Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Министър Галин Цоков на първия учебен ден: Българската образователна система е една от добрите в Европа, но ние можем да я направим още по-добра

Той откри покрито спортно игрище в столичното 122. ОУ „Николай Лилиев“

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
16-09-2024
в Новини 2024
A A
Снимки – Олег Попов/БТА/Президентство

„За вас това е празник, но и ново начало. Днес за първи път ще прегърнете първите си учители и ще получите първия буквар. Този спомен ще остане за цял живот. Желая ви да сте търсещи и любопитни в това дълго приключение!“

Така се обърна служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков към първокласниците в столичното 122. иновативно основно училище „Николай Лилиев“ при откриването на новата учебна година.

Просветният министър откри и покрито спортно игрище в 122. ОУ, което МОН финансира със 180 000 лв.

„Добрата материална база, с която разполагате днес, се допълва с нов закрит спортен салон в двора на училището. Това ще позволи на учениците от всички класове да спортуват пълноценно“, каза министър Цоков.

Той поздрави родителите за това, че са избрали това училище за своите деца.

„От тук са тръгнали редица иновации, с които показвате как трябва да се променя системата на образованието“, подчерта проф. Цоков. Той припомни, че

122. ОУ е едно от експерименталните училища през 70-те и 80-те години на XX век към Института по сугестопедия.

От няколко години учениците изучават в училището интердисциплинарния учебен предмет „Роботика и приложно програмиране“. От своя страна, учителите разработват авторови учебни програми за предметите, свързани с иновацията, които се актуализират редовно съобразно световния технологичен напредък.

За последните две години ученици на 122. училище са с високи постижения от национални състезания и олимпиади по компютърно моделиране и информационни технологии. По НП „Ученически олимпиади и състезания“ училището работи с ученици с изявени способности в областта на информационните технологии.

„Високо ценим работата на учителите тук.

Това е нужната промяна – учене не за изпити, а за живота“,

отбеляза министър Цоков.

В 112. училище се обучават 665 ученици от I до VII клас, като с тях работят 58 учители, психолог, ресурсен учител и педагогически съветник. Сред гостите на празника бяха също кметът на район „Лозенец“ Константин Павлов и неговият заместник Михал Сотиров.

„Посланието в първия учебен ден в новата учебна година е свързано с това всички ученици, учители, родители да бъдат здрави, да бъдат отдадени на знанието и на това, че българската образователна система е една от добрите в Европа, но ние можем да я направим още по-добра, с още малко усилия – коментира пред журналисти проф. Цоков. – Учебната година започва с този прекрасен празник и това наистина е духът на българина и на българското образование. Символиката на този празник е еднозначна – българинът се стреми към знанието, той се стреми неговите деца да бъдат по-образовани, по-добри и по-подготвени за бъдещето.“

Министърът подчерта, че предизвикателството пред образователната система и пред хората, които я управляват, е как тя да стане по-адекватна и още по-добра от гледна точка на нуждите на информационното общество и на развитието на съвременния свят.

„Как децата от това да учат само за изпити и знания, да учат преди всичко за уменията и за живота и да бъдат по-успешни и добри хора“, заяви образователният министър.

Той припомни, че през тази година

във външното оценяване за четвъртокласниците се прави първа стъпка със замяната на диктовката със задача за редактиране на текст,

която ще позволи в по-голяма степен да се покажат практическите умения на учениците. И добави, че учителите ще имат време да обърнат внимание на такъв тип задачи, за да се справят децата по-успешно. Диктовката не отпада завинаги, може би ще се редува една година подобен тип задачи, една година диктовка, за да се види на базата на анализа на резултатите кое е по-добро. До края на седмицата или в началото на другата ще бъдат обявени и моделите за външно оценяване през тази учебна година.

На въпрос дали ще има промяна в учителските заплати, министър Цоков заяви, че „средната учителска заплата в първата рамка за бюджет 2025, която в момента разглеждаме, е свързана със 125 процента от средната брутна работна заплата за страната за миналата година“. Първоначалните изчисления показват, че за поддържането на това ниво са необходими допълнително около 450 – 500 милиона лева.

