Владимир Терзиев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/his2021-5-4-hyg
Резюме. Разбирането на понятието хигиена през Възраждането включва в себе си комплексно значение като наука, спомагаща за опазване на човешкото здраве. Необходимостта от изучаването ѝ като дисциплина вълнува редица възрожденски просветители, лекари и общественици особено в средата на 60-те години на XIX в. до Освобождението. Тази тенденция се проследява след внимателен анализ и подбор на изворов материал, главно от тогавашната преса и учебна книжнина, в които се съдържат подобни сведения. Направените изводи показват, че хигиената не успява да се наложи като повсеместен учебен предмет, но елементи от нея биват внедрени в образованието. Въпреки това се полагат основите на здравната култура у българските ученици – един от белезите на модернизация, която българското общество изживява през Възраждането.
Ключови думи: хигиена; здравеопазване; възрожденско образование; модернизация