Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

Писането на есе като компетентност. Какво и как оценяваме

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-10-2021
в Uncategorized
A A

Александър Панов
Институт за литература – БАН

https://doi.org/10.53656/bel2021-1-5-esseev

Резюме. В статията се анализират проблемите за измерване и оценяване на компетентностите при писането на един от основните жанрове ученически текст – есето. След анализ на действащите в момента критерии за оценка на МОН се стига до идеята, че за да имаме адекватна и обективна скала, трябва най-напред ясно да се определи съдържанието на компетентността „писане на есе“. Основната теза на автора е, че тази компетентност има двойна природа – съдържателна и комуникативна, като нито една от двете не е очертана достатъчно ясно в действащите в момента критерии. В статията подробно се описват различните аспекти на компетентността „писане на есе“, като се предлага ясен алгоритъм за работа. В резултат се стига и до идеята, че адекватна скала за измерване и оценяване може да се изгради само ако се следва класическата реторическа схема, описваща трите основни компонента при изграждане на всеки дискурс – inventio, dispositio и elocutio. Предложена е практически приложима скала за измерване и оценяване, чиято употреба би имала две основни предимства: ще даде възможност за адекватна и обективна оценка на постигнатия от ученика резултат, от една страна, а от друга – ще очертае ясен и систематичен алгоритъм за работа по овладяване на компетентността „писане на есе“, която съгласно учебните програми трябва да се води в цели четири години от обучението в двата гимназиални етапа на средното образование.
Ключови думи: компетентност; есе; оценяване

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЗа играта като феномен в чуждоезиковото обучение Default ThumbnailВпечатления от изложбата на балканския комикс Can for Balkans (Лесковац, Сърбия, 3 – 4 февруари 2023) Default ThumbnailSocio-cultural Nature of the Infodemic and its Appearances under Global Turbulence Default ThumbnailРабота по проект в литературното обучение в началния етап на основното образование

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Новите учебници по литература за ІХ клас от съдържателна и дидактико-методическа гледна точка

Следваща статия

Интертекстуални мотивни гнезда при интерпретация на темата „Обществото и Властта“) от учебното съдържание по литература за XI клас (общозадължителна и профилирана подготовка, модул „Диалогични прочити“)

Следваща статия

Интертекстуални мотивни гнезда при интерпретация на темата „Обществото и Властта“) от учебното съдържание по литература за XI клас (общозадължителна и профилирана подготовка, модул „Диалогични прочити“)

Времето като абстракция – аспекти и проблеми на темпоралността в лингвистичните изследвания

South Slavic-Ukrainian Phonetic and Graphic Variability in Religious Monuments of the 14th–15th Centuries

Последни публикации

  • Училищата в Златоград и Неделино вече имат нови STEM центрове
  • Шест ученически поректа бяха отличени на Националното състезание по природни науки и екология
  • Експерти от България и Румъния обсъждат социалните измерения на висшето образование
  • Пътни полицаи разговарят с ученици за рисковете на пътя в Пловдив
  • 115 учители споделят добри практики от обучения по религия
  • Националният музей на образованието с обучения за иновативни и алтернативни подходи в образованието
  • 78. СУ „Христо Смирненски“ издаде книга с приказки на деца със специални потребности
  • 76 майсторски класове надграждат квалификацията на учителите
  • Третият салон на съвременната българска литература за деца и юноши събра в Италия над 40 участници
  • Диабетът не се развива от днес за утре
  • Разкриват „Оперни тайни“ на децата във Варна
  • „Монтесори“ педагогиката създава морален компас у детето
  • Учим от природата за природата
  • Връчиха наградите в конкурса „Родолюбие“
  • Таня Михайлова проведе среща за повече информираност за диабета в училищата
  • Откриха в пещера претендент за най-голяма паяжина
  • Софийският университет и Столичната община подписаха споразумение в сферата на образованието
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • За термина амаксофобия
  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2025, година XCVII
  • Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"