Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 48, 2021

Каква невеста си била ти, мамо…

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-12-2021
в Брой 48, 2021
A A
До VII клас ентусиазмът на децата и мотивацията им да учат, не липсват. Необясним обаче си остава фактът как млади хора от семейства
с възможности не се интересуват от продължаване
на образованието си в гимназиалната степен. „Децата ни са много любознателни и интелигентни, но продължават да са в плен на родовите традиции“, коментира
Живка Петрова

Росица РАНЧЕВА

Живка Петрова е директор на Основно училище „Христо Ботев“ – село Оризово, община Братя Даскалови, Старозагорска област. Възпитаник е на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, специалност „Химия, физика и човекът и природата“. Има магистратура по химия. Цели 32 години от живота на Живка Петрова са свързани с училището в родното ѝ село Оризово. В него са учили прародителите ѝ, родителите ѝ и тя до VII клас. Тук е учител вече 24 години. След спечелен конкурс през 2019 г. е и директор на училището. Амбицията ѝ е да го превърне в училище на бъдещето.
Макар и на 140 години, училището е много хубаво. То е на два етажа в масивна двуетажна сграда. Намира се в центъра на Оризово. Има и достатъчно ученици – 116 деца от I до VII клас. 15 са учителите и 5 души – непедагогически персонал. Има много добра материална база – кабинети по информационни технологии, компютърни кабинети и такива по хуманитарните дисциплини, място за игри и забавления…
Всеки ден учениците получават безплатни закуски и обяд. Създадена е изключително творческа и релаксираща обстановка. Децата от малки се учат на ред, на добри обноски, на уважение и респект към възрастните, на взаимопомощ и добротворчество. По различни поводи с уважение се споменават имената на десетте учители, родени в Оризово и предали своите знания и умения на поколенията.
„Това е и каузата ми – споделя Живка Петрова, – на което моите учители са ме научили: не само на знания, а и на поведение и морал, да предам на моите ученици, на идното поколение. Да бъдат все така широко отворени вратите за всеки, който иска да учи и да продължи по-нагоре образованието си.“
Едно от първите неща, които прави като директор, е да украси фасадата на ОУ „Христо Ботев“ с портрета на един от най-големите съвременни български поети – Павел Матев. Автор е пловдивският художник Цветан Узунов. Сега всеки който мине край школото, чете финалните редове от стихотворението „Писмо до мама“. Павел Матев също е възпитаник на това училище. Знае се историята на вълнуващото стихотворение. За да плати таксата за учене в чирпанската гимназия, майка му отрязва дългите си плитки и ги продава. Много по-късно Емил Димитров композира музиката и създава хита „Каква невеста си била ти, мамо…“. Много послания е заложила директорката с този стенопис: всеки, който се труди, който се старае, който се учи, може да просперира. Освен това безмерна е майчината обич и грижовност за бъдещето на детето ѝ… Колко красиви примери! Директорката на училището възнамерява да поръча и пано на патрона Христо Ботев.
Школото е създадено след Освобождението на България от турско робство, около далечната 1880 г.
Помещавало се е в сегашната сграда на кметството. Било е четирикласно – до четвърто отделение. През 1928 г. е построена нова двуетажна сграда, но през месец април същата година се срива до основи от прочутото Чирпанско земетресение. През 1930 г. е построена сегашната училищна сграда, но на един етаж, а класовете станали до VII клас. През 1967 г. се издига втори етаж. Училището става средищно и в него се учат деца и от съседните села.
Летописната книга, която се води от 1935 г., показва, че 20 са били директорите на ОУ „Христо Ботев“ и над 150 учителите му. Над 12 000 деца тук са научили четмо и писмо, както и заветното стихотворение „Аз съм българче, обичам…“.
„Днес селото ни е изцяло от ромски етнос – коментира Живка Петрова. – Учениците учат до VII клас и – дотам. Не желаят нищо и никъде да учат повече, и се женят. Няма изключения. Допреди две години бях класен ръководител на 20 ученици и 20-те са вече женени и имат деца. Аз съм учила техните родители, т.е. на техните деца съм баба, за съжаление.
116 ученици са в момента. Има деца, които предстои да се отпишат, защото отиват с родителите си на гурбет в чужбина. На пролет пак се завръщат, записваме ги отново.
Повечето завършват успешно
VII клас, но не продължават образованието си. Мисля, че това е проблем
и на други села. Не че децата ни са лоши. Напротив, всички са от заможни семейства, с големи къщи, със суперобзавеждане, скъпи коли, облечени и обути по последна мода. Но не им се учи, а и родителите им не ги подкрепят. Полагаме максимални усилия. Разговаряме с всеки поотделно, обясняваме значението на това да си образован човек, но засега това е положението…“
Според директора няма никакъв проблем с онлайн обучението, защото всички имат интернет и устройства – таблети, лаптопи, хубави телефони. Въпросът е, че не им се влиза в час. Лично тя, класните ръководители, членове на училищното настоятелство непрекъснато обикалят, провеждат родителски срещи, поддържат ежедневен контакт със семействата. До VII клас образованието върви и – дотук. Миналата учебна година на националното външно оценяване седмокласниците постигат по математика общ успех „добър“, без нито една двойка, а по български език – 3,45 и 2 двойки. Въпреки това се отказват да учат нагоре… Прави се всичко възможно да се прекъсне тази традиция, и малко по малко оризовските тийнейджъри да продължат образованието си в по-горна степен.
„Децата ни са много любознателни и интелигентни, но продължават да са в плен на родовите традиции – коментира Живка Петрова. – Работим по различни проекти на МОН – „Подкрепа за успех“, „Равен достъп в условията на криза“… Лично аз водя и танцов състав. Дълги години играх в танцовия ансамбъл „Гайтани“ – Пловдив, и сега, след часовете играем български народни танци. Имаме много изяви, имаме много първи места с чичово хоро, ръка, търновско дунавско. Децата искат много да се изявяват, и участваме в различни тържества в общината, на фестивали и събори. Очакваме обучението да стане отново присъствено, за да продължим извънкласните си занимания, животът да потече нормално“.
Въпреки проблемите директорката Петрова е оптимист за бъдещето на ОУ „Христо Ботев“ в село Оризово. Новото лого е „Училище на бъдещето“. Тя е сигурна, че след пет години училището ще бъда иновативно, с млади колеги, които да надградят натрупания опит. Екипът полага усилия да бъде проспериращо, да се развива напред, да има подготвени ученици и за олимпиади. Първите стъпки са обнадеждаващи. Школото вече е предпочитано. Записват се деца и от съседни села.

