Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

Средата трябва да провокира любопитството

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-08-2022
в Uncategorized
A A
Интересът към природните науки е традиционен за гимназията

Антоанета НАЙДЕНОВА

С около 840 – 850 деца очакват да започне новата учебна година в Профилираната природо-математическа гимназия „Добри Чинтулов“ в Сливен. Имат прием на две нови паралелки в V клас, а след VII клас приемат общо пет – две с профил „Природни науки“, две с „Математически“ и една със „Софтуерни и хардуерни науки“, които са с интензивно изучаване на английски и немски език. За тяхното обучение ще се грижат 62 учители.
Традиционно учениците от ППМГ участват в много олимпиади, стигат до националните кръгове и заемат челни позиции. По резултати от НВО в VII клас по БЕЛ и по математика гимназията е на 12-о място в страната. Много добре се представят и зрелостниците, които се явяват на матури по информационни технологии, по информатика и по география. Няма големи амплитудни отклонения в средните резултати по различните учебни предмети. Това говори за отговорна и много добра работа на всички учители от гимназията, извели ученици на външни оценявания.
„Подготвяме се да отбележим 200 години от рождението на Добри Чинтулов, което трябваше да се случи през пролетта. Но заради пандемията отложихме за есенните месеци – разказва директорът на ППМГ Мариана Милева. – Сега заедно с Община Сливен извършваме ремонт на старата сграда на гимназията по проект „Красива България“. Идеята е да посрещнем юбилея в обновена сграда. Една от инициативите ни за 200-годишнината ще бъде представянето на три книги, издадени от училището. Първата е „Езикът на растенията“ от Велико Георгиев – учител по биология и по-късно директор на гимназията. В нея се разяснява етимологията на наименованията на растенията. Втората книга е „Традиции в изучаването на природни науки в гимназия „Добри Чинтулов“. Тя съдържа информация за учебното съдържание по природни науки в гимназията от края на XIX век. Двете книги са факт, но заради пандемията не сме ги представяли публично пред обществеността. Третата предстои да бъде издадена – ще съдържа пет интервюта, които наши ученици направиха с участници във военни мисии. По повод 200-годишнината замисляме да участваме в научна конференция, да организираме празничен концерт, както и различни инициативи за децата в училище.“
Интервютата с участници във военни мисии са направени по участие в съвместната Национална програма на Министерството на образованието и науката и Министерството на отбраната „Изучаване и съхраняване на традициите и историята на Българската армия“. Програмата е за патриотичното възпитание като част от образователния процес и има два модула. Първият е за разработване на проекти, свързани с изследване историческото минало на Българската армия. Вторият е за осъществяване на национален форум за представяне на добрите практики и обучение на учениците в първоначални умения, свързани с военното дело. По първия модул учениците от ППМГ правят петте интервюта с участници във военни мисии, които са публикувани в електронен вариант на сайта на гимназията. А по втория модул девет ученици и учителят Кристина Василева се включват във военно обучение в Националния военен университет „Васил Левски“ във Велико Търново през юли 2022 г.
Там в продължение на седмица участниците, разделени по екипи, провеждат занятия по военна топография, строева и тактическа подготовка, лидерска подготовка, огнева подготовка, ядрена, химическа и биологична защита, оцеляване в природата. Учат се да работят с компас, да си добиват вода и да палят огън.
„И в двете състезания – по военна топография и по лидерска подготовка – възпитаниците на гимназията са първи. Но по-важното е друго – акцентът на тези занимания и игри е, че изискват от тях да работят като екип – категорична е Мариана Милева. – Разпределянето на задачите между учениците и екипността винаги са били актуални, особено във връзка с прилагането на компетентностния подход. И са много полезни, защото така се градят изключително ценни умения у децата.“
Екипната работа носи успех и на други четирима възпитаници на ППМГ, които се завръщат в родния Сливен като победители от участието си в учебно-тренировъчния лагер Space Camp Turkey, изграден по модел на НАСА в турския град Измир. В продължение на една седмица те се обучават по различни космически модули и като екип участват в различни мисии. За най-добро представяне по време на една от тях – Mission control, отличия от младежката космическа програма получават Симона Василева от IXГ клас, Добромира Стоянова, Галина Илиева и Антонио Русинов от VIIБ клас.
