Проф. д-р Ангел Петров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-5AP
Резюме. В първата част на статията се анализират лингвистични и методически проблеми при преподаването на български език в двата модула за профилирана подготовка в XI и в XII клас на средното училище – „Езикът и обществото“ и „Езикови употреби“. Целевите, съдържателните и технологическите характеристики на учебния процес се интерпретират, като се има предвид ролята на обучението по български език да бъде основа за развиване на езиковедската, комуникативната и общата култура на учениците в завършващите фази на гимназиалното образование. Във втората част на статията се предлагат идеи за конкретни педагогически решения на занятията по профилирана подготовка.
Ключови думи: обучение по български език; профилирана подготовка по български език; книжовен български език; диалект; професионален говор; езикови функции