредната от серия подобни дискусии, които се организират по инициатива на министър Вълчев във висшите училища и целят да се обсъдят мерки на оперативно ниво за повишаване на качеството и утвърждаване на имиджа на висшето ни образование.

Your Image Description

Свързани статии:

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев разговаря в БАН с председателя на Академията чл.-кор. Евелина СлавчеваМинистър Красимир Вълчев посети Българската академия на науките Пет нови центъра за образователни, социални и здравни услуги в малки населени места и обучение на 600 образователни медиатори са разписани в нова програма "Поощряване на справедливостта: Здраве и приобщаващо образование за всички - ЗОВ 2", финансирана по Българо-швейцарската програма за сътрудничество600 образователни медиатори ще преминат обучения за професионално израстване Народното събрание търси студенти с интерес към законотворчеството МОН инициира промени да бъде защитена и освободена от такси специалността „Медицинска сестра“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДенятМинистър Красимир Вълчевстипендиястудентиуниверситет

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сладко пътешествие из Европа с „Ориент експрес“ тръгва от гимназията по ветеринарна медицина в Ловеч

Следваща статия

Министър Вълчев: Математическите гимназии са ключови, за да бъде България силна в ерата на изкуствения интелект

Следваща статия
Министър Вълчев: Математическите гимназии са ключови, за да бъде България силна в ерата на изкуствения интелект

Министър Вълчев: Математическите гимназии са ключови, за да бъде България силна в ерата на изкуствения интелект

Образование и наука с хоризонт 2029 г.

Образование и наука с хоризонт 2029 г.

Русенският университет избра зам.-ректори и ръководители на центрове

Русенският университет избра зам.-ректори и ръководители на центрове

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"