Иван Иванов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/for23.531lite
Резюме. Статията разглежда глобализацията на XXI век, която започва да се развива с постмодерните процеси на деканонизация, които формират хибридната културна среда на настоящето. Основният фокус на текста е връзката филм – литература, която е едновременно синергична и конкурентна на пазара на културни продукти. Представени са ключови постмодерни романи от 80-те и 90-те години на миналия век и техните филмови адаптации, които дори през XXI век възпроизвеждат с техниките на киното общ, архетипен, футуристичен, белетристичен модел. Киното и литературата през третото хилядолетие са подчинени на корпоративни интереси и медийни гиганти, а ризоматичният интерфейс между изкуствата аргументира повсеместната хибридизация на културата. В заключение се поддържат диалогичните режими между световната литература, световното кино и световните медии.
Ключови думи: глобализация; литература; кино; медия; световен; постмодернизъм; ризоматичен; интерфейс; хибридизация