Your Image Description

Свързани статии:

Нарисувай Дядо Коледа Природна лаборатория, уникални кабинети Заедно в приобщаването Смесеното обучение предоставя гъвкав подход

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Нарисувай Дядо Коледа

Следваща статия

Бавни сме в реакциите към промените

Следваща статия
Бавни сме в реакциите  към промените

Бавни сме в реакциите към промените

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

75 източника на пари за културата

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Смесеното обучение предоставя гъвкав подход

Последни публикации

  • Кабинетът предлага Висшето училище по сигурност и икономика в Пловдив да се нарича Академия по национална и информационна сигурност
  • 137 работодатели ще сключват договори за обучение на студенти
  • Прецизираха Правилника за прилагане на Закона за развитието на академичния състав
  • В Министерския съвет отпуснаха над 18,5 млн. лв. за обезщетения в образованието
  • Четири медала за България от Централноевропейската олимпиада по информатика
  • 526 иновативни школа от есента
  • Отличия за програмисти
  • „Утринна история“ за 300 деца в яслите
  • Софийската математическа гимназия с най-висок бал в столицата за поредна година
  • МОН публикува първото класиране за прием в VIII клас
  • Четири медала за младите химици
  • Училище за развитие на таланти
  • Заради Родопа планина – различното преживяване
  • На закуска с директора
  • Красотата на съвременната наука
  • Изкуството да вдъхновяваш
  • Тайните на залива Тауклиман
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2025, година XCVII
  • Изучаване на действието умножение на естествени числа с едноцифрано число – анализ на актуалното състояние в учебните комплекти По математика за четвърти клас
  • Интеграцията на stem обучение и образователната стая на загадките в началния образователен етап – Предпоставка за иновативно и ангажиращо учене
  • Steam компетенции при учениците от начален етап
  • Parental Control and Use of the Internet Among Elementary School Students

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"