Гл. ас. д-р Надя Колчева
Нов български университет
Гл. ас. д-р Светла Стайкова
Медицински университет – София
https://doi.org/10.53656/ped2022-2.07
Резюме. Проследяването на хода на развитие на детето в ранна и предучилищна възраст е от съществено значение, тъй като това е период на голяма пластичност, по време на който стимулацията и интервенциите са с висока ефективност. Психологичното изследване в този етап от живота на децата е важна част от процеса на идентифициране на възможни проблеми в развитието и резултатите от него биха позволили на специалистите и родителите да изберат своевременно подходящите интервенционни програми. Настоящият материал има за цел да представи основни принципи на т.нар. добри практики за психологична оценка на развитието при деца в ранна и предучилищна възраст. Авторите дискутират приети и доказали ефикасността си модели за оценка, които отговарят на професионалните стандарти и етичните изисквания.
Ключови думи: психологична оценка; професионални стандарти; ранна детска възраст; предучилищна възраст