През миналата година в космическия лагер в Измир участват други двама ученици от ППМГ – Сливен. Това са Ния Господинова от IXГ клас и Тодор Марлов от IXБ клас. Това лято те се включват в организираната от катедра „Астрономия“ към Физическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ лятна школа по астрономия в Осоговската планина, откъдето може най-добре да се наблюдава Космосът. Те са сред избраните общо 22 деца от цялата страна, одобрени след кандидатстване в два кръга, и трима студенти от специалност „Астрофизика, метеорология и геофизика“ от Физическия факултет на СУ. Ежедневно участват в занятия и наблюдения под ръководството на лектори и ментори от катедра „Астрономия“, катедра „Метеорология и геофизика“ към СУ, НАСА – САЩ, Института „Макс Планк“ – Германия, Института по астрономия с НАО – БАН, НИМХ, Института за космическия телескоп „Джеймс Уеб“ – САЩ, и др. Под ръководството на астрономите учениците извършват наблюдения с телескопи, с професионални астрономически цифрови камери, изследват слънчевата активност – слънчеви протуберанси и петна, правят и професионални метеорологични измервания. Всяка от групите постига и научни резултати по време на школата. Групата, в която е Ния, наречена „Ангстрьом“, работи върху определяне движението на Плутон и регистриране на спектри на ярки звезди. А групата, в която е Тодор, наречена „Месие“ се фокусира върху регистриране на пасаж и определяне параметри на екзопланетната система HD 189733.
„Интересът на тези деца и успехите, които постигат, са резултат от допълнителните им занимания по астрономия под ръководството на колегата Марияна Аврамова. Тя ги подготвя и насърчава да се развиват в областта на науката – казва Мариана Милева. – Не е важно само ученето, а и учебната среда и в каква степен децата се чувстват добре в нея, доколко са мотивирани да работят в екип. До каква степен нивото на познавателен интерес ги провокира да се развиват в определена посока, да четат. Не споделям разбирането, че учението е забавление.
Когато става въпрос за висока наука, там забавление няма, но трябва да има познавателен интерес. Чрез провокация да се събуди любопитството към непознатото“, категорична е моята събеседничка.
По отношение създаването на благоприятна учебна среда през миналата учебна година е изграден STEM център по природни науки с обособени зони по химия, биология и иновации. Проектът по НП „Изграждане на училищна STEM среда“ е на стойност над 300 000 лв. Повече от половината от средствата отиват за компютърни конфигурации, дигитални лаборатории, микроскопи и устройства с добавена 3D реалност, образователен софтуер. „В него всичко е съвременно и се приема с огромен интерес от децата, защото учебният материал вече изглежда по друг начин – убедена е Мариана Милева. – Те някак интуитивно веднага разбират как да стартират работа с апаратурата.“
Гимназията кандидатства и по новата НП „Заедно в изкуствата и в спорта“. Надеждите са тази програма да подкрепи изградената вече традиция в училището всяка година да предлага сценична изява на възпитаниците си в театралната трупа, ръководена от Веселина Симеонова, и в музикалните формации, водени от Яна Бонева, както и да осигури развитие на спортните дейности в училището.
Екипът на ППМГ има амбицията да изгради и кабинет-студио, тъй като профилираната подготовка по ИТ включва учебно съдържание, свързано с обработка на видеоматериал. Новата среда ще може да се използва и за групови извънкласни форми, свързани с интердисциплинарни дейности, като например училищна телевизия. И тук ще се залага на екипната работа, в която ще се включват като ментори учител по литература за сценария, друг по технологии – за материала, трети – за разпределяне на ролите в екипа, и т.н.
„Съдействаме на Община Сливен до края на следващата календарна година да се изгради и спортна зала, тъй като имаме физкултурен салон в доста лошо функционално състояние. Кандидатствахме за изграждането и на спортна площадка“, казва директорът.
Демографската среда в района на Сливен води до намаляване броя на паралелките след VII клас. „При нас винаги е имало и деца от ромските квартали, но те не са от уязвимите групи – твърди Мариана Милева. – За да дойдат при нас, те са полагали усилия, учили са се в училища, които са им дали добра предварителна подготовка, и идват при нас интегрирани. С родителите им почти не сме имали проблеми. Повечето от тези деца са приети много добре от съучениците си. Имаме и ученици от околните села, за които Община Сливен осигурява безплатен транспорт.“
Мнозинството възпитаници на ППМГ не се завръщат в града, след като завършат висшето си образование. През последните години абитуриентите се ориентират най-вече към технологиите – инженерство, компютърни науки. Но има и немалко, които кандидатстват медицина, стоматология, фармация, рехабилитация и кинезитерапия. Има и такива, които се насочват към инженерно-химически специалности. Всяка година има зрелостници, които кандидатстват право или филология, както и такива, които записват да учат математика, биология, химия или физика. „Единици са, но им се радваме, защото после ще дойдат да работят като учители при нас – казва директорката. – Преди по-малко от година назначих двама бивши възпитаници на гимназията – млада учителка, която завърши математика, и колега, който преподава по информатика и информационни технологии. Сега очаквам друг наш възпитаник след година да се върне като учител по математика. Трудно е с намирането на кадри за математическите гимназии, защото трябва да има адекватно заплащане на труда им. Нашата професия е много отговорна. Изисква много енергия, съпричастност и сърце, за да я работиш.“

