Анелия Попова, Мария Костадинова
ПГИТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Петрич
https://doi.org/10.53656/voc22-18izg
Резюме. Концептуализацията на предприемачеството като компетентност е изключително важна за постигане на интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж в контекста на европейските политики. Предприемаческата нагласа е ключова за повишаване на заетостта, намаляване броя на застрашените от бедност или социално изключване, ограничаване на младежката безработица, личностно и кариерно развитие. Затова обучението по предприемачество трябва да бъде активизирано още в училищна възраст, когато най-добре се работи за развитие на предприемаческото мислене и възпитаване на социалната активност. В статията са обобщени наблюдения и анализ на резултатите от прилагането на иновативна система на обучение по предприемачество ILS (InnoSchool), която се справя със слабата предприемаческа култура и ниската ангажираност на младите хора със социалните иновации и предприемачеството. Тази обучителна система използва интензивно учебно взаимодействие между преките участници, ученици и учители, от една страна, и всички заинтересовани страни от училищната, местната, регионалната власт, бизнеса, образователните институции и неправителствените организации. Резултатът е промяна в нагласата на учениците от гимназиалните класове по отношение на предприемачеството, мотивиране и ангажираност със социални каузи, което би повлияло позитивно на тяхната бъдеща професионална реализация.
Ключови думи: икономика; предприемачество; система за обучение; умения; компетентност; социална потребност; социален бизнес; иновации