Доц. д-р Павел Стефанов
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ – София
https://doi.org/10.53656/str2023-4s-16-sou
Резюме. Изкуственият интелект навлиза все по-дълбоко във всички сфери на човешката дейност. Изкуството, и в частност музиката, не прави изключение от тази тенденция. Вече съществуват ИИ приложения, които симулират творческа дейност – рисуват картини, създават различни изображения и символи, пишат литературни творби, разговарят свободно и логично, композират песни в стила на определен артист, създават пълнометражни симфонични творби и т.н. В сферата на звукорежисурата съществуват множество дейности, при които ИИ може с голям успех да подпомогне и дори да отмени човека звукорежисьор. Разбира се, все още пълна замяна на човешкия фактор с ИИ е невъзможна по много причини и в много отношения. Според широко възприето схващане сред професионалните звукорежисьори подобна замяна вероятно никога няма да бъде възможна. Но за някои звукорежисьорски задачи ИИ приложенията са много полезни и имат големи практически позитиви. При обработка на звук, анализ и разлагане на готова фонограма на нейните съставни части ИИ има сериозни успехи. Изчистване на определени елементи от фонограмата също е област със завидни постижения на ИИ приложенията. При процес като мастеринг на музика ИИ отново се справя доста добре (макар и не съвършено), доколкото неговите функции се състоят в поставяне на определен образец и максимално негово наподобяване в резултата, основано на детайлни аналитични операции, прилагане на установени алгоритми, екстраполация и синтез. При по-сложни задачи, като смесване например, където различните подходи правят възможните варианти неизмеримо по-многобройни, ИИ все още има сравнително скромен успех.
Ключови думи: ИИ; звукорежисура; смесване; мастеринг; обезшумяване; звукова реставрация