Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 22, 2023

Екранните деца – гениални или проблемни

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
31-05-2023
в Брой 22, 2023
A A

Първата среща с екрана не бива да бъде по-рано от 18-ия месец, а престоят пред него за децата от 18 до 24 месеца да е максимум 30 минути дневно. Според експертите времето, прекарано пред екрана, изгражда виртуална реалност, която е различна от заобикалящата среда. Тази рязка граница може да обърка, разстрои и дори да ядоса детето.

Какво е отражението на продължителния престой пред телевизионния екран, монитора на компютъра или телефона, дискутират медици, психолози и директори на детски градини на кръгла маса на тема „Внимание! Дете пред екрана“. Тя е организирана от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование, РУО – Пловдив, и Центъра по детско развитие към Медицинския университет в града. Дебатът се фокусира върху нарушената комуникация между детето и обкръжаващата среда, сходни с разстройствата от аутистичния спектър.

Според специалистите деца между 2 и 5 години не трябва да бъдат оставяни повече от час дневно пред екрана, а за тези от 5 до 12 години – максимум 2 часа на ден. При по-големите експертите съветват родителите да контролират съдържанието, до което тийнейджърите имат достъп.

На въпроса игрите с телефон пречат ли на децата да общуват с другите, отговорът на психолозите от Ресурсния център е, че създадената грешна нагласа и очаквания към истинския свят и околните е спънка за адекватно общуване с реални хора. Те посочват и други негативни последици – затруднено фокусиране, главоболие, умора, болки в очите. Наведеното положение по време на игра с телефон може да доведе до изкривяване на врата, нарушаване на правилната стойка.

Доцентът по психология от Великотърновския университет Манол Манолов определя екрана като третия родител в семейството. Той дава пример с оправдания като: „Ако не му пусна да гледа, не иска да се храни“. Така майките решават ежедневни битови проблеми. Други даже намират повод за гордост от факта, че детето проговаряло на английски след дългото „общуване“ с телефона. Някои пък недоумяват защо хлапето се справя с телефона, а не може да говори.

Отговора дава проф. Иван Иванов – началник на Клиниката по педиатрия към УМБАЛ „Св. Георги“: „Житейският опит засяга развитието на мозъка и определя бъдещите способности за учене, психично здраве и поведение.“

Много семействата не са наясно какво се случва, и дори се гордеят с уменията на такива деца. Те обаче не успяват в ранното си детство да изградят връзка с околните. Това води до редица поведенчески проблеми, дори се случва погрешно да се постави медицинска диагноза. Регионалният център се сблъсква преди години с ученик в начален етап, за когото решават, че става дума за синдром на Аспергер. Налице са характерните проблеми с общуването и нервни кризи. Детето говори на английски, а майката и бащата не владеят езика. Отказва да влезе в контакт на български, със себе си също говори на чуждия език. Осъществява зрителен контакт, няма и речеви затруднения – т.е. не се касае за разстройство от аутистичния спектър.

„След още година-две се натрупаха подобни случаи и вече сме наясно, че говорим не за аутизъм, а за т.нар. дигитални деца. Специалистите наричат това псевдоаутизъм, защото симптоматиката е същата“, обяснява д-р Катя Стоилова – директор на Центъра.

Устройството е използвано като занимавка и детето е потънало в сюжетите в него, защото не е имало естествените стимули от общуване с майката. Екранните деца живеят в свой свят, защото в ранна възраст не са изградили умения да общуват. Според експертите първата стъпка е да се говори с родителите за ограничаване на екранното време, като успоредно с това се търсят форми на взаимодействие с възрастните.

Your Image Description

Свързани статии:

Модернизират гимназията по каменообработване Най-добрите бъдещи инженери Привличат ученици и студенти в мебелния бранш с обучения и платени стажове С труд и постоянство към върха

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Модернизират гимназията по каменообработване

Следваща статия

Най-добрите бъдещи инженери

Следваща статия
Най-добрите бъдещи инженери

Най-добрите бъдещи инженери

36 000 ученици трупат опит в реална работна среда

Привличат ученици и студенти в мебелния бранш с обучения и платени стажове

С труд и постоянство към върха

С труд и постоянство към върха

Последни публикации

  • Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа
  • Един учебен час… по дантела
  • Учени отгледаха модел на човешки мозък
  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra
  • ПРИМЕРЕН ПОДХОД ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ И ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
  • STATISTICAL ANALYSIS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTRINSIC MOTIVATION IN STEM STUDENTS EDUCATED THROUGH A COMPETENCY-BASED APPROACH
  • МОДЕЛИ НА ВЕРОЯТНОСТНИ ПРОСТРАНСТВА В ОЛИМПИАДНИ ЗАДАЧИ
  • България с четири отличия на Международната олимпиада по икономика
  • „Еколято 2025“ – уча и се забавлявам

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"