„Това ще позволи учителската заплата да се увеличи с 14 – 14,5 процента, но това са още първоначални разчети, които ще дискутираме с Министерството на финансите“, уточни министърът.

По-късно проф. Цоков присъства и на откриването на учебната година в ОУ „Христо Смирненски“ в Раковски, в което е изграден нов учебен корпус със средства от МОН. В девет училища вече са построени нови корпуси по Програмата за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища на Министерството на образованието и науката.

„Изключително съм горд, че в този първи учебен ден се открива и новият учебен корпус на ОУ „Христо Смирненски“. Искам да поздравя ръководството на училището, Община Раковски и изпълнителите, че са успели в кратък срок да дадат този подарък на децата“, каза министър Цоков при откриването на новата сграда, за изграждането на която МОН осигури 1 748 482 лв.

Проф. Цоков подчерта, че ОУ „Христо Смирненски“ е едно от училищата в България, които работят изключително иновативно и вече изграждат втори STEM център. „Учителите тук работят по десетки национални и международни проекти. Вашите деца учат не само в настоящето, но и в бъдещето“, обърна се министър Цоков към родителите.

В тържеството участваха и заместник-председателят на Комисията по образованието и науката в Народното събрание Красимир Вълчев, народният представител и председател на Обществения съвет към училището Младен Шишков, кметът на Община Раковски Павел Гуджеров и председателят на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ д-р Юлиян Петров.

На откриването на учебната година в различни училища в страната присъстваха и президентът Румен Радев, вицепрезидентът Илияна Йотова и служебният министър-председател Димитър Главчев.

„Бъдете истински творци на собственото си утре. Където и да изберете да учите, работите и живеете, носете винаги България в сърцето си и помнете заветите на вашите учители“, заяви държавният глава на тържеството в столичното 128. СУ „Алберт Айнщайн“.

И добави, че първият учебен ден не е включен в официалния празничен календар на страната, но той е истински народен празник.

Президентът коментира, че е избрал да открие новата учебна година в 128. СУ, защото в последните 10 години то е успяло почти да удвои броя на своите ученици и развива иновативни програми и успешни сътрудничества, като внедрява перспективни специалности и дисциплини, насочени към бъдещето. Президентът изрази дълбока признателност към учителите за техния високо благороден труд, грижите, любовта и подкрепата към младото поколение на България.

„Нашето бъдеще е във вашите успехи. Култът към образованието, към просветата има своите много дълбоки корени и затова 15 септември ще бъде празник за нас и за следващите поколения, за вас най-вече, скъпи деца“, заяви вицепрезидентът Илияна Йотова на тържеството в Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец.

„Първият учебен ден е знакова дата за цяла България, може да се каже, че това е един от най-големите празници. Пожелавам ви да мечтаете, да се смеете и най-важното – да бъдете добри хора“, обърна се към учениците от столичното 35. СЕУ „Добри Войников“ служебният премиер Димитър Главчев.

Той отбеляза, че също е възпитаник на 35. училище и изказа огромна благодарност към всички свои учители.

„За последните 20 години ИТ индустрията промени начина, по който живеем. Откакто Вие сте се родили, светът не е същият. И от вас зависи как ще живеем в следващите 5-10 години“, с тези думи слежубният заместник-министър на образованието и науката Наталия Митева се обърна към учениците от Технологично училище „Електронни системи“ (ТУЕС) към ТУ – София, при откриването на новата учебна година.

Тя изтъкна, че ТУЕС е специално училище, което не само работи по приложни проекти, но и си сътрудничи отблизо с бизнеса, организира страхотни събития и има реална връзка с бъдещето.

„Ключът за тези успехи е, че сте едно голямо семейство – при вас това се вижда, усеща и дава резултат“, подчерта заместник-министърът.

В откриването на новата учебна година в Технологичното училище участваха заместник-ректорите на Техническия университет – София, доц. Росен Радонов и проф. Георги Венков, директорът на училището Веселка Христова, дългогодишният директор Стела Стефанова и основателят на ТУЕС проф. Марин Христов.

Заместник-министър акад. Николай Витанов пък беше сред гостите на тържественото откриване на учебната година в Средно училище „Георги Бенковски“ в Тетевен.