История и настояще

ППМГ „Добри Чинтулов“ е едно от най-старите училища в България, наследник на Сливенската мъжка гимназия. Създадена е като училище през 1835 година и съществува като гимназия от 1878 година. През 1966 г. в гимназията се разкриват математически паралелки, които през 1971 г. се отделят в Математическа гимназия „Професор д-р Димитър Табаков“, но през учебната 1985/1986 г. отново се присъединяват към ППМГ.
През годините в гимназията са учили Елин Пелин, Пенчо Славейков, Никола Фурнаджиев, Константин Константинов, Георги Джагаров, Радой Ралин, Дамян Дамянов и много други емблематични за България личности, лекари, юристи, инженери, архитекти, дипломати, актьори, музиканти, икономисти, предприемачи.
През 2017 г. ППМГ е в списъка на иновативните училища и създава клубове по роботика и практични финанси. Прилага интерактивен подход за изучаване на езиковите норми. Гимназията участва и в Националната програма на МОН „Иновации в действие“ и обменя съвременни образователни практики с иновативната Езикова гимназия „Христо Ботев“ в Кърджали и ППМГ „Васил Левски“ в Смолян (Райковската гимназия) през учебната 2018/2019 г., както и с НПМГ „Акад. Л. Чакалов“, ПМГ „Христо Смирненски“ – Перник, и ППМГ „Екзарх Антим I“ – Видин, през учебната 2021/2022 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailДидактически аспекти на графичното моделиране в обучението по физика Default ThumbnailThe Place of Tales in Cchildren’s Speech and Language Therapy Default ThumbnailCompetitiveness of Textile Producers in Digital Business Era Default ThumbnailComparative Efficiency Analysis of Tourist Destinations in Selected Countries of Southern and South East Europe
Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Пет средищни институции в Смолянско

Следваща статия

Между източните езици и математиката

Следваща статия
Между източните езици и математиката

Между източните езици и математиката

Над 3,5 млрд. лева  за образование

Над 3,5 млрд. лева за образование

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Обучението е приоритет за младите хора

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"