Измерването на умения в областта на природните науки за деветокласниците се планира да се проведе на 14 и 15 октомври и ще се осъществи на електронни устройства, съобщава служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков пред социалните партньори от Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в МОН, предава пресцентърът на Министерството.
„Това няма да е външно оценяване и за да не се създава стрес, резултатите, при желание от страна на ученика и по преценка на учителя, ще се вписват вместо текуща оценка от входно ниво“, обяснява проф. Цоков.
С тестовете, включващи задачи за измерване на умения в областта на природните науки,
учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на подобен тип задачи.
Освен това ще се проверят и възможностите на различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове проверки и изпити.
Ще се постави и фокус върху ключови за международното изследване PISA 2025 теми,
като енергия, зелена енергия, парников ефект, озонова дупка, рециклиране. От друга страна, учениците ще се доближат до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване.
Министър Цоков отбелязва още, че наред с това
МОН ще продължи усилията си за въвеждане на повече практически задачи в тестовете на всички предстоящи изпити от националните външни оценявания.
По време на заседанието на Отрасловия съвет са представени данни за началото на новата учебна година. Всички училища и детски градини са подсигурени с учебни комплекти. На образователните институции са доставени над 9 500 000 броя познавателни книжки, учебници, учебни комплекти и учебни помагала, които са безплатни за всички ученици. За осигуряването им бяха отпуснати 122 млн. лв., като за първи път безплатни учебници има и за над 300 000 гимназисти от VIII до XII клас.
По време на заседанието е отчетено също, че
към 15 септември 2024 г. системата на предучилищното и училищното образование е обезпечена с педагогически специалисти.
Няма постъпила информация за недостиг на учители, като и в момента продължава процес по заемане на работни места.
По данни на регионалните управления на образованието свободните места общо за страната са 0,3% от всички учителски позиции. 13 889, или 15%, от общия брой педагогически специалисти са на възраст до 35 години включително.
На заседанието са обсъдени и възможностите за увеличение на работната заплата в системата. Министър Галин Цоков изказва благодарност към социалните партньори за ползотворната съвместна работа и добрия диалог, а те, от своя страна, изразяват удовлетвореност от спокойствието в системата, посочват от МОН.
От социалните партньори участие в Отрасловия съвет взимат председателят на Синдиката на българските учители д-р Янка Такева, д-р Юлиян Петров – председател на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“, Аспарух Томов – председател на Независимия учителски синдикат, Диян Стаматов – председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, и Петя Йосифова – зам.-председател на Съюза, Асен Александров – председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование, и зам.-председателят Иванка Харбалиева – представител на Българската асоциация на частните училища, и др.
На срещата присъстват също зам.-министър Емилия Лазарова, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, главният секретар Любомир Йосифов, директори на дирекции и експерти.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg