Гл. ас. д-р Филип Петров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/math2022-5-4-izu
Резюме. В исторически план, информатиката използва десетилетия наред езиково погрешни мерни единици за определяне на обеми от бинарни (двоични) данни. Масово, по цял свят, се използваха представките кило-, мега-, гига- и т.н. за числа степени на 10, докато реалните мерни единици са степени на 2. Процесът по въвеждане на новите представки на мерните единици за бинарни данни киби-, меби-, гиби- и т.н. започна през 1999 г.
Това нововъведение се оказа трудно за налагане в практиката, защото старите представки вече бяха добили прекалена масовост в обществото и новите не се наложиха в ежедневните разговори. Повечето производители на хардуер и софтуер отказват да използват новите мерни единици, вероятно защото не е изгодно за тях от маркетингова гледна точка. Не само това, но някои производители отказаха да започнат да измерват правилно с новите стойности за старите мерни единици. Този проблем се пренесе и в образователната система, където нововъведението се сблъска със силна консервативност и дори откровено нежелание на учители да преподават новите мерни единици. В статията се разглежда проблемът от педагогическа гледна точка и се предлагат някои насоки за ефективното преподаване на новите префикси при спазване на учебната програма по информационни технологии за VI клас.
Ключови думи: информатика; данни; мерни единици; килобайт; кибибайт; мегабайт; мебибайт; терабайт; тебибайт