„Вярвайте в себе си, но не забравяйте да помагате и на другите. Бъдете любопитни, работливи, търпеливи и градете приятелства. Защото най-устойчивите приятелства са ученическите“, обърна се той към учениците.

Проф. Витанов сподели, че преди точно 46 години е прекрачил прага на същото това училище, дало път на академичната му кариера.

Заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова гостува за първия учебен ден на Професионалната гимназия по механоелектротехника „Ген. Иван Бъчваров“ в Севлиево. Тя е една от четирите професионални гимназии в страната, които откриха учебната година с изцяло обновена материална база по проекта за модернизация на образователна инфраструктура, финансиран по Оперативната програма „Региони в растеж“. Освен нея това са ПГ по туризъм „Иван П. Павлов“ в Русе, Професионалната държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ в Свищов и Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ в Габрово.
Зам.-министър Михайлова пожела на учениците и учителите още по-високи образователни и професионални резултати, за които би допринесла и по-добрата материална база в училището.


По-късно тя поздрави за първия учебен ден и екипа и учениците на НУ „Иван Вазов“ във Враца. Училището има договор с филиала на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ за организиране на студентски практики.

Новоизградена училищна STEM среда и високотехнологични оборудвани и свързани класни стаи откри заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова в Основно училище „Митрополит Авксентий Велешки“ в Самоков. Това е първият готов център с инвестиция от близо 200 000 лева по Националния план за възстановяване и устойчивост. Проектът е в направления математика, информатика и природни науки с включени учебни предмети по биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия, математика, информационни технологии, човекът и природата.

„Радвам се, че в първия учебен ден съм във Вашето училище – модерно и иновативно, но и съхраняващо вековни традиции. Технологично, но и с постижения в изкуствата и спорта“, каза зам.-министър Лазарова.

Сред гостите на откриването на учебната година бяха директорът на Националния STEM център проф. д-р Найден Шиваров, кметът на Самоков Ангел Джоргов, началникът на РУО – София-област, Росица Иванова.

По-късно зам.-министър Лазарова се включи в тържеството в ОУ „Христо Максимов“. Тя поздрави екипа, който работи много успешно с деца от уязвими групи техните семейства.

С книга вместо цветя за първия учебен ден

Над 250 книги с лични послания от учениците от различни жанрове бяха събрани в рамките на тържеството по откриване на юбилейната десета учебна година в столичното ЧОУ „Цар Симеон Велики“ в с. Иваняне.

Тази година ръководството на училището призова своите възпитаници да дойдат на първия учебен ден с книга, вместо цвете. Събраните книги ще бъдат разпределени между домове за деца и детски отделения.

Новата учебна година започна в 2331 училища в страната. До първия учебен ден в тях са записани над 58 000 първокласници. Децата от подготвителните групи в училищата и учениците от I до XII клас са над 720 000, съобщи пресцентърът на МОН. В детските градини и в училищата ще работят над 92 000 учители и специалисти. През новата учебна година в 396 неделни училища в 43 държави ще се изучава български език и литература, история и география на България и ще се реализират проекти, свързани с българската история и култура. Учебната 2024/2025 г. ще е и първата с безплатни учебници за всички ученици.


Your Image Description

Свързани статии:

Ученици от Варна представиха проект за опазване чистота на Черно море 68% от българските ученици чувстват подкрепа от учителите да мислят творчески Фоторазкази за олимпийците по природни науки вдъхновяват ученици Според доклад на ОИСР делът на младите учители в България нараства за 10 години

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 122. ОУ „Николай Лилиев“Димитър Главчевзам.-министриИлияна Йотовапроф. Галин Цоковпърви учебен денРепортерРумен Радевученици

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Всичко, което търсиш, ще го откриеш при нас

Следваща статия

17 септември – неучебен, но присъствен ден за училищата в София

Следваща статия
17 септември – неучебен, но присъствен ден за училищата в София

17 септември - неучебен, но присъствен ден за училищата в София

Югозападният приема база за STEM умения

Югозападният приема база за STEM умения

Когато работните листове проговорят

Когато работните листове проговорят

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"