Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

Вдъхновители или сървайвъри

Малки селски училища доказват, че е възможно да предоставят иновативни преживявания на учениците чрез дигиталното образование

Петя Николова от Петя Николова
02-08-2023
в Uncategorized
A A

Затворените училища винаги са сигнал за бедствия и катаклизми в човешката история. В разгара на ковид пандемията през 2021 г. от УНИЦЕФ заявиха, че училищата трябва да са последните затворени и първите отворени институции. В противен случай рискът от изпадане в образователна криза става сериозен. Спасителната сламка – дистанционното обучение, се оказва къса. Качеството на преподаване влиза в пряка зависимост от достъпа до технологиите и техническите средства, с които разполагат ученици и учители. Дори в България – със 111 хил. кв. метра площ, се проявяват големи различия по отношение на достъпа до интернет и притежаваните устройства. Училищата от малките населени места и предимно от селата търсят алтернативи за спасяване на учебния процес. Учители разнасят по домовете на децата домашни упражнения и учебни материали. Две години по-късно учениците вече се нуждаят не просто от добра интернет връзка и устройства за комуникация, а от училищно образование, стабилно подкрепено от технологиите.

 

С помощта на VR очила учениците от IV клас на ОУ „Васил Левски“ в Церово откриват витамини и минерали в различни видове храни

В края на учебната 2023 г. малкото училище в свогенското село Церово вече има различно самочувствие. Съвсем наскоро е спечелило финансиране по проект „Учене от крайностите“ (Learning from the Extremes). Проектът дава шанс на повече от 100 селски училища от 10 европейски държави да преодолеят неравенствата на достъпа до цифрово образование. Да инвестират в ИКТ инфраструктура, в надеждни платформи за дистанционно обучение, онлайн лаборатории и симулации. Включен в прог­рама на Европейската комисия за отпускане на безвъзмездни средства, „Учене от крайностите“ се координира от Института по образователна политика към гръцкото образователно министерство с консорциум, представ­ляващ 12 европейски държави.

Сумата е между 10 и 20 хиляди евро, ако подготвеното от училищния екип предложение бъде одобрено. ОУ „Васил Левски“ в село Церово кандидатства и печели. Удовлетворението обаче е двойно, защото с разработка на програмата за здравословен начин на живот „Здрави, силни и щастливи“ училището е единственото от България, което печели и конкурса към проекта за участие в лятно обучение и обмяна на опит.

„Въпреки че целият екип има заслуга за успеха ни по проект „Учене от крайностите“ – казва Ваня Огнянова, директор на ОУ „Васил Левски“ в Церово, – усърдието на нашите учители Галина Войнова и Галина Христова ни доведе до финала. Войнова разработи предложението за кандидатстване по проекта, а Христова участва активно в реализацията на „Здрави, силни и щастливи“. Тя представи училището и страната ни на лятното иновативно училище Learning from the Еxtremes 2023 Summer School в гръцкия град Маратон, което се проведе в началото на юли.“

„Беше много интересно – споделя Галина, която е учител по английски език в начален етап. – Запознах се с колеги от Кипър, Португалия, Ирландия. Присъстваха специалисти от сферата на образованието от цяла Европа и дори екип от Бразилия. Освен че представихме собствените си проекти и участвахме в иновативни образователни семинари, обменихме мнения, опит и идеи. Установихме, че имаме еднакви проблеми. Всички забелязваме, че децата днес са различни, дигиталният свят им е много по-познат и живеят естествено в него. Обсъдихме колко е важно да не изоставаме, да търсим общ език, да поддържаме нивото си непрекъснато.“

Проектът „Учене от крайностите“ започва през миналата година и предлага на учениците от селските и отдалечените училища възможност за персонализирано обучение в оборудвани учебни пространства.
Учителите получават ефективна подкрепа, комуникация и свързаност помежду си, както и ресурсите, от които се нуждаят, за да интегрират цифровите инструменти в рамките на учебната среда.
Орлин Кузов – председател на сдружение „Национална изследователска мрежа“ и координатор на българските участници, уточнява, че одобрените по Проекта образователни институции от отдалечени райони в страната са общо 9. Освен ОУ „Васил Левски“ в с. Церово това са СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Върбина, СУ „Васил Левски“ в с. Ардино, ЧПГЧО „Челопеч“ в с. Челопеч, ОУ „Отец Паисий“ в с. Софрониево, ОУ „Генерал Скобелев“ в с. Скобелево, ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Камено поле, ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Старо Оряхово и ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Ряхово.
Училището в Церово базира предложението, с което кандидатства, на развитие на образователния процес чрез иновативни технологии и новаторски практики на обучение и преподаване. Галина Войнова представя идеята за създаване на технологично оборудвана мултимедийна зала – inspiration hub, която да се превърне в център за творчество на три полета – дигитално, научно и артистично. „Искахме да имаме обособено място, в което децата да покажат подготвените си проекти пред другите ученици, но и пред по-широка публика, включително пред родителите си, пред местната общност – разказва Войнова. – Важен момент от концепцията на Проекта е насърчаването на сътрудничеството между училищата и местните общности. Всичко, което се прави в училище, да не остава само при учениците, а да бъде разпространено и споделено с техните родители, близки, съседи.“

Залата вече е факт. В чест на 24 май, макар и в края на учебната година, ОУ „Васил Левски“ в село Церово има завършена и технологично оборудвана зала. За ремонта помага Община Своге, а получените средства по проект „Учене от крайностите“ се инвестират в интерактивни дисплеи, проектори, 360-градусова камера, VR очила. Всяка класна стая също се оборудва, за да се постигне желаната мултисензорна среда за възприемане на заложения учебен материал.

Учители и ученици получават възможност всекидневно да използват иновативни технологии в часовете.
„Именно това беше и основният фокус по време на лятното училище в Гърция – споделя Галина Христова. – Как да се трансформират селските училища в центрове за обучение и иновации и как да предоставим иновативни учебни преживявания на учениците чрез дигиталното образование. Един от начините трансформацията да се случи, е прилагането на концепцията „Дизайн мислене за отворено обучение“, с която се запознахме подробно.“

Обучение чрез преживяване и чрез правене, визуално обучение, съчетание на виртуална и добавена реалност, както и свързаност с цялата местна общност – това са аспектите, за чието дългосрочно прилагане ще работят в Церово. Както сподели Галина Войнова, децата вече усещат предимствата
на надграденото учебно пространство:
„Освен че имаме достъп до богато образователно VR съдържание и заснехме видеа с новата камера, подготвяме изградено чрез блоково програмиране приложение за забележителностите около Церово“. Като учител по физическо възпитание и спорт и ръководител на клуб по акробатика, Войнова не се съмнява, че технологиите ще подпомогнат и нейните часове.

Едно от големите предимства на проекта „Учене от крайностите“ са специално създадените портал и платформа, до които всяко от участващите училища от Гърция, Португалия, Кипър, Хърватия, Ирландия, Финландия, България, Румъния, Италия и Испания има достъп. Може да споделя практики и опит, както и да се възползва от такива на другите участници. Учителите общуват помежду си и биха могли директно да заимстват идеи и дейности, приложими за малки училища в отдалечени населени места. Ресурсите, разработени по време на Проекта, също се предлагат на вниманието на училищните екипи.
Разработената в Церово програма „Здрави, силни и щастливи“, която Галина Христова представя на лятното училище в Гърция, всъщност е доказателство за адекватността на инвестицията в новите технологии.

„За период от само седмица проведохме различни дейности за изграждане на здравословни навици с всички класове – споделя Христова. – С помощта на VR очилата учениците от IV клас откриваха витамини и минерали в различни видове храни, а с
VI и VII клас създадохме обща презентация, която показахме пред гости в нашата новосъздадена мултимедийна зала Inspiration hub.

Самата презентация беше различна и иновативна. Разказваха компютърно генерирани аватари, което повиши интереса на учениците и ги провокира да задават въпроси. Имахме и видеоурок по готварство за направата на бонбони от здравословни продукти. Със средства от Проекта седмокласничката Мария-Магдалена създаде готварска книжка с QR код.“

Разположени покрай реки, в подножието на планини или директно на склон от Източните Родопи като село Върбина, живописните села в България вдъхновяват туристите. Чрез проекта „Учене от крайностите“ те вече имат по-голям шанс да станат по-добро място и за образование на децата, родени в тях. Създателите на Проекта са заложили не само на поглед към днешния ден, но и на планиране за бъдещето – с поставени ясни цели, приоритети и процес на управление, гарантиращ непрекъсната обратна връзка и реакция. За да могат и отдалечените селски училища в Европа, всяко от които обучава не повече от 100 деца, да се превърнат във вдъхновители на иновации.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailThe Technology оf Development оf Communicative Culture оf Elementary School Teachers Default ThumbnailПо въпроса за времето и начина на създаване на Централния български революционен комитет в българско Default ThumbnailТеория и практика в обучението по български език като чужд в свободноизбираема дисциплина „български език за медицински цели“ Default ThumbnailСтил на взаимоотношение между ученици и учители в училищна среда
Етикети: Иновации в действие

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Иван Шишиев, фотограф: Основната задача на учителя е да превърне учениците в личности

Следваща статия

Да оставиш следа в родното школо

Следваща статия
Да оставиш следа в родното школо

Да оставиш следа в родното школо

Сърцето в спорта ни тупти

Сърцето в спорта ни тупти

Подкрепа с добавена стойност

Подкрепа с добавена стойност

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"