Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 3, 2021

Защо всяко наше дете в чужбина трябва да знае родния език

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-01-2021
в Брой 3, 2021
A A
*Зорница Иванова е детски писател. Aвтор e на поредицата „Феята Розичка и българските деца по света“. С нея иска да ги насърчи да се гордеят с българските си корени. Повече за автора можете да научите
от блога й – www.zornitsaivanova.com

Зорница ИВАНОВА*

Събота сутрин е. Вместо да се наслаждавате на чаша горещо кафе, вие за пореден път обяснявате на детето си защо е важно да ходи на българско училище. Детето, уморено от дългата седмица, протестира. Вие търпеливо му напомняте за ваканциите в България, за баба и дядо, за това, че да знаеш езици, е богатство…
Не е лесна работа да мотивираме детето да учи и дори да говори български език, когато то расте и се развива в чуждоезична среда, в която българският език не изглежда необходим. Вероятно понякога дори се питате дали усилието си заслужава. Дали е чак толкова важно да говорите на детето на български език и да го водите на българско училище. Дали българският език ще му трябва, дали няма излишно да го обърка, дали няма да забави научаването на езика на страната, в която живеете. Може би дори ви е минавало през ума да се откажете от съботния спор и да оставите детето си да се развива „естествено“…
Много българи в чужбина изпитват патриотични чувства към България и затова настояват децата им да знаят езика и да запазят българското у себе си. За по-скептично настроените родители, за които патриотизмът може би не е достатъчен, както и за онези, които са уморени от борбата да запазят българския език в своето семейство и са на път да се откажат, в тази статия изброявам няколко големи предимства на ученето на българския език от българските деца в чужбина.
Създава чувство за принадлежност
Българските деца в чужбина, под влиянието на новото си обкръжение, могат бързо да загубят емоционалната си връзка с родината. Такава загуба лишава детето от усещането за принадлежност към България и го откъсва от неговите корени — нещо, за което много пораснали деца съжаляват, когато започнат да си задават въпроса откъде идват, и да търсят своето място в света. Когато едно дете владее български език, това му дава чувство за принадлежност към един стар и велик народ, помага му да разбере своите корени и да се гордее с богатата история на своите предци.

Дава самочувствие
За баба, дядо, чичо и леля няма по-голяма радост от това да могат свободно да общуват със своето внуче или племенниче, което живее извън България. Но те далеч не са единствените облагодетелствани. Когато едно дете владее български език и може да общува със своите роднини в България без езикова бариера, то научава повече за семейството си, което, от своя страна, повишава самочувствието. Според учени от Университета „Еймъри“ в САЩ, колкото по-добре едно дете познава историята на своето семейство, толкова по-високо самочувствие има то и толкова по-умело се справя със стресови житейски ситуации.
Развива творческото мислене
Българският език дава на детето допълнителни думи, с които може да нарече нещата, които го заобикалят. Думите на различните езици, дори и да се използват за назоваването на един и същи предмет, носят различно усещане и различни асоциации. „Откровение“ има различна окраска от confession, а „капчук“ е по-поетична дума от spout. Затова, когато детето учи и български език, то още от ранна възраст се научава да усеща езиковите нюанси, и не само обогатява речника си, но и развива способността си да борави с абстрактни идеи.

Учи детето да общува ефективно
Няма език, на който българинът да общува по-добре с детето си от родния език. На него родителят се изразява най-ясно, звучи най-авторитетно и изгражда най-силна връзка с детето си. За да общува ефективно извън дома, човек първо трябва да се научи да общува ефективно у дома, и това може да стане най-успешно, когато родителите говорят с детето на своя роден език.
Езикът е ключът към културата
Всички знаем истината, че „езикът е прозорец към света“. В този смисъл, българският език е не само средство за общуване, но и ключ към ценностите, вярванията, обичаите, традициите и начина на живот на народа ни. Без да владее езика, едно дете няма да може да се докосне до богатото наследство на предците си. Ако то владее български език, наред с езика на страната, в която живее, ще има възможността да изпита две различни култури, ще има достъп до два различни свята и ще събере двойно повече впечатления и житейски опит.
Когато едно семейство живее извън България, и особено в случаите на смесени бракове, българският език лесно може да бъде пренебрегнат и третиран като второстепенен. Не позволявайте това да се случи. Не спирайте да насърчавате детето си да учи български език, за да израсне то с богата култура, ясно съзнание за своя произход и умение да общува със самочувствие.

Your Image Description

Свързани статии:

БУ „Пейо Яворов“ – БрюкселУроци по добродетел за българчетата в Брюксел ПБУ „Иван Вазов“ – Арма, Северна ИрландияКак се преподава български зад граница Българите в Бостън си купиха сграда за културен център В Дъблин създават усмивки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Учене и навик

Следваща статия

Еволюция има, загадка е началото є

Следваща статия
Еволюция има, загадка е началото є

Еволюция има, загадка е началото є

В ход е дигиталното обучение

313 училища удължават първия срок

Мария Минчева, директор на дирекция „Образование“ към Столична община: София се подготвя за електронно класиране на първолаци

Мария Минчева, директор на дирекция „Образование“ към Столична община: София се подготвя за електронно класиране на първолаци

Последни публикации

  • Повече защитили докторанти в БАН
  • Европейската комисия подкрепя участието на България в европейски научни инициативи
  • Три типа задачи на изпита в ІV клас
  • Награди за добри практики обяви Агенцията по акредитация
  • Седмокласниците писаха преразказ по творба на Виктория Бешлийска
  • 2780 лв. става минималната заплата за асистентите във висшите училища
  • ЕК отчита напредък на България в политиката за научните изследвания и иновациите
  • Развитие на умения, STEM и математика са сред приоритетите на Европейската комисия
  • България се присъединява към ОИСР в областта на образованието
  • Държавният глава отличи ученици с почетен знак „Млад спортист“
  • Започват националните външни оценявания в края на VII клас
  • 5 бронзови и 3 сребърни медала за българските ученици от Европейската олимпиада по физика
  • Все повече млади учени са привлечени от информационните технологии
  • Министър Вълчев: Концентрацията ще бъде сред най-важните умения на бъдещето
  • Ученици търсят състава на храни и напитки на националното състезание „Природните науки в кухнята“
  • Срок за изплащане обезщетението при пенсиониране
  • Сечил Рустемова е новият стипендиант на „Аз-буки“
  • Завесата се вдига за… Филип Филипов
  • Започва надпреварата за наградите за наука „Питагор“
  • Учени създават умни молекули, поразяващи вируси
  • Иван и Надя, пред които има широк хоризонт
  • Загадка от дълбините на Земята

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"