Доц. д-р Милка Терзийска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-1.02
Резюме. Целта на настоящата статия е да представи възгледите на представителите на движението за ново възпитание за детето и неговото възпитание и образование. Изяснени са главните теоретични постижения на новата педагогика: ценността на детето и схващането му като активно същество по отношение на средата, в която то живее, расте и се възпитава. Новото възпитание се опира върху принципите на активната педагогика с нейните основни характеристики: педоцентризъм, водещата роля на психологията, връзката интерес – нужди, връзката преподаване – живот. За разлика от традиционното новото училище е отворено и свързано с живота наоколо. В него детето живее своя истински живот, а знанията, които получава, са базирани на неговия опит и връзка с реалността. Новото възпитание се противопоставя на традиционното възпитание по отношение на целите, методите, концепцията за детето, програмата и учебното съдържание, ролята на учителя в учебно-възпитателния процес, дисциплината, педагогическия подход.
Ключови думи: ново възпитание; нова педагогика; дете; детство; активно училище