Севил Иванова, Михаил Ненов
ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ – Бургас
https://doi.org/10.53656/voc22-252perm
Резюме. Изследването проследява процеса на създаване на първото новосъздадено българско държавно училище през XXI век и разработването на иновативен образователен модел, който отговаря на предизвикателствата на личностното развитие в контекста на цифровата трансформация и професиите на бъдещето. Проектирането на образователните решения отчита съвременните тенденции в областта на меките умения и интегрирания набор от знания, насочени към идентифициране и решаване на проблеми в микро- (индивидуалния) и макро- (глобалния) контекст на личността и общността в период на динамична дигитализация и роботизация на личните и социалните параметри и тяхното консолидиране в бизнес интелигентни системи.
При решаването на гореспоменатите предизвикателства се прилага моделът PERMA на позитивната психология и се представят начините, по които той се реализира в: организационна структура на училището; изграждане на взаимоотношенията между заинтересованите страни; интегриран подход за представяне на учебното съдържание; набор от хардуерни и софтуерни решения, които осигуряват изпълнението на горните два показателя и позиционират ценностния подход в контекста на дигиталното общество, разширяващо параметрите на личностното развитие на специалистите, учениците и техните родители в сферата на виртуалното съществуване, добавящо нови параметри към установените междуличностни практики и поставящо нови предизвикателства пред администрирането, обучението и психическото (когнитивно и емоционално) израстване в контекста на добавената реалност.
Ключови думи: модел PERMA; образование; иновации; управление