Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

Писането на есе като компетентност. Какво и как оценяваме

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-10-2021
в Uncategorized
A A

Александър Панов
Институт за литература – БАН

https://doi.org/10.53656/bel2021-1-5-esseev

Резюме. В статията се анализират проблемите за измерване и оценяване на компетентностите при писането на един от основните жанрове ученически текст – есето. След анализ на действащите в момента критерии за оценка на МОН се стига до идеята, че за да имаме адекватна и обективна скала, трябва най-напред ясно да се определи съдържанието на компетентността „писане на есе“. Основната теза на автора е, че тази компетентност има двойна природа – съдържателна и комуникативна, като нито една от двете не е очертана достатъчно ясно в действащите в момента критерии. В статията подробно се описват различните аспекти на компетентността „писане на есе“, като се предлага ясен алгоритъм за работа. В резултат се стига и до идеята, че адекватна скала за измерване и оценяване може да се изгради само ако се следва класическата реторическа схема, описваща трите основни компонента при изграждане на всеки дискурс – inventio, dispositio и elocutio. Предложена е практически приложима скала за измерване и оценяване, чиято употреба би имала две основни предимства: ще даде възможност за адекватна и обективна оценка на постигнатия от ученика резултат, от една страна, а от друга – ще очертае ясен и систематичен алгоритъм за работа по овладяване на компетентността „писане на есе“, която съгласно учебните програми трябва да се води в цели четири години от обучението в двата гимназиални етапа на средното образование.
Ключови думи: компетентност; есе; оценяване

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЗа играта като феномен в чуждоезиковото обучение Default ThumbnailВпечатления от изложбата на балканския комикс Can for Balkans (Лесковац, Сърбия, 3 – 4 февруари 2023) Default ThumbnailSocio-cultural Nature of the Infodemic and its Appearances under Global Turbulence Default ThumbnailРабота по проект в литературното обучение в началния етап на основното образование

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Новите учебници по литература за ІХ клас от съдържателна и дидактико-методическа гледна точка

Следваща статия

Интертекстуални мотивни гнезда при интерпретация на темата „Обществото и Властта“) от учебното съдържание по литература за XI клас (общозадължителна и профилирана подготовка, модул „Диалогични прочити“)

Следваща статия

Интертекстуални мотивни гнезда при интерпретация на темата „Обществото и Властта“) от учебното съдържание по литература за XI клас (общозадължителна и профилирана подготовка, модул „Диалогични прочити“)

Времето като абстракция – аспекти и проблеми на темпоралността в лингвистичните изследвания

South Slavic-Ukrainian Phonetic and Graphic Variability in Religious Monuments of the 14th–15th Centuries

Последни публикации

  • Приобщаването и интеграцията са във фокуса на работата на МОН
  • Техническата професионална гимназия „Никола Й. Вапцаров“ в Радомир отбелязва 100 години
  • Националната агенция за оценяване и акредитация връчва първи годишни отличия за добри практики
  • Министър Красимир Вълчев: Важно е учителите да възпитават
  • Министър Красимир Вълчев свиква извънредно съвещание с началниците на Регионалните управления на образованието за сигурността в училищата
  • Игри на родолюбието в Смолян
  • В Министерския съвет
  • Правителството отпусна над 6 млн. лв. за национални програми в образованието
  • Директори на детски градини искат промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Министър Красимир Вълчев: Трябва да осигурим време на учителите и учениците
  • Родители и деца спортуват и рисуват заедно в новата детска градина в село Въглен
  • И Минно-геоложкият университет иска филиал в Бургас
  • Как се създават училищни документи с асистент с изкуствен интелект
  • Д-р Ваня Кастрева: Истинският лидер е този, който може да се адаптира
  • Ученицитe от ПМГ „Проф. Емануил Иванов“ спечелиха XX издание на Турнира на младежките противопожарни отряди за купа „Юлиян Манзаров”
  • Над 230 директори обсъждат мисията на днешното образование
  • Учат пътя на храната в кюстендилско школо
  • Проф. Румяна Стоилова, Институт по философия и социология при БАН: Едно общество напредва толкова бързо, колкото напредват последните
  • Кая и вълшебните обувки отведоха десетки деца от Пловдив на магично приключение
  • Сдружение на държавните висши училища у нас се учреди в Софийския университет
  • Птиците в природата и в сърцата на хората
  • Ученици създават брошури за възрастните срещу измами с еврото

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"