Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

МОН предприема мерки за насърчаване на интереса на учениците към изучаването на природни науки и математика

Диляна Кочева от Диляна Кочева
10-06-2025
в Новини 2025
A A

 

Снимка Авторът

„Ще предложа промяна за увеличаване на часовете по математика и по природни науки в училище“, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на кръглата маса „БАИТ в подкрепа на образованието“.

Той посочи, че Министерството на образованието и науката ще инициира и много дискусии с експерти на всички нива по темата.

В момента са формирани и експертни групи, които разглеждат учебните програми в професионалната и в профилираната подготовка.

„Рамковата програма за изучаването на чужд език ще бъде само за профилираните езикови гимназии. В другите училища часовете ще бъдат намалени, а програмата – опростена. Ако облекчим учебната програма, ще има повече време за часове по математика и природни науки“, посочи министърът.

По думите му, увеличаването на часове ще даде възможност и за по-разширена подготовка на учениците. Това пък, от своя страна, ще доведе до въвеждане на задължителна матура по математика след няколко години.

Другата промяна, която МОН обмисля, е включването на природните науки в Националното външно оценяване след VII клас.

По думите на министър Вълчев,

нарастването на интереса на учениците към тези предмети може да се случи чрез промените, които вече са започнали.

Първата от тях е въвеждането на изискването за полагане на задължителна матура по математика за част от приема в икономическите и техническите университети. От настоящата кандидатстудентска кампания 15% от приема в направленията „Администрация и управление“ и „Икономика“ ще бъдат свързани с полагането на държавен зрелостен изпит по математика. Следващата година делът ще нарасне на 50%. Намерението на МОН е мярката да бъде приложена и в техническите университети. В тази насока е и въвеждането на единен кандидатстудентски изпит по математика. Както „Аз-буки“ писа, такъв ще се проведе за първи път тази седмица. Той е организиран от четири университета.

Втората стъпка в тази посока е осигуряването на възможността математическите училища да станат „специализирани“. Промяната е заложена в проекта за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование. Така учениците, които са приети в математически гимназии след IV клас, ще могат да продължат обучението си там и след VII клас, без да кандидатстват наново.

Относно втората тема – „Изкуственият интелект в помощ на образователния процес“, която бе обсъдена по време на кръглата маса с представители на образованието и бизнеса, министър Вълчев посочи, че в следващите години изкуственият интелект ще навлезе във всяка една сфера на образованието. „Затова трябва да подготвим учителите, учениците и администрацията да работят с него“, обясни той.

Обърна внимание и на това, че

учителите трябва да адаптират обучението си с изкуствения интелект, но не и за сметка на придобиването на базови умения у учениците.

Министърът още веднъж припомни, че според доклада на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) българските ученици са на първо място по разсейване. А всичко това води до лошите резултати по математика и природните науки.

„Точно затова времето пред екрана трябва да бъде с образователна цел“, обясни той.

„В ерата на изкуствения интелект младите хора често ще сменят своята професия и затова се нуждаят от комплексни умения. Затова трябва да насърчаваме иновативни методи, креативни директори и учители и да осъвременим учебната програма“, каза още министър Вълчев.

На срещата присъстваха и Асен Александров – директор на 51. СУ „Елисавета Багряна“, Димитрина Тодорова – директор на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас, Ивайло Ушагелов – директор на Националната природо-математическа гимназия „Акад. Любомир Чолаков“, проф. Сотир Сотиров – ръководител на лаборатория „Интелигентни системи“ към Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“, Павлина Кекерова – вицепрезидент на „Център за върхови постижения – данни, изкуствен интелект и автоматизация“ и други.

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост Министър Вълчев откри обновената сграда на Националната финансово-стопанска гимназия Наградиха победителите в XXVII математически турнир „Академик Кирил Попов“ Празнично шествие в столицата по случай 24 май

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: изкуствен интелектматематикамеркиМинистър Красимир Вълчевнационално външно оценяванеНовини 2025природни наукиРепортерученици

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Приемат 41 566 студенти държавна поръчка наесен

Следваща статия

23 брой на вестник „Аз-буки“ ще излезе на 13 юни

Следваща статия
23 брой на вестник „Аз-буки“ ще излезе на 13 юни

23 брой на вестник „Аз-буки“ ще излезе на 13 юни

Добър 4,27 по български език и литература за випуск 2025

Добър 4,27 по български език и литература за випуск 2025

Висшето училище по застраховане и финанси със седалище в София се преобразува в Университет по застраховане и финанси

Висшето училище по застраховане и финанси със седалище в София се преобразува в Университет по застраховане и финанси

Последни публикации

  • Подкрепа за 578 училища
  • Открива се филиал на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в Бургас
  • Над 18,6 млн. лева за образователна инфраструктура
  • Родни учени и студенти ще работят в MIT
  • Варна отбелязва 120 години детски морски санаториум
  • Отличия за младите ни огнеборци от турнир в Чехия
  • ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в Ботевград с нови кабинети по STEM и по хуманитарни науки
  • Дуалното обучение ще подкрепя социалното включване
  • Мис България Симона Петрова даде начало на кампания за закупуването на дефибрилатори за всяко училище
  • Приключения в Абритус
  • Министър-председателят връчи националния флаг на олимпийските отбори по природни науки
  • Кутия за тревожни мисли
  • Започва конкурсът за президентската награда „Джон Атанасов“
  • Литературата в последните български банкноти
  • Как да избереш професия
  • Кучето и първият принцип на механиката
  • Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7
  • Дървото носи топлина
  • Мозъкът ни е по-умен от изкуствения интелект